איתור סניפים וכפרי בוגרים
לפעמים נדמה שהתורה היא מושג גבוה ומרוחק ששייך לקבוצות ספציפיות בלבד, למי שלומדים אותה או ששומרים מצוות. בפעולה זו נראה שהתורה היא נחלת הכלל ושלכל אחד ממש יש חלק מיוחד בה, חלק שאין לו תחליף. נכיר בבשורה שיש ליהדות להביא לחברה הישראלית: כאשר אחד מאיתנו או קבוצה מסוימת מרגישים שהם לא שייכים לתורה, התורה של כולנו חסרה.
דפים עם חלקי העם, דפים וצבעים, מילים לשיר ‘אור החיים’ (נספח 1), מטרות חוקת התנועה (נספח 2).
חלקו לחניכים דפים שעליהם כתובים שמות קבוצות בעם שלנו (רבנים, דתיים-לאומיים, חרדים, חילונים, ילדים בגילי יסודי, ילדים בגן, נוער, בני ישיבות, בנות במדרשה, דתל”שים, חילונים, מתנחלים, עירוניים, הנוער העובד והלומד, הצופים, כוכבי טלוויזיה, זמרים ועוד), ובקשו מהם לסדר אותם בשלושה מעגלים: בפנימי ביותר מי שהתורה שייכת לו הכי הרבה, ובחיצוני ביותר מי שהתורה שייכת לו הכי פחות, מי שהחלק שלו בתורה הכי קטן.
במהלך המשימה שאלו את החניכים מדי פעם:
הניחו לחניכים להידיין עד שיגיעו להחלטה סופית ואז עברו לחלק הבא. את הדפים השאירו על הרצפה בתוך המעגל.
אפשרות 1: חלקו לחניכים דף וצבעים והשמיעו ברקע את השיר ‘אור החיים’ של ישי ריבו.
בקשו מהחניכים לצייר מהי בשבילם התורה ומה הם מרגישים שהחלק שלהם בתורה.
סכמו: אפשר לראות שלכל אחד יצא ציור אחר, כל אחד מאיתנו מרגיש את התורה בצורה אחרת ולכל אחד חלק אחר בתורה. כך גם בין הציבורים השונים בעם, אין אדם אחד או קבוצה אחת שהתורה שייכת להם או שהחלק שלהם בתורה גדול משל אחרים. לכולם שייכות שווה לתורה וחלק שווה בה.
אפשרות 2: חלקו לחניכים את המילים לשיר ‘אור החיים’ של ישי ריבו (נספח 1) והשמיעו להם אותו (בשבת רק חלקו והקריאו).
בקשו מכל חניך וחניכה לשתף במשפט מהשיר שהתחברו אליו או בכלל שיאמרו מהי תורה בשבילם, מה הם מרגישים שהחלק שלהם בתורה.
סכמו: אפשר לראות שכל אחד בחר משפט אחר, כל אחד מאיתנו מרגיש את התורה בצורה אחרת ולכל אחד חלק אחר בתורה. כך גם בין הציבורים השונים בעם, אין אדם אחד או קבוצה אחת שהתורה שייכת להם או שהחלק שלהם בתורה גדול משל אחרים. לכולם שייכות שווה לתורה וחלק שווה בה.
אפשרות 3: חלקו לחניכים קטע לימוד, אפשר מדרש מהגמרא או פסוקים מהתנ”ך.
תנו להם לקרוא כמה דקות ובקשו מכל אחד לומר משהו שהבין מהקטע, שראה בו או שלמד ממנו.
סכמו: אפשר לראות שכל אחד מאיתנו מפרש את הקטע אחרת, מבין ממנו משהו אחר. כל אחד מאיתנו מרגיש את התורה בצורה אחרת ולכל אחד חלק אחר בתורה.
קראו עם החניכים חלק מחוקת התנועה:
“המטרה:
1. חינוך דור נאמן ומסור לתורתו, לעמו, לארצו החי על עבודתו ברוח התורה. החותר ל’תיקון עולם במלכות ש-די’.
2. חינוך להגשמה אישית של רעיון ‘תורה ועבודה’ וחתירה להקמת חברה המיישמת את ערכי ‘תורה ועבודה’ בארץ ישראל.
3. חינוך לאהבת עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל, להזדהות עם מדינת ישראל ולנאמנות לה כמדינה יהודית ודמוקרטית.”
שאלו את החניכים:
סכמו: כמו שראינו בחוקת התנועה, חלק ממטרת התנועה שלנו (ובמיוחד לאור הנושא השנתי, ‘מובילים בדרך תורה ועבודה’) היא להעלות מודעות בחברה הכלל-ישראלית לכך שהתורה היא נחלת הכלל ולרצות לגרום לרבים ככל האפשר לאהוב אותה.
ראינו שיש בעם שלנו חלקים רבים ושונים. התורה ניתנה לכולנו, ולכן אין ציבור שהתורה שייכת לו יותר ממה שהיא שייכת לאחרים. לכולנו, הן כיחידים הן כקבוצה, יש חלק שווה בתורה, יש אותה שייכות לתורה. בתור תנועה שחרתה על דגלה את המשימה להעלות את מודעות התורה בעם, יש לנו משימה להעלות את המודעות לכך שהתורה היא נחלת הכלל ולהנגיש אותה לכל חלקי העם.
מילים ולחן: ישי ריבו
כמי שעסק בה לקרעים
וראה אנשים מלאכים
שהמיתו עצמם עליה
וקיבלו ממנה חיים
וכמי שטעם טעמה לרגעים
וראה אנשים
באמת מאושרים
ואיזה אור על הפנים
איך הם נשבים בקסמה לפניה
מתהלכים כסומא אחריה
ותכלית האמת היא כל צדדיה
כל שבעים פניה
יקרה מפז ומעושר
נקנית היא בעמל וביושר
והיא הדרך והיא האושר
כמי שמצא בה את עצמי
כשלא זכרתי מי אני
תמיד היא באה
והאירה לי פנים
אומרים שהיא כל הטובות שבעולם
אם רק היה לנו מושג
היינו רצים רצים ורצים
ונשבים בקסמה לפניה
משתגעים מתלהטים אחריה
ואור החיים כל נתיביה כל נתיבותיה
יקרה מפז ומעושר
נקנית בעמל וביושר
והיא הדרך והיא האושר