איתור סניפים וכפרי בוגרים
פתיח:
בעקבות החלטת הוועידה המחוזית, שלפיה בשבוע אחד במהלך השנה יקיים כל סניף פעילות או התנדבות בקהילה הסובבת אותו בהובלת צוות נחשון, הקובץ שבידיכם מזמין אתכם לממש זאת עם החניכים שלכם יחד. בשונה מן הפעילות השוטפת הרגילה של צוות נחשון, שמטרתה ליצור שינוי מתמשך, הדרגתי ומעמיק בסביבה ובמדינה שלנו, שבוע ‘ואהבת’ הוא הזדמנות לצוותי ההדרכה להדגים לחניכים שלהם כיצד עושים שינוי קטן בעולם וכיצד מזהים את הצורך של האחר וממלאים אותו, ולו פעם אחת.
אם יש בסניף שלכם צוות נחשון, הרי שהוועידה המחוזית קראה לו להוביל תהליך זה, ובכל מקרה לכם המדריכים יש אחריות והזדמנות לחזק את ‘שריר האכפתיות’ של החניכים שלכם.
רכז ההדרכה, קובי אשבל
בפעילות תחשפו את החניכים למידע שלא ידעו על הקהילה שלהם כדי לחבר אותם אליה. פעילות זו תוביל את החניכים להיות שותפים מעורבים יותר במיזם הסניפי בשבוע ‘ואהבת’.
כדאי לעשות הכנה סביב הפעילות הזאת, להלהיב את החניכים לפניה, להשקיע בתפאורה ובמעטפות. אפשר לעשות זאת כמעין ‘המרוץ למיליון’ או ‘חפש את המטמון’, וחשוב לצ’פר את החניכים הזוכים (על פי שיקול דעת המדריכים) בתעודה, באזכור שלהם במפקד ועוד.
*הערה: האתרים משתנים ממקום למקום. קחו את הרעיונות שמתאימים לשבט שלכם והוסיפו רעיונות משלכם. חשוב מאוד שהחניכים ירגישו שאלו אתרים מרכזיים בחייהם או בחיי הקהילה.
קבעו שעת חזרה לסניף להצגת התשובות.
א. חידון קהוט, אחד נגד מאה או טריוויה, שבו יופיעו השאלות שנשאלו החניכים ולצידן ארבע תשובות שרק אחת מהן נכונה (אם אפשר, עדיף להקרינן על מסך). על כל חניך וחניכה להצביע מהי לדעתם התשובה הנכונה. חניך נציג שהיה אחראי לאתר יכריז בסוף מהי התשובה הנכונה.
ב. כל קבוצה תכין סרטון או הצגה ותציג את אשר גילתה. אפשר להציג את ההצגות במקום או לשלוח את הסרטונים בווטסאפ אחר הפעילות.
אפשר לסכם את הפעילות כאן ולהדגיש את חשיבות האכפתיות שצריך לפתח כלפי הסביבה שלנו, ולהסביר שבהמשך, בשבוע ‘ואהבת’, נצא לפעילות עשייה שבטית או סניפית (ראו ‘רעיונות לעשייה’ בהמשך המערך).
אפשר להמשיך לשלב ב ולתכנן כבר עכשיו כיצד מתחילים לעבוד על ‘שריר האכפתיות’, ולצאת לעשייה.
בסוף המשחק שבו עם החניכים ובחרו איתם שניים-שלושה מקומות שאכפת להם מהם והם רוצים לעזור בהם או לטפח אותם.
אם יש באפשרותכם, התקשרו מייד למי שאחראי למקומות שנבחרו והציעו את עזרת השבט או הסניף. אמרו שאתם מעוניינים לפעול איתם בשיתוף פעולה.
פרסו גיליון נייר ובנו יחד תוכנית עבודה (שתציעו למקום כעזרה או כשיתוף פעולה):
א. בחרו מקום;
ב. נסחו עם החניכים מכתב, שלט או מודעה שבה הם אומרים שהקהילה חשובה להם, ובפרט המקום הזה שנבחר, ולכן ישמחו לעזור במה שצריך. החתימו את החניכים על המסמך הנ”ל כדי לעורר בהם רצינות הן בתוך השבט הן כלפי מי שאתם רוצים לעזור לו.
ג. התקשרו לאיש קשר במקום שבחרתם, הציעו את עזרת השבט או הסניף (בצורה כמה שיותר ממוקדת) ובקשו לדעת מהם הצרכים של המקום, במה היו שמחים לידיים עוזרות.
ד. קבעו פגישה עם איש הקשר שלכם כדי לתאם ציפיות. הביאו לפגישה את המסמך עם החתימות של החניכים כהצהרת כוונות כנה.
ה. גייסו את החניכים לעשייה – שבצו אותם לתפקידים (כל מיזם ומה שמתאים לו):
הגדירו זמן לעשייה:
הגדירו את אופי הפעילות:
מנו אחראי טכני (קניות, הבאת ציוד):
מנו אחראי צילום:
מנו אחראי לגיוס הסניף למיזם:
מנו שולחי הזמנות לאנשים חיצוניים:
מנו אחראי מוזיקה:
מנו אחראי תוכן:
מנו אחראי צ’ופר:
דוגמאות:
על שם מי קרוי בית הכנסת?
כמה מתפללים יש בבית הכנסת?
מה בית הכנסת צריך?
מיהם גבאי בית הכנסת?
מיהו רב בית הכנסת?
סיפור מעניין שקרה במקום
מדוע קוראים לבית ספר בשמו?
כמה תלמידים יש בבית הספר?
מהו חזון בית הספר?
מי מנהל את בית הספר?
לפני כמה שנים הוקם בית הספר?
סיפור מעניין שקרה בבית הספר
מה אנחנו יכולים לתרום לבית הספר?
על שם מי קרוי הפארק?
פריט מעניין שיש בפארק
מה אנחנו יכולים לתרום לפארק?
מי גר בבית הזה?
כמה שנים הבית הזה קיים?
מה יש היום בבית הזה?
הסיפור ההיסטורי של מקום היישוב
כמה שנים המוזאון קיים?
פריט מעניין שיש במוזאון
מי הקים את המוזאון?
מיהו האיש שעל שמו נקרא הרחוב?
מתי נולד?
איפה נולד?
מתי נפטר?
סיפור מעניין עליו
מיהו ראש העירייה/המזכיר?
כמה תושבים יש במקום היישוב?
נתון מעניין על מקום היישוב
כמה שנים מקום היישוב קיים?
על שם מי האנדרטה?
מדוע הוקמה האנדרטה?
מי יזם את בניית האנדרטה?
כמה שנים האנדרטה מוצבת?
כמה שנים קיים הסניף?
מי הקים את הסניף?
כמה חניכים יש בסניף?