איתור סניפים וכפרי בוגרים
השבת היא מתנה שבועית שמעניקה לנו זמן מיוחד וקצת אחר. בפעולה נערוך היכרות עם החלקים השונים שמרכיבים את היום הזה וננסה להבין איזו אווירה הם נועדו לייצר בעבור האדם הפרטי ובעבור המשפחה.
שאלו את החניכים במה שונה השבת מבחינת הפעולות שנעשות בה. רשמו את כל התשובות ונסו לחלקן לשתי קבוצות: דברים שאנו נמנעים מלעשות ודברים שאנו עושים. הסבירו שהיום נתמקד במצוות העשה של שבת ולא באיסורים, ודרכן ננסה למצוא את החיבור האישי של כל אחד ואחת.
מטרת הפעולה היא להפגיש עם מגוון הרכיבים של היום הזה. הפעולה תהיה סביב משחק מרכזי: הדביקו על התקרה בלונים שבתוכם פתקים. בכל פתק כתובה משימה, ולאחר שהחניכים ימלאו אותה הם יקבלו את הפתק המתאים (נספח 1).
כל המשימות נעשות בפורמט של תחרות בין שתי קבוצות. חלקו את השבט לשניים, הנחו כל קבוצה לבחור שם לעצמה, ובכל משימה יתחרו נציג מכל קבוצה או הקבוצה כולה, בהתאם למשימה. כל משימה תזכה בנקודה את הקבוצה המנצחת.
אחרי שנפגשנו עם מגוון הרכיבים שמאפיינים את היום הזה נחלק אותם לקבוצות לפי מאפיינים.
חלקו לחניכים קטע העוסק במצוות עונג שבת וכבוד שבת (נספח 4).
אנו רואים ברמב”ם שיש שתי מצוות של ממש: לכבד את השבת ולהתענג בה. יש להשקיע בהכנות לקראת השבת כדי להדגיש את היותה יום מיוחד ומכובד, וגם להתענג במהלך היום הזה בצורה מיוחדת!
בקשו מהחניכים לחלק את הפתקים שאספו במהלך המשחק לשלוש קבוצות: עונג שבת, כבוד שבת ומנוחה.
סכמו: למדנו שנוסף על האיסורים, שיש נטייה לשים עליהם דגש, השבת היא בעיקרה יום של תוכן חיובי. יש מצווה לנוח, מצווה להתענג ומצווה לכבד את השבת בדברים מיוחדים.
מטרת הפעולה היא לחזק את תחושת החיבור של כל חניך וחניכה ליום השבת.
ערכו סבב שבו כל אחד ישתף מהו הדבר בשבת שאליו הוא הכי מתחבר. זה יכול להיות משהו מהדברים שהעליתם בפעולה או דבר שלא עלה בה, העיקר שזה יהיה מה שהוא הכי מתחבר אליו, שהכי משמח אותו, שהופך את השבת מיוחדת בעבורו, שלו הוא יחכה כל השבוע.
השבת היא יום מלא בתוכן מגוון המאפשר לכל אחד למצוא את הדברים שיחברו אותו אליה. כל אחד צריך לטפח את החלק הזה, להשקיע בו ולהפוך אותו לייחודי שלו.
לדוגמה, אם פרשת השבוע אהובה עליי, בכל שבוע אשב ללמוד משהו שיעניין אותי, אעשה משהו שיהפוך את החלק הזה לשלי. אם יש לי קטע עם האוכל של שבת, אוכל למצוא מאכל מסוים ולהשקיע בו, להכין חלות או כל דבר אחר, וללכת עם זה עד הסוף!
דרור יקרא לבן עם ____
וינצורכם כמו _____
נעים שמכם ולא יושבת
שבו ____ ביום שבת
דרוש נווי ואולמי
ואות ____ עשה עימי
נטע שורק בתוך כרמי
שעה ______ בני עמי
דרוך ___ בתוך בצרה
וגם בבל אשר גברה
נתוץ צריי באף ועברה
____ קולי ביום אקרא
אלוקים תן ______ הר
הדס, שיטה
ברוש ____
_____ ולנזהר
_______ תן כמי נהר
מחסן מילים: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים, תרומה, תצווה, כי תשא, ויקהל, פקודי.
הלכה א – כבוד ועונג שבת
ארבעה דברים נאמרו בשבת: שנים מן התורה ושנים מדברי סופרים, והן מפורשין על ידי הנביאים, שבתורה זכור ושמור: ושנתפרשו על ידי הנביאים, כבוד ועונג שנאמר: וקראת לשבת עונג ולקדוש ה’ מכובד.
הלכה ב – מצוות המקלחת
איזהו כבוד?
זה שאמרו חכמים: שמצוה על אדם לרחוץ פניו ידיו ורגליו בחמין בערב שבת מפני כבוד השבת, ומתעטף בציצית ויושב בכובד ראש מייחל להקבלת פני השבת, כמו שהוא יוצא לקראת המלך. וחכמים הראשונים היו מקבצין תלמידיהן בערב שבת ומתעטפים ואומרים: בואו ונצא לקראת שבת המלך.
הלכה ג – ביגוד מיוחד לשבת
ומכבוד השבת שילבש כסות נקיה, ולא יהיה מלבוש החול כמלבוש השבת, ואם אין לו להחליף, משלשל טליתו כדי שלא יהא מלבושו כמלבוש החול. ועזרא תיקן שיהו העם מכבסים בחמישי, מפני כבוד השבת.
הלכה ד – מצוות הידור בסעודה
אסור לקבוע סעודה ומשתה בערב שבת מפני כבוד השבת, ומותר לאכול ולשתות עד שתחשך. ואע”פ כן מכבוד השבת, שימנע אדם מן המנחה ולמעלה מלקבוע סעודה, כדי שיכנס לשבת כשהוא מתאוה לאכול.
הלכה ה – סידור והכנת הבית
מסדר אדם שולחנו בערב שבת, ואף על פי שאינו צריך אלא לכזית. וכן מסדר שולחנו במוצאי שבת, ואף על פי שאינו צריך אלא לכזית, כדי לכבדו בכניסתו וביציאתו. וצריך לתקן ביתו מבעוד יום, מפני כבוד השבת. ויהיה נר דלוק ושולחן ערוך ומטה מוצעת שכל אלו לכבוד שבת הן.
הלכה ו – כולם משתתפים בהכנות לשבת
אע”פ שיהיה אדם חשוב ביותר, ואין דרכו ליקח דברים מן השוק ולא להתעסק במלאכות שבבית, חייב לעשות דברים שהן לצורך השבת בגופו, שזה הוא כבודו. חכמים הראשונים מהם מי שהיה מפצל העצים לבשל בהן, ומהן מי שהיה מבשל או מולח בשר או גודל פתילות או מדליק נרות, ומהן מי שהיה יוצא וקונה דברים שהן לצורך השבת ממאכל ומשקה, אף על פי שאין דרכו בכך. וכל המרבה בדבר זה הרי זה משובח.