מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אל תהיה אוהד מהצד

אל תהיה אוהד מהצד

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים | משפחה
  • מתאים לשבת
9 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

ברית מילה, ברית בין הבתרים, לוחות הברית. ‘ברית’ זו מילה שאנחנו משתמשים בה כל לך הרבה בהמון הקשרים. ברית זה קשר חזק של מחויבות ואחריות.  כיצד היא קשורה למשפחה שלי? כיצד היא הופכת את עמ”י למשפחה?

מטרות הפעולה

  1. החניך ילמד מהי ברית לאור בריתות שונות במהלך הדורות.
  2. החניך יברר כיצד קשר משפחתי הינו ברית.
  3. החניך ידגים כיצד המחויבות לברית באים לידי ביטוי במשפחתו.

 

ציוד נדרש: חבילת קלפים, מקורות, סיפור.

מהלך הפעולה

שלב א:

חלקו לכל חניך ארבעה קלפים מתוך חפיסה רגילה  באופן אקראי. אמרו לקבוצה שהמטרה היא שכל חניך יצור רצף של ארבעה מספרים עוקבים (3,4,5,6.. 10, נסיך, מלכה, מלך וכ”ו) ע”י החלפה עם חניכים אחרים.

הסבירו לחניכים שכדי שמשימה תצליח, כולם צריכים לתת מעצמם וככה גם הם מקבלים/ מתקדמים. כל אחד תורם ע”מ שלכולם יהיה יותר נוח ונעים.

שאלו אותם אם יש להם דוגמאות שמצב זה מתרחש בחייהם.

שלב ב:

חלקו את השבט למספר קבוצות קטנות יותר. לכל קבוצה חלקו כרטיסיה עם דוגמה לברית במהלך ההיסטוריה ושאלות (נספח מספר 1). כל קבוצה מקריאה לעצמה את הכרטיסייה, עונה על השאלות ואח”כ כל קבוצה מקריאה את המסקנות שלה לכל השבט.

שאלו את החניכים: כעת אתם יכולים להגדיר מהי ברית?

הסבירו לחניכים שברית זהו הסכם חזק בין אנשים/מדינות/עמים.. אולי הכי חזק שיש. כחלק מההסכם הזה לכל צד יש זכויות וחובות. יש שיתוף פעולה בין הצדדים וככה כולם מרוויחים ובונים משהו יציב.

אנחנו לנצח נהיה יהודים כי הקב”ה כרת ברית עם אברהם. מי שלא עושה ברית מילה כאילו הוא לא חלק מהברית הזאת ולכן כל ילד יהודי צריך לעשות ברית מילה. בזכות ברית בין הבתרים ארץ ישראל שלנו. בזכות אותה ההבטחה לאברהם.

גם קשר במשפחה הוא קשר של ברית. כל אחד ואחד מבני המשפחה קשור בקשר חזק מאוד ליתר בני המשפחה, משפיע עליהם ומושפע מהם. כחלק מהברית הזאת אבא שלי לנצח יהיה אבא שלי. לא משנה מה יקרה. אחותי תישאר אחותי גם אם אני לא רוצה שזה יהיה ככה. זה מה שיוצר את הקשר החזק בין הורים לילדים, בין אחים ואחיות, קשר של נתינה ואהבה ללא תנאי וללא גבול.

שלב ג:

הקריאו לחניכים את הסיפור “אל תהיה שחקן תהיה אוהד” (נספח מספר 2).

הסבירו לחניכים שבני המשפחה הם כמו חברי הקבוצה. השחקן לא יעזוב את הקבוצה וחברי הקבוצה לא יזרקו שום שחקן. הם מחויבים לה ומשקיעים כדי שהיא תצליח.

ברגע שזו ההסתכלות שלנו על המשפחה (ולא הסתכלות של אוהד מהצד) אנחנו מבינים שיש לנו אחריות על המשפחה שלנו ועל איך שהיא תראה. יש לנו תפקיד במשפחה. היא לא תתקיים כמו שצריך בלעדינו.

שלב ד:

חלקו את השבט לשתי קבוצות. קבוצה אחת שנקראת “חובות”/ “אני נותן” וקבוצה שנייה שנקראת זכויות/ “אני מקבל”.

כל קבוצה בתורה צריכה להגיד זכות/חובה שיש במשפחה (ע”פ שם הקבוצה) כמה שיותר מהר.

דוגמא: קבוצת חובות מתחילה – “אני נותן חצי שעה ביום לעזרה בסידור הבית”

קבוצת זכויות – “אני מקבל אוכל לפי הצורך והרצון שלי”

כשהמדריך מוחא כף- הקבוצות מחליפות תפקידים. אין לחזור על משהו שכבר נאמר. הקבוצה שלא מצליחה להגיד משהו בתורה- נפסלת.

נספחים

נספח מספר 1:

 

מקור מספר 1

ברית בין הבתרים היא אירוע מקראי מכונן בחיי אבות האומה של עם ישראל. במעמד זה התגלה ה’ אל אברהם וכרת עימו ברית שבה בישר לו שזרעו, שיהיה עצום ורב אך לפני זה ירדו לארץ זרה וישועבדו שם.

ברית זו לבשה צורה מעשית ע”י ציוויי של ה’ לקחת כמה בהמות ועופות ולבתר אותן (לחתוך אותן באמצע)במהלך ההתגלות עבר לפיד אש בין החתיכות ומכאן שמה. של הברית. ברית זו הינה ההבטחה הראשונה לאברהם בקשר לזרעו.

מה הקב”ה מבטיח לאברהם בברית זו?

מה הקשר בין הקב”ה לבין אברהם בעקבות הברית?

מהו קשר של ברית ע”פ הקטע הנ”ל?

 

מקור מספר 2:

לאחר אבימלך, מלך גרר,ראה שהקב”ה עוזר ליצחק אבינו,  הוא פנה ליצחק בבקשה לכרות עימו ברית שלום. במסגרת הברית הזאת הוחלט שהם לא פוגעים יותר אחד בשני ושומרים אחד על השני. לאחר שכרתו את הברית הם עשו משתה, אכלו ושתו.

.(ע”פ בראשית פרק כו)

מה היה ההסכם בין אבימלך לבין יצחק?

מהו קשר של ברית ע”פ הקטע הנ”ל?

 

מקור מספר 3 :

הקב”ה מצווה את אברם לקיים ברית מילה. לאחר שאברם עושה ברית הקב”ה מבטיח לו שהוא ירבה את זרעו, משנה את שמו מאברם לאברהם, ומבטיח לו שהוא יהיה לו לאלוקים לנצח. בקב”ה מצווה את כל צאצאיו של אברהם לקיים ברית מילה ואומר שזה יהיה אות בין הקב”ה לעם ישראל.

 

מה לדעתכם מסמלת ברית המילה שעשה אברהם?

מדוע כל מי שלא עושה ברית מילה כאילו לא נחשב יהודי?

מהו קשר של ברית ע”פ המקור הנ”ל?

 

מקור מספר 4:

כאשר זוג מתחתן מקיימים טקס קידושין ונישואין. הטקס הזה נקרא ברית נישואין. מאותו רגע האיש שייך רק לאשתו ואסור על יתר הנשים והאישה שייכת רק לבעלה ואסורה על יתר הגברים.

מדוע קשר בין בעל לאשתו נחשב ברית?

מהו קשר של ברית ע”פ המקור הנ”ל

 

מקור מספר 5:

בשנת 1979 מדינת ישראל חתמה על הסכם שלום (ברית שלום) עם מצרים. לפני ההסכם מדינת ישראל ומצריים לחמו זו מול זו במספר מלחמות. במסגרת הסכם זה הוחלט כי יותר לא יילחמו המדינות זו בזו, הוחלט על קו הגבול בין מצרים לישראל ומדינת ישראל העבירה למצריים שדה נפט.

מה הייתה מטרת הברית בין ישראל למצרים?

מה מדינת ישראל הייתה צריכה לעשות ע”מ שברית זו תתקיים?

מנהו קשר של ברית ע”פ המקור הנ”ל?

 

מקור מספר 6:

ארון הברית, הנקרא גם ארון העדות היה במשכן ובמקדש בתוך קודש הקודשים. בתוך הארון הזה היו מונחים הדברים שמסמלים את הקשר של עם ישראל לקב”ה:לוחות הברית, ספר תורה, צנצנת המן ומקלו של אהרן הכהן. ישאיהו המלך, שידע שבית המקדש ייחרב גנז את ארון הברית באזור הר הבית ועד היום איננו יודעים היכן הוא בדיוק.

מדוע לדעתכם הארון נקרא ארון הברית?

מהו קשר של ברית ע”פ המקור הנ”ל?

 

נספח מספר 2:

אב ובנו הגיעו אל הרבי מלובוויטש וביקשו ברכה לקראת בר-המצווה של הבן. הרבי ברך את הילד, וכשפנו ללכת – קרא להם לחזור. הוא פנה אל הבן ושאל אותו: “האם אתה אוהד ספורט?”
“כן.
“איזה”
“בייסבול.”
“איזו קבוצה?”
“הדוג’רס” (קבוצה שהייתה בניו-יורק בשנות החמישים).

 “היית פעם במשחק שלהם?”
“כן. לפני כחודש אבא לקח אותי למשחק.”
“ואיך היה?”
“האמת, די מאכזב. כשעברו שני שליש מהמשחק, הקבוצה אותה אני אוהד הייתה בהפסד של תשע נגד שתיים, פער גדול מדי. אז קמנו והלכנו.”
“תגיד לי, גם השחקנים עזבו”? “לא, בוודאי שלא”. “מדוע”?

“יש הבדל בין אוהד לשחקן. האוהד נמצא שם בשביל הנאתו, כשהוא רוצה לעזוב – הוא עוזב. אבל השחקן הוא חלק מהמשחק, הוא חייב להישאר עד הסוף, הוא תמיד צריך להשקיע את המקסימום ולקוות שאולי הוא בכל אופן יצליח לנצח.”

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו