מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

שומרים על החיים בדרכים - לחיות או לא להיות

שומרים על החיים בדרכים - לחיות או לא להיות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
זהירות בדרכים
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בוועידה של מחוז יהודה הוחלט להתמקד בנושא ‘שומרים על החיים’: “מתוך מתן תשומת לב לנתונים המחרידים על מספר ההרוגים והפצועים בתאונות הדרכים אנו דורשים מסניפי התנועה לצאת מן האדישות ולפעול” (מתוך ההחלטה).

בפעולות הקרובות נרצה להידרש לנושא זה ועל ידי כך להגשים את ההחלטה משני כיוונים: האחד הוא קריאת כיוון עקרונית של למידה על ערך החיים וקדושתם; והכיוון האחר יעסוק בזהירות בדרכים בכל מובניה ובקשר שלנו כחניכים לתחום זה.

 

רציונל:

יש שני סוגי אנשים שחיים במציאות – אחד שהמציאות עוברת על פניו ללא משים וללא הבחנה ודבר לא אכפת לו למעט דל”ת האמות שלו, ואחד שחי במציאות ופועל בה ומתקן את כל מה שיש בידו לתקן.

בפעולה זו נרצה לברר את ערכם של חיינו ושל העשייה שלנו במציאות, ומתוך כך נבין את גודל המשמעות וקדושת החיים של כל אחד ואחד מאיתנו בפרט ושל כולנו כעם בכלל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שההתנהגות שלהם בדרכים מושפעת ממידותיהם האישיות.
  2. החניכים יכירו בערך הגדול של ערנות לסביבה על מנת לשמור על החיים.
  3. החניכים יגבשו חוזה שבטי מהותי ומעשי שמטרתו שמירה על ערך החיים.

ציוד נדרש:

שקיות חטיפים ריקות, דפים ועטים לכתיבת החוזה ולחתימתו.

 

מהלך הפעולה:

מדריכים יקרים, בפעולה אפשרויות מגוונות. בחרו את האפשרויות המתאימות ביותר לכם ולשבט.

 

שלב א מעשיי נובעים ממידותיי

עוד לפני שהחניכים מגיעים פזרו על הרצפה באזור הפעולה שתיים-שלוש שקיות ריקות של חטיפים.

 

אפשרות א: בקשו מהחניכים לעמוד בשורה אחת ושאלו אותם כמה שאלות. חניך שתשובתו לשאלה היא ‘כן’ יתקדם צעד אחד – הגדול ביותר שביכולתו לצעוד אבל בלי לרמות – ומי שתשובתו לשאלה היא ‘לא’, יישאר במקום:

  • האם יש לך יותר משלושה אחים ואחיות?
  • האם יש לך יותר אחים מאחיות?
  • האם את/ה הבכור/ה במשפחה?

 

הושיבו את החניכים וספרו להם סיפור (נספח 1). שאלו אותם מה גרם להבדל בין התגובה של יואל לתגובה של בן.

אמרו לחניכים שההבדל בין התגובות הוא ההבדל בין האנשים, כלומר אם מדובר בנער מחונך ובעל מידות טובות, ודאי שהוא יעצור את הנער ובכך ישמור על ערך חייו ועל קדושתם. ואולם אם מדובר בנער שהמידות שלו לא טובות כל כך, הוא ייתן לו לעבור, משום שהאדם פועל על פי המידות שקנה לעצמו.

את אותו דבר ראינו ב’מידות’ אחרות בתחילת הפעולה. חניך שיש לו ‘מידות גדולות’ ברגליים, גם אם הוא יענה תשובות כמו שענו אחרים יהיה במקום אחר משלהם, מכיוון שהצעד הגדול ביותר שלו גדול מהצעד הגדול ביותר שלהם; משום שמעשי האדם נובעים ממידותיו גם במובן הטכני וכמובן גם במובן הערכי.

 

שלב ב חי במציאות או מסתובב בעולם

אם שום חניך לא אסף את השקיות הריקות שפיזרתם בתחילת הפעולה, שאלו את החניכים מדוע לא עשו זאת.

אם אספו, שאלו את החניכים שלא אספו מדוע לא עשו זאת.

 

קראו סיטואציות הקשורות לגילוי ערנות ורגישות לסביבה (נספח 2), והחניכים יצטרכו להחליט אם לדעתם זה ‘מוגזם’, ‘חשוב אבל לא הייתי עושה’ או ‘חשוב מאוד והייתי עושה’ ולהצביע: אצבע אחת ל’מוגזם’, שתיים ל’חשוב אבל לא הייתי עושה’ ושלוש ל’חשוב מאוד והייתי עושה’.

בכל סיטואציה יהיו שלושה שלבים; שימו לב שאחרי כל שלב אתם מציינים את דעת הרוב כפי שהיא משתקפת מהאצבעות.

 

קראו לחניכים ידיעה מהחדשות (נספח 3) ושאלו אותם:

  • מה הייתם עושים במצב כזה?
  • איך יכול להיות מצב שבו כל כך הרבה אנשים אינם מתייחסים לבעיה?

 

הסבירו לחניכים שיש אנשים בעולם שחיים בלי שאכפת להם משום דבר למעט הסביבה הקרובה שלהם, ונקרא להם ‘מסתובבים’; ולעומתם יש אנשים בעולם שכשהם רואים משהו לא בסדר, ישר רוצים לתקן אותו ולעשות את הדברים כמו שצריך, ונקרא להם ‘חיים במציאות’.

חיים פירושם תגובה, שהרי דבר מת אינו מגיב לשום דבר. אם אדם נכנס לביתו ורואה אותו הפוך לגמרי, כאילו עבר שם הוריקן, והוא אינו עושה דבר אלא מדלג על הכול לעבר חדרו, הוא לא אדם שחי בבית שלו, שהרי הוא לא מגיב לזה ולא אכפת לו מזה, אלא הוא סתם ‘מסתובב’.

בשלב הזה של הפעולה ראינו כל מיני מקרים שהייתה בהם אפשרות לאדם להחליט אם הוא ‘חי’ או ‘מסתובב’: אם אכפת לו והוא מרים את השקיות הריקות, אם אכפת לו והוא מעיר למי שנוהג לא כמו שצריך, וכן אם אכפת לו אם מישהו צריך עזרה אחרי תאונה.

 

אנו נמצאים בעולם בשביל לחיות בו, כלומר בשביל להשפיע ולשנות, ויש בידינו הכוח הזה גם אם אנו בני 10 וגם אם אנו בני 40. ההבדל נעוץ באדם עצמו, אם הוא רוצה לחיות בעולם או שהוא רוצה ‘להסתובב’ בו. לפי זה, אנו מחויבים לשמור על חיינו כדי שנוכל להמשיך להשפיע ולשנות (‘לחיות’) בעולם, וודאי שעלינו לדאוג גם למעגלים רחבים יותר מסביבנו, אם זה אומר לדווח לקומונרית על שקע פתוח בסניף, אם זה אומר להתקשר למכבי האש כשרואים עשן עולה מאיזה מקום, אם זה אומר להעיר למישהו שלא יתעסק בטלפון תוך כדי נסיעה ועוד ועוד על זו הדרך.

 

הקב”ה נטע בכל אחד ואחד מאיתנו נשמה גדולה שצריכה לשנות בעולם ולהשפיע עליו, כמו שאמרו חז”ל: “כל אחד ואחד חייב לומר בשבילי נברא העולם” – בשביל שאני אפעל בו ואשנה אותו. לכן אנו גם צריכים לפעול ולתקן את המידות שלנו, כדי שגם המעשים שלנו יהיו טובים יותר, כפי שראינו בשלב הראשון של הפעולה.

 

שלב ג חוזה

הסבירו לחניכים שהגיע הזמן לנסח חוזה שבטי שכולנו נצטרך ונצליח לעמוד בו.

החוזה צריך להכיל כמה סעיפים המתייחסים לכך שאנו צריכים ‘לחיות’ בעולם, להשפיע על הדברים שסביבנו ולשנות את מה שדורש תיקון, בין שברמת השבט בין שברמת הסניף.

כמו כן יש לשים לב שהחוזה ייגע בנושאי שמירה על החיים, בטיחות בדרכים וכדומה.

 

חלקו את החניכים לכמה קבוצות קטנות (בהתאם לגודל השבט), וכל קבוצה תנסח סעיף אחד או יותר בחוזה השבטי, ולבסוף כתבו את כולו על דף וחתמו עליו כולכם.

 

סיכום:

חיינו גדולים וקדושים, ועל כן אנו לא יכולים סתם ‘להסתובב’ בעולם. אנו חייבים ‘לחיות במציאות’, להשפיע עליה ולשנות אותה, וליצור שינוי תרבות בשימוש ב’דרך’ במדינה. יש בידינו היכולת הזאת, אנו רק צריכים להחליט לחיות כך, ונצליח.

 

הצעה לצ’ופר:

חלקו לחניכים פתקים שכתוב עליהם “חי, לא מסתובב”.

 

נספחים:

 

נספח 1

יואל

השעה 14:00, יואל חוזר מבית הספר, אמצע רחוב יפו בירושלים. תוך כדי הליכתו יואל רואה לפתע נער שמתכונן לעבור באור אדום, והוא תופס אותו בידו. יואל מסביר לנער את הסכנה שבמעבר באור אדום.

 

בן

השעה 13:00, בן חוזר מבית הספר, אמצע רחוב הרצל בראשון לציון. תוך כדי הליכתו בן רואה לפתע נער שמתכונן לעבור באור אדום. בן חושב שהנער מספיק גדול בשביל לדאוג לעצמו, ואין צורך שהוא יתערב.

 

נספח 2

 

סיטואציה 1:

דרגה א – אתה רואה בבית שקע שלא מחובר טוב לקיר. האם תגיד להורים?

דרגה ב – אתה רואה בסניף שקע לא מחובר טוב לקיר. האם תגיד לקומונרית?

דרגה ג – אתה רואה בקניון שקע לא מחובר טוב לקיר. האם תגיד לאבטחה?

 

סיטואציה 2:

דרגה א – יצאתם לטיול משפחתי בקיץ, ואחיך בן החמש אינו מוכן לחבוש כובע. האם תוודא שיחבוש בדרך אחרת?

דרגה ב – יצאתם למחנה בני עקיבא בקיץ, ומישהו בשבט שלך לא מוכן לחבוש כובע. האם תוודא שיחבוש בדרך אחרת?

דרגה ג – יצאתם לטיול חברים בקיץ, ואתם רואים חבורה אחרת של תיירים שאף אחד מהם לא חובש כובע. האם תעיר להם ותציע להם כובע משלך?

 

סיטואציה 3:

דרגה א – לקראת מדורות ל”ג בעומר הודיעו בחדשות שאין להדליק מדורות מעל גובה מטר מחשש לשרפות, ואתם כבר הכנתם מדורה שגובהה 3 מטרים אחרי איסוף קרשים של חודש וחצי. האם תורידו את המדורה לגובה המותר?

דרגה ב – במדורת ל”ג בעומר השבט מחליט שהם לא רוצים עזרה של מבוגרים כדי להדליק את המדורה, אבל אתה חושב שלאף אחד אין ניסיון מספיק כדי לעשות זאת בצורה בטוחה. האם תתעקש שיגיע מבוגר אחראי להשגיח שהכול נעשה כשורה?

דרגה ג – במחנות הקיץ הוחלט שאסור להדליק אש בשום צורה, אבל הכיף שלכם במחנה הוא להכין טונה מעושנת, ומעולם לא קרה לכם כלום בגלל זה. האם תצייתו להוראות או שתמשיכו לעשן טונה בלי שאף אחד יראה?

 

סיטואציה 4:

דרגה א – אתה נוסע עם החבר’ה, והנהג מתחיל לנסוע במהירות גבוהה ולא לשים לב לרמזורים. האם תעיר לו?

דרגה ב – אתה נוסע עם חבר, והוא נוהג 10 קמ”ש מעל המותר. האם תעיר לו?

דרגה ג’ – אתה נוסע בטרמפ, והנהג ממסרר תוך כדי נהיגה. האם תעיר לו?

 

נספח 3

הפצוע שכב באמצע הכביש, אף נהג לא עצר (nrg מעריב, 6/5/07. https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/1/ART1/577/985.html)

 

חי-ישראלי, בן 62 מחולון, נהרג אתמול בצהריים בתאונת דרכים בצומת אזור, לאחר שנפגע ממערבל בטון. מתמונות שצולמו על ידי מצלמת הצומת, ואשר פורסמו אמש בערוץ 10, עולה כי חי-ישראלי שכב על הכביש במשך דקות ארוכות לאחר התאונה, עד שמישהו מעוברי האורח והנהגים שעברו בצומת טרח לעצור ולבדוק מה מצבו.

התאונה התרחשה סמוך לשעה 14:00 בצהריים בכביש 44, כאשר חי-ישראלי רכב על הקטנוע משמאל למערבל הבטון, והתנגש בו. המשטרה עדיין חוקרת את הסיבות לתאונה, אך נבדקת אפשרות לפיה סטיית הקטנוע ימינה, שהובילה להתנגשות, נגרמה כתוצאה מנוכחותה של משאית גרר שנסעה משמאלו של רוכב הקטנוע.

מתמונות מצלמת הצומת עולה כי עוד לפני שהגיע לצומת האמבולנס, ובו צוות טיפול נמרץ של מגן דוד אדום, שכב חי-ישראלי על הכביש, כשמכוניות רבות נוסעות מסביבו אך איש לא עוצר לסייע לו ולבדוק מה מצבו. וכך, הצוות הרפואי שהגיע בסופו של דבר למקום, נאלץ לקבוע את מותו של חי-ישראלי.

 

דעתך חשובה לנו