מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אולי כסף זה כן הכול בחיים?

אולי כסף זה כן הכול בחיים?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
נושא
ועידה כד | חברה וכלכלה | צדק חברתי | מובילים בדרך תו"ע - נושא תשע"ח
7 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

מה מקום הכסף בחיים שלי? ומיהו עשיר באמת? בפעולה זו נעסוק במושגים שאנחנו נמנעים לפעמים מלגעת בהם: הכסף והצורך שלנו בו. ננסה להבין אם יש פעמים שהכסף הוא שמניע אותנו בקבלת החלטות כאלה ואחרות, ונשאל אם יש בזה בעיה. על פי מה נבחר באיזה מקצוע לעבוד, האם בזה שמכניס יותר או דווקא בזה שממלא ומספק אותנו מבחינה רוחנית וערכית?

מטרות הפעולה

  1. החניכים יציפו לבטים ותחושות באשר לתפיסת ההיבט הכספי והחומרי בחייהם.
  2. החניכים יבחנו כמה אפשרויות להסתכלות על ערך הכסף לפי השקפת עולמם.
  3. החניכים יגדירו מה המקום הנכון לכסף ולרכוש בחיים.

ציוד

שימו לב, הציוד הנדרש הוא בהתאם למתודות שבחרתם להעביר:

פתקים חלקים בשני צבעים, חבילת סוכריות או מסטיקים, שקית חפצים, תמונות מודפסות, חבילת מדבקות פשוטות (לפחות עשר מדבקות לכל חניך), היגדים מודפסים, שאלונים, שאיפות ומטרות לחיים (מודפסים), רמקול, השיר ‘שקלים’ מודפס לכל החניכים, טיעונים למשפט.

 

מהלך הפעולה

 

פתיחה (7 דקות)

שחקו ‘חזירים קפיטליסטיים’: כל חניך יקבל שני פתקים בצבעים שונים וחמש סוכריות או מסטיקים. אמרו: “שלוש ארבע ו-“, וכל אחד מהחניכים ירים אחד משני הפתקים בלי לתאם עם חבריו איזה מהפתקים הוא מתכנן להרים. אם כולם ירימו פתק צהוב, כולם יקבלו סוכרייה. אם רק אחד ירים פתק כחול הוא יקבל שתי סוכריות, וכל השאר יצטרכו להחזיר לכם סוכרייה אחת. עשו כמה סבבי הרמת הפתק (עד שהחניכים ילמדו את הקטע או יתעצבנו ממש על אחד החניכים שמתנהג באגואיסטיות). מטרת המשחק היא חוויית טובתי האישית על חשבון טובת הכלל, המתקשרת מאוד לשתי הגישות המרכזיות של כלכלה וחברה שדיברנו עליהן בפעולה הקודמת – הסוציאליזם והקפיטליזם.

לאחר המשחק אמרו לחניכים כמה משפטים שיקשרו בין מה שהיה בפעולה הקודמת ובין מה שהולך להיות עכשיו: ‘כלכלה’ היא מילה יפה למילה שלפעמים נמנעים מלהגיד ישירות: כסף, תקציבים. הכלכלה מתבטאת בחיי היום-יום שלנו בכסף, ולכן כדאי לברר מהו ה’כסף’ הזה בכלל ומה היחס שלנו כלפיו.

 

שלב א: כמה אתה מוכן לתת על זה? (15 דקות)

המטרה בשלב זה היא לעורר את החניכים לחשוב, לדון ולשים לב מה מניע אותנו בבחירה של מה שחשוב לנו. גם פה הכנות חשובה והיא שתאפשר להגיע לדיון אמיתי ונוגע בחניכים. יש כמה אפשרויות, כדאי לבחור את המתאימה ביותר לחניכיכם.

אפשרות א: הכינו מראש שקית עם חפצים, חלקם מוחשיים וחלקם בתמונות (נספח 1), בעלי ערך מגוון (למשל, ממתקים כאלה ואחרים, כלי כתיבה וכו’). בכל פעם הוציאו משהו מהשקית ושאלו את החניכים: מה הייתם מוכנים לעשות בשביל לקבל את זה? החניכים יצטרכו להכריע ביניהם מי הציע לתת הכי הרבה, והוא יקבל את החפץ המוצע (אל תגבילו את החניכים למעשים, לכסף או למוצרים אחרים).

אפשרות ב: מילוי שאלון עצמי (נספח 2) [השאלון מאפשר לחניכים להיות כנים ואמיתיים, כל אחד מול עצמו. החניך לא ירגיש צורך לתרץ או להרגיש לא נעים]. אפשרו לחניכים להתמודד בעצמם עם השאלות.

שאלו את החניכים: מה מניע אותנו בחיים? מה מכוון את בחירותינו?

אפשר וכדאי לתת מקום לחניכים לשתף במה שסימנו בשאלון, כמובן, בהתאם להקשבה ולמוטיבציה.

שימו לב, כדי ששיתוף כזה יהיה משמעותי האווירה צריכה לאפשר שיח כן.

אפשרות ג: תנו לחניכים רשימת מטרות ושאיפות להמשך החיים (נספח 3) ובקשו מהם לסנן את הדברים החשובים ביותר בעיניהם. בהתחלה הם יבחרו יחד עשר מטרות מתוך כל הערמה, אחר כך יתבקשו לצמצם את בחירתם לחמש ולבסוף לשלוש [בשבטים גדולים אפשר לצלם את המטרות כמה פעמים ולחלק את החניכים לקבוצות כדי לאפשר לחניכים רבים להיות פעילים ולחשוב מה חשוב להם].

 

שלב ב: שקלים שקלים עלינו נופלים (10 דקות)

אפשרות א: הניחו היגדים על הרצפה או תלו אותם על הקירות ברחבי החדר (נספח 4). חלקו לחניכים מדבקות ובקשו מהם להדביק את המדבקות בהתאם לרמת ההזדהות: מתחת לכל היגד יש כמה עיגולים זה בתוך זה. מדבקה בעיגול הפנימי מבטאת הזדהות מלאה, וההזדהות הולכת ופוחתת במעגלים החיצוניים (ראו נספח 4).

אפשרות ב: השמיעו לחניכים את השיר ‘כסף’ של בוסקילז. https://www.youtube.com/watch?v=KKNnbH0dzHE
מומלץ גם לחלק להם את המילים (נספח 5). לאחר שהחניכים יקשיבו ויקראו את המילים, שאלו אותם אם יש משפט בשיר שתפס אותם במיוחד, שהם מזדהים איתו מאוד או דווקא מתנגדים לו מאוד.

 

שלב ג: יש בי מזה וגם מזה (15 דקות)

המטרה כעת היא להיחשף למורכבות הקיימת בעולם בעניין הכסף ולהכיר את צדדיו השונים בחיי היום-יום שלנו.

אפשרות א: ערכו משפט: הנתבע הוא הכסף. חלקו את החניכים לשתי קבוצות: קבוצת הסנגור, שצריכה להסביר מדוע הכסף נצרך וחשוב, וקבוצת הקטגור, שצריכה להסביר מדוע הכסף מיותר, פוגע וגורם דברים לא טובים. בנספח 6 יש הצעה לפתיחה למשפט וכן הצעות לטיעונים.

לאחר שיסתיים שלב הטיעונים סכמו את המשפט עם החניכים: המפתח הוא לשים את היחס לכסף בפרופורציה. מצד אחד צריך אותו, טוב שהוא קיים והוא כלי חשוב בחיינו. מצד אחר, הוא לא חזות הכול. אסור שהבחירות שלנו יהיו מונעות אך ורק מהשאלה כמה כסף נרוויח או מה ההפסד הכספי שכרוך בבחירה, אם מדובר בבחירה חשובה ומשמעותית.

אפשרות ב: בנספח 7 יש כמה הפניות לסיפורים על עשירים שעלו ונפלו ועל אנשים פשוטים שרק צמחו והצליחו ללכת בדרך הישר למרות העושר הכספי. חלקו את הסיפורים בין החניכים וקראו יחד.

 

סיכום (5 דקות)

הזכירו לחניכים: בהתחלה שיחקנו את המשחק עם הסוכריות וקישרנו אותו לפעולה הקודמת במערך, לשאלה אם טובתי האישית יכולה וצריכה לבוא על חשבון טובת הכלל. לאחר מכן ניסינו לחשוב ולהבין בעבור מה נשקיע ונתאמץ יותר ובעבור מה פחות, וגם בחנו מה מניע אותנו להשקיע, מה מניע אותנו לקבל החלטות ובחירות. דרך השאלות הללו ניסינו לברר מה מקום הכסף בחיינו, אם אנחנו שמחים במקום הזה או שהיינו רוצים שישתנה. בשלב השלישי הבנו כי כסף אינו טוב או רע אלא כלי חשוב שיש לנו בחיים, וצריך ללמוד כיצד להשתמש בו שימוש נכון וטוב.

 

נספחים

 

נספח 1 – תמונות

    

 

נספח 2 – שאלון עצמי: מי מניע אותי בחיים?

  • שאלת חימום: לפי מה אני מקבל/ת החלטות בחיים? _________________
  • בדרך כלל החנויות שאקנה בהן בגדים הן _________________ (מותגים, קניון, מרכז העיר, חנויות בזאר וכדומה)
  • סוג המוזיקה שלרוב תמצאו בפלייליסט שלי הוא: ישראלית ישנה / לועזית / מזרחית / מה שבא ברוך הבא / משתנה בהתאם למצב הרוח / חסידי-דוסי / אחר: _________________
  • כשאני יוצא/ת עם חברים כנראה נצא לבלות ב_________________
  • הקיפו בעיגול את המספר שמבטא את עמדתכם בעניין בצורה הטובה ביותר: 1 – מזדהה מאוד; 5 – לא מזדהה כלל
אם יהיו לי שתי הצעות עבודה בתחומים שונים, ברור שאבחר בזו שארוויח בה יותר כסף 1 2 3 4 5
לרוב אני בוחר/ת את בחירותיי על פי מה שייתן לי יותר ברמה הערכית 1 2 3 4 5
לרוב אני בוחר/ת את בחירותיי על פי מה שייתן לי יותר ברמה הרוחנית 1 2 3 4 5
לרוב אני בוחר/ת את בחירותיי על פי מה שייתן לי יותר ברמה הכלכלית 1 2 3 4 5
אני שמח/ה לקום בבוקר ליום שבו אפעל הרבה בעזרה וסיוע לסביבה שלי 1 2 3 4 5
אני שמח/ה לקום בבוקר ליום שבו ארוויח הרבה ממה שאעשה 1 2 3 4 5
אני יודע/ת שהבחירה שלי מה ללמוד כשאגדל נובעת מהשאלה כמה ארוויח ממנה 1 2 3 4 5
אני יודע/ת שהבחירה שלי מה ללמוד כשאגדל נובעת מהשאלה עד כמה יעניין אותי התחום 1 2 3 4 5
אני יודע/ת שהבחירה שלי מה ללמוד כשאגדל נובעת מהשאלה עד כמה משמעותי לעולם יהיה מה שאלמד 1 2 3 4 5

 

נספח 3 – מטרות ושאיפות בחיים

(אפשר להוסיף עוד מטרות המתאימות לחניכים)

  • לקנות בית
  • ללדת ילדים
  • לעבוד בעבודה שאני אוהב/ת
  • לעבוד בעבודה שמרוויחים בה הרבה כסף
  • לעשות שירות לאומי או צבאי
  • לעשות תואר נחשב באוניברסיטה
  • להקים יישוב
  • להיות דמות משפיעה במדינת ישראל
  • להחזיר אנשים בתשובה
  • לגייר גויים
  • להיות שגריר/ת ישראל במדינה מסוימת בחו”ל
  • לקנות רכב
  • לעשות מינוי בחדר כושר יוקרתי
  • להיות פעם בחודש סופ”ש בבית מלון
  • לטוס לטיול של כמה חודשים בחו”ל

 

נספח 4 – היגדים

הוראות הכנה: כתבו כל היגד בראש דף, וציירו תחתיו ארבעה עיגולים זה בתוך זה.

  • אפשר לקבל היום דברים רק בתמורה לכסף
  • אשמח בחיי רק כאשר ארגיש שיש לי די כסף
  • האדם העשיר ביותר בעולם הוא מן הסתם האדם השמח ביותר בעולם
  • כסף פותר את כל הבעיות בחיים
  • אפשר להסתדר יפה מאוד גם עם מעט כסף
  • כסף זה לא הכול בחיים
  • כסף הוא מרכיב מרכזי בבחירות שלי בחיים, וכך צריך להיות

 

נספח 5 – כסף

מילים ולחן: בוסקילז 

ילד, תפתח ת’עיניים כסף זה לא הדבר הכי חשוב… אה 
אלוקים, come on 
לא נולדתי עם כפית זהב אבל לכאן הגעתי 
רצון והתמדה, אחי, נהייתי כוכב 
לילות ללא שינה יש עבודה עדיין התעוררתי 
כסף עשיתי מעסק שבניתי ביד 
שחור וגם לבן מלאך וגם שטן 
תפרח הדרך הדלת תפתח וקח זמן 
אל תרדוף ת’כסף תחיה במציאות 
אתה לא צריך את הכסף כי מפה התחילה הטעות 
בן אדם, אתה שפוך, אז תתעורר מטומטם 
למשפחה וחברים, אחי, כבר אין את החשק 
פתחת עסק אז מה, אחי, תמצא את הזמן 
אל תבכה שזה בא כשזה בא זה בא ברע 
נגעת בדם אחורה תיקח, אחי, כי זה חם 
דף ירוק עוד פעם ירים ויפיל קיר 
משפחות נפלו פלוס בידיים של טרוריסטים 
שחיים בשביל הכסף ומתים בתוך אסיסטים 

ילד, אל תתמכר לכסף בעולם הזה 
לא כדאי, בחיי, בחיי, בחיי 
ילד, אל תתמכר לכסף, תתעורר 
אל תהיה תמים, אלוקים, אלוקים, אלוקים 

אה תפתח ת’עיניים תשקיף אל האופק 
קלוט ת’מטרה תרים את עצמך בידיים 
אל תסתכל אחורה, לא לחפש את החופש 
כסף זה רק נייר, תבנה ת’שם בינתיים 
בחיים הכול מסע זה כמו משחק של קלפים 
ניסיון, עניין של זמן ואין חברים 
תמשוך ת’קלף הנכון ונהיית המלך 
אבל אל תשכח שעל אותו סנדל עוד עשרה דורכים 
בדרך עוד ארוכה תבין את המסר, אחי 
הרגל בפנים אל תקפוץ תיקח צעדים 
אם הצלחת תוריד ת’אף, כבוד לקטנים 
אל תשכח מאיפה באת, אל תשכח חברים 
גם אתה היית למטה, עכשיו יש ירוקים 
רק תדע שגם גדולים נופלים, תשקול ת’מילים 
כסף דבר חשוב אבל חשוב פה בפנים 
אל תמכור את עצמך כי לחיים אין מחיר 

ילד, אל תתמכר לכסף בעולם הזה 
לא כדאי, בחיי, בחיי, בחיי 
ילד, אל תתמכר לכסף, תתעורר 
אל תהיה תמים, אלוקים, אלוקים, אלוקים 

 

נספח 6 – סיפור לפתיחת המשפט

מסופר על אדם שיום אחד זכה בלוטו ב-30 מיליון שקלים. שמח האיש מאוד, קנה בתים, אוניות ורשת מסעדות ויצא לטייל בעולם, וכן תרם מאות אלפים לעמותות נזקקות ומימן את בית הכנסת שבו הוא מתפלל. לאחר מספר גילו אצלו מחלה נדירה, שלטענת הרופאים נגרמה בשל הדאגות שדאג על כל הנכסים שרכש ובעקבות תביעה שהוגשה נגדו על העלמת מס שהוא בכלל לא היה מודע לה. בתוך כל הבלגן האיש שכח לשמוח מהעושר שזכה בו… החליט האדם לתבוע את מפעל הפיס על שהם מעמידים אנשים פשוטים בניסיון שהם לא יכולים לעמוד בו. אנחנו, חברי השבט, ממונים על קביעת גזר הדין לנאשם – הכסף.

 

סנגוריה:

  • הכסף מאפשר לנו איכות חיים גבוהה יותר
  • הכסף מאפשר לנו לדעת יותר, ללמוד יותר
  • הכסף עוזר לנו לפתח את העולם ואת המציאות
  • הכסף יכול לעזור למעוטי יכולת

קטגוריה:

  • הכסף גורם לנו למדוד אנשים על פי מדדים חיצוניים בלבד
  • יש אין-סוף מאבקים על כסף בעולם, וזה פוגע בבני האדם
  • הכסף גורם לאנשים ישרים והגונים לחטוא וליפול בשוחד ובהלבנת הון
  • אוהב כסף לא ישבע כסף
  • מרבה נכסים מרבה דאגה
  • קשה לזכור את הרוח והנשמה כשיש מסביבנו שפע של חומר

 

נספח 7 – עשירים שנפלו ופשוטים שעלו

הוראות הכנה: מובאים כאן רעיונות לסיפורים, כדאי להכין לחניכים דפי מידע מסודרים על האנשים הללו

דעתך חשובה לנו