מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כולנו יחד משפחה ענקית – שבוע אחים

כולנו יחד משפחה ענקית – שבוע אחים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ערכים | זהות | משפחה
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
9 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“אתם הורים מפלים! למה לו מותר ולי אסור?” למי מאיתנו יצא להתעצבן על ההורים שלנו על שנתנו יחס רך יותר לאח שלנו, על שהרשו לו משהו שעלינו אסרו? ממה נובע השוני הזה? מדוע איננו שווים? ומה אנחנו מרוויחים מחוסר השוויון?

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו לרב-גוניות ולרב-גילאיות במשפחתם
  2. החניכים יפנימו שדווקא המגוון נותן כוח למשפחתם
  3. החניכים ידגימו כיצד המגוון מצמיח את משפחתם

מהלך הפעולה:

שלב א:

שחקו עם החניכים מלחמה אנושית:

אפשרות 1: העמידו את החניכים בשני טורים זה מול זה. קראו שאלה (נספח 1), וכל חניך יענה את התשובה הרלוונטית לו. החניך שמספרו נמוך יותר ייעמד מאחורי החניך שמספרו גבוה. כל זוג ייעמד מול זוג אחר. תישאל עוד שאלה, וחוזר חלילה. החניך המנצח הוא החניך שיש מאחוריו הכי הרבה חניכים.

אפשרות 2: קראו שאלה (נספח 1). החניך שמספרו הוא הגבוה ביותר יזכה בנקודה, והחניך המנצח הוא החניך שיצבור הכי הרבה נקודות.

 

הסבירו לחניכים שכל משפחה שונה מחברתה, וגם בתוך המשפחה יש שונות: אנחנו בני גילים שונים, ולכן הצרכים שלנו שונים. בקשו מהחניכים לתת דוגמאות (אחי הקטן אוהב לראות סמי הכבאי, ואותי זה משעמם כי אני גדול ממנו; אחיי הגדולים יוצאים עם חברים לטייל שלושה ימים בצפון, אך לי הוריי לא מרשים להצטרף; אחותי הגדולה קיבלה חדר לבד כי היא צריכה ללמוד לבגרויות, ואני נאלצתי להישאר בחדר עם אחותי הצעירה).

 

שלב ב:

שאלו את החניכים אם הם מכירים דברים בעולם שיוצאים יפה בגלל צירוף של כמה דברים שונים (קשת, מיזם קולולם – אפשר לשלוח לחניכים לפני שבת קישור ליוטיוב).

אפשרות 1: משחק המכונה – כל חניך וחניכה נכנסים למעגל בתורם (או כשבא להם) מחווים תנועה ומשמיעים קול שוב ושוב. החניך הבא מצטרף בתנועה וקול אחרים שמתחברים אליו. כך הלאה עד שנוצרת מכונה אנושית! אם יש לכם חוש קצב וגרוב, אתם מוזמנים לעשות את “מכונת הגרוב” – במקום צלילים תעשייתיים ואקראיים המכונה יוצרת קצב ומנגינה מגניבים: אחד מתחיל, ולאט-לאט כל אחד מצטרף עם קול וקצב משלו… אפשר לעשות את זה גם עם תיפוף על הגוף, מחיאות כפיים, רקיעות ועוד.

 

אפשרות 2: שאלו את החניכים שאלות (נספח 2). מי שהתשובה נכונה לגביו מקבל חלק מפאזל (נספח 3). בתום השאלות בקשו מהחניכים להרכיב את הפאזל. בשבטים גדולים כל קבוצת חניכים שהמשפט נכון לגביהם- תקבל חלק.

 

הסבירו לחניכים שדווקא השוני בינינו הוא שנותן לקבוצה את היופי ואת הכוח. גם במשפחה שלנו אני טוב/ה במשהו מסוים ואחותי טובה במשהו אחר. כשכל אחד מביא את הכוח שלו נוצר משהו יפה וחזק. כל צבא חזק צריך גם לוחמים, גם נהגים, גם מפקדים, גם תצפיתנים, גם טכנאים ועוד. אנחנו זקוקים לכולם, והגיוון הוא שמאפשר לנו להיות חזקים יותר.

 

שלב ג:

חלקו את החניכים לזוגות ובקשו מכל חניך לספר לחברו במה אחיו או אחותו טובים, ואיך זה עוזר לו, איך זה נותן כוח למשפחה שלו.

חזרו למעגל ודונו בקבוצה: מה המגוון נותן לנו כמשפחה? איך הוא מחזק אותנו?

 

 

סכמו: אני והאחים שלי בני גילים שונים (אין לנו עוד חבורה מגוונת כל כך בגיליה בחיים שלנו), אנחנו אוהבים דברים שונים והצרכים שלנו שונים. הרבה פעמים השוני מעצבן ואולי אפילו לא הוגן, אבל אם נדע לתת לכל אחד את המקום שלו רק נרוויח מזה!

 

 

נספחים:

נספח 1 (השאלות מנוסחות בלשון זכר אך מופנות לכל המינים):

  1. מה פער הגילים בין אחיך הגדול לאחיך הקטן?
  2. בן כמה אחיך הבכור?
  3. בן כמה אחיך הקטן?
  4. כמה אחים נשואים יש לך?
  5. כמה אחיינים יש לך?
  6. מה הפער בינך לבין אחיך הבא בתור? (אם החניך הוא הצעיר ביותר התשובה היא 0)
  7. מה הפער בין אחיך שגדול ממך לבינך? (אם החניך הוא הבכור התשובה היא 0)
  8. כמה אחים אתם במשפחה?
  9. כמה אחים בנים יש לך?
  10. כמה אחיות בנות יש לך?

 

 

נספח 2 (השאלות מנוסחות בלשון זכר אך מופנות לכל המינים. כדאי להוסיף דברים שאתם יודעים שהחניכים שלכם אוהבים או חזקים בהם):

 

  1. אוהב לטייל
  2. אוהב לראות סרטים
  3. טוב בחשבון
  4. טוב בספורט
  5. טוב באומנות
  6. אוהב לבשל
  7. אוהב לאפות
  8. אוהב לצייר
  9. אוהב לעשות קניות
  10. אוהב לשחות
  11. אוהב לשחק כדורסל
  12. אוהב לרקוד
  13. אוהב לשיר
  14. אוהב לקרוא
  15. אוהב להצטלם
  16. אוהב ללכת לסניף
  17. אוהב להיפגש עם חברים
  18. אוהב לבלות עם המשפחה

 

 

נספח 3:

דעתך חשובה לנו