מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

החלום עוד לא תם

החלום עוד לא תם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
נושא
גלות וגאולה | ועידה כד | קליטת עליה | מובילים בדרך תו"ע - נושא תשע"ח
מדריך 1 אהב את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו גופים שפועלים למען עידוד עלייה וקליטתה,
  2. החניכים יבחרו את דרך הפעולה שהם רוצים לפעול בה כשבט.
  3. החניכים יתכננו את הפעילות ויקבעו מועד לפעילות.

הכנה לפעולה

כדי להגיע מוכנים לפעולה בררו על עשייה שיכולה להתאים לחניכים שלכם במקום מגוריכם. העלו כמה אפשרויות כדי שתוכלו להכווין אליהן את החניכים, וכדאי גם ליצור לוח חודש ולחלקו לחניכים (אפשר לחפש באתר גיידסטאר עמותות שפועלות באזורכם).

 

ציוד נדרש

נייר רצף או גיליונות נייר, לורד, עטים, לוח חודש, דף חלוקת תחומי אחריות.

 

מהלך הפעולה

שלב א

משחק הזיכרון: המטרה היא להתאים בין שמות מיזמים לבין פעילותם ומטרותיהם למען עידוד עלייה וקליטתה (נספח 1). בשבטים גדולים כדאי להדפיס את המשחק כמה פעמים ולחלק את השבט לכמה קבוצות שישחקו במקביל.

 

שלב ב

לאחר שהחניכים שמעו על פעולות שכבר נעשות, בקשו מהם להציף רעיונות לעשייה למען קליטת עלייה. כוונו את החניכים לפעולות מעשיות שיכולות להתאים להם. זכרו שאפשר לפעול בכל שבט ובכל גיל, ועליכם למצוא עשייה שמתאימה לחניכים שלכם.

כתבו את כל הרעיונות על נייר רצף התלוי על הקיר או בכרטיסיות על הרצפה. ערכו הצבעה על כל אחד מן הרעיונות ובחרו עשייה כשבט.

 

שלב ג

חלקו תחומי אחריות בין כל החניכים. ודאו שלכל אחד יהיה תפקיד ושכולם יהיו מחוברים לעשייה שבחרתם. שימו לב שאתם עומדים על כל הצרכים הארגוניים והמהותיים ביציאה לפעולה (היעזרו בנספח 2).

 

סיכום

לאחר שהעמקנו בקליטת עלייה ולמדנו עליה רבות, ברוך ה’ גם בחרנו לנו עשייה כשבט, והינה אנחנו פועלים למען הדבר שעליו למדנו בפעולות האחרונות, ובעזרת ה’ נצליח גם להשפיע ולעזור בתחום הזה.

קטע לסיכום המערך, מתאים במיוחד בקרבת פסח (אפשר להעביר לחניכים את הקטע או את הרעיון בכלל בפעולה זו כדי להעמיק ולהזכיר את החשיבות של מה שאנו פועלים בשבילו, ומתוך זה לצאת לעשייה).

“דיינו” – “אילו הכניסנו לארץ ישראל…”

מטרתה של יציאת מצרים היא להגיע לארץ ישראל לאחר קבלת התורה בהר סיני.
עם ישראל נקרא עם רק כאשר הוא נמצא בארץ ישראל, כי היא מקומו הטבעי, היא הבית שלו. ארץ ישראל היא המקום שבו אנו יכולים לפתח בצורה הטובה ביותר את עצמנו כעם, וכך להביא לעולם כולו את מה שיש בנו: את האהבה, האמונה, המוסר וערכי היהדות.

כשעם ישראל גולה מארצו ונמצא בחוץ לארץ, הוא כמו אדם שאיבד את הכרתו, והוא מתפקד בצורה המינימלית הדרושה לקיומו – רק הלב מגלה סימני חיים, ושאר האיברים לא פועלים. רק כשאנו שבים לארץ אנו מתעוררים וקמים לתחיה מחדש, ומתחילים לחיות באמת, להיות עם שיש לו מדינה, צבא, חברה, תרבות וחזון.

גם ארץ ישראל מתנהגת כמו אדם חולה כאשר עם ישראל עוזב אותה. במשך שנות הגלות הייתה הארץ ריקה, שוממה ומלאה ביצות. רק כשעם ישראל חזר לארץ והתחיל לחיות בה מחדש – התעוררה ארץ ישראל וקמה לתחיה – ההרים פורחים, העצים מלבלבים והמדבר פורח.
כך מתקיים הקשר בין העם והארץ. זה קשר שאי אפשר לנתקו. הוא חזק ומתקיים במשך אלפי שנים, ללא הפסק (מתוך אתר ישיבת מעלות).

 

נספחים

נספח 1 – כרטיסיות למשחק הזיכרון

 

             

 

כתבו את ההגדרות בכרטיסיות המקבילות לכרטיסיות של הסמלים:

הסוכנות היהודית פועלת לעידוד עלייה, לסיוע לעולים בימים הראשונים לעלייתם, חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם ולקשר עם יהדות העולם.

המשרד לקליטת העלייה – מסייע בתחומי הדיור, התעסוקה, והחברה ומשתדל להקל על העולה במגעים עם מוסדות וגופים שונים במדינה.

נפש בנפש – ארגון הפועל לקידום העלייה לארץ ישראל מצפון אמריקה ומבריטניה, צמצום המכשולים הכלכליים, המקצועיים, הלוגיסטיים והחברתיים שעומדים בפני היהודים באזורים אלו.

פרויקט תגלית – הקמת תשתית של ‘שגרירי הסברה’ בעולם וחיזוק זיקתם של רבבות צעירים יהודים ברחבי העולם לישראל וליהדות.

אולפן עברית – בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית.

הביתה’ – קידום השיח ציבורי בנושא העלייה לישראל, בנייה וקידום מיזמים מגוונים שיניעו את המתעניינים לקבל החלטה ולעשות את המעשה החשוב – עלייה!

ארגון יוצאי מרכז אירופה – מייעץ ומטפל בנושאי קליטה ועלייה לעולים מארצות דוברות גרמנית. משמש מרכז מידע בענייני זכויות לעולים, לימודים ומציאת מקום עבודה.

תוכנית עמישב – תוכנית בבני עקיבא הפועלת להשלמת הפערים של החניכים העולים ארצה בהכרת המנטליות השונה ונתינת כלים לילד העולה בהמשך דרכו בכל תחומי החיים כדי ליצור סביבה מקבלת לעולה.

 

נספח 2 – דף עזר לתכנון יציאה להתנדבות

שמות חברי הקבוצה: ______________________________

מקום ההתנדבות: ______________________________

איש הקשר במקום ההתנדבות: ______________________________

אחראי ליצירת קשר בקבוצה: ______________________________

ציוד נדרש או הכנות מיוחדות: ______________________________

תאריך ההתנדבות: ______________________________

תדירות ההתנדבות: ______________________________

דעתך חשובה לנו