מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מעלות מעפילים 3

מעלות מעפילים 3

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
עם ישראל | חברה | קליטת עליה | נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | אהבת ישראל | משפחה
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לאחר שהכרנו את הנושא נרצה להעמיק ולהבין שיהודי התפוצות בעצם אינם שונים כל כך מאיתנו. כמו שאני לא דומה לאחי, והוא אינו דומה לאחותי, כך גם כאן. אומנם יש שוני בינינו לבינם, אבל למעשה יש בינינו קשרים גדולים וחזקים ממה שחשבנו, ערכים משותפים כמו במשפחה גדולה. מתוך ההבנה הזו נרצה לעורר את האחווה ואת העין הטובה על יהדות התפוצות.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו ערכים מרכזיים ביהדות התפוצות
  2. החניכים יבינו שהערכים המשותפים שלנו יוצרים בינינו חיבור משמעותי
  3. החניכים יחשבו על דרכים מעשיות לבטא את החיבור שלנו כסניף או כשבט ליהדות התפוצות

 

מקורות להרחבה:

– אתר משרד החוץ, יהדות התפוצות: http://bit.ly/2LkuXjl

– מאמר על חשיבות החיבור ליהדות התפוצות: http://bit.ly/2LexgUX

מהלך הפעולה

 

שלב א מה הערך של כל זה?

 

שחקו את ‘משחק הכתרים’ (נספח 1).

הסבירו לחניכים שאלה חלק מהערכים המרכזיים של יהדות התפוצות: הם שומרים מאוד על הקהילה בשביל לשמור זה על זה ולמנוע התבוללות, הם מזדעזעים מפגיעה ביהודים במקומות אחרים בעולם, הם דואגים מאוד למדינת ישראל ומחוברים אליה.

 

שלב ב זה לא אנחנו והם; זה אנחנו ואנחנו

 

פזרו על הרצפה כרטיסיות אירועים וערכים (נספח 2), ובקשו מהחניכים לחשוב מה משותף לכל אלה ולשתף את השבט. הסבירו להם שבחלק מהכרטיסיות כתובים אירועים שגם אם הם קורים למישהו אחר, זה מעורר בנו רגשי סולידריות ועצב. חלקם דברים שכולנו שותפים בהם, וחלקם ערכים שמובילים אותנו. מה שכולל את כל אלה הוא שזה נוגע בכולנו, וגם אם איננו עושים כלום עם זה, גם השותפות בלב חשובה.

 

הדגישו לחניכים שבדיוק אותם דברים נמצאים גם ביהדות התפוצות. הסולידריות, האחווה, הנתינה, החסד, החיבור לעם ישראל, ארצו, תורתו ומדינתו, בין שזה קורה בפועל ובין שזה קיים בלב וברגש, בלי לצאת אל הפועל.

חוץ מהיותם אחינו הדברים הללו מחברים בינינו בקשר בל יינתק. אומנם פיזית אנו מרוחקים, אבל כמו שהמרחק לא מונע ממני להיות אח של אחותי גם אם היא לא לידי, כך גם בינינו: קשר הדם שלנו יישאר תמיד. כמו כן הערכים המחברים בינינו חשובים מאין כמותם, שהרי זה תפקיד עם ישראל בעולם – לרומם את המציאות כולה על ידי עשיית חסד, משפט וצדקה – עשיית טוב – ואת זה אנו עושים בין שבתפוצות ובין שבארץ. זה הקשר הנשמתי שיש בינינו, והוא חוצה את כל המגזרים וכל המרחקים.

הערה למדריכים: מומלץ לקרוא לחניכים את השיר ‘כמו רקפות בין הסלעים’ ולהראות שגם אם יש שוני ופערים, עדיין כשהמדינה צריכה, כולם מופיעים ועומדים לצידה, מכל התפוצות.

 

 

שלב ג אחרי המעשים יימשכו הלבבות

 

חלקו את החניכים לקבוצות של שלושה-ארבעה ובקשו מהם לחשוב על דרכים מעשיות להעביר את מה שדיברנו עליו לכל הסניף, כדי שאנחנו כסניף נחיה ונפעל כולנו בתודעה שאחינו הם אחינו גם מעבר לים.

 

סיכום: יש מי שאומרים לרבים לבוא להתארח אצלם, וכששואלים אותם איפה יכניסו את כולם הם אומרים: “אם יש מקום בלב – נצליח למצוא מקום בבית”. ניקח את זה גם אלינו – אם יש לנו מקום בלב לאחינו, מתוך היכרות עימם והערכה לדרכם, המקום הפיזי לא משנה.

 

הצעה לצ’ופר: תמונה של מבחנה ועליה כתוב: “אחים בערכים, לא רק אחים בדם”.

 

 

נספחים

 

נספח 1 – משחק הכתרים

 

הכינו כתר, כרטיסיות וסיכה משרדית להצמדה.

כל חניך בתורו יקבל כתר ועליו מילה, ויצטרך לגלות מה המילה שכתובה על ידי שאילת שאלות את שאר החניכים, והם רשאים לענות רק ‘כן’ או ‘לא’ על שאלותיו.

המילים: קהילתיות, אחווה, מדינת ישראל, תרומה למדינת ישראל, שגרירות, הסברה, ציונות, אהבת ישראל, אחדות.

 

נספח 2 – כרטיסיות אירועים וערכים

 

– טיל על אשקלון

– משפחה נזקקת בעיר או ביישוב

– פיגוע

– פריצה לבית של חברים

– גמ”ח שכונתי או סניפי

– גיוס לצה”ל והתנדבות לשירות לאומי

– לימוד תורה

– שמירת מצוות

– ציונות

– אהבת ישראל

דעתך חשובה לנו