מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

'הנני'

'הנני'

מפתחים עין לאומית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • פעולה ממערך
4 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולה הקודמת ביררנו את משמעות הנתינה והתמקדנו במשמעותה המיוחדת כאשר מדובר בעם ישראל. בפעולה זו נלמד על מושג השליחות מדמויות מופת בעם היהודי ונלהיב את החניכים על רעיון זה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על משמעות השליחות מאברהם, מיוסף ומישעיהו.
  2. החניכים ייפגשו עם המושג ‘הנני’ דרך אישים ומנהיגים מגוונים בעם ישראל.
  3. החניכים יציגו את המושג על פי הבנתם.

מקורות להרחבה:

 https://goo.gl/6xMmDJ

 

 

ציוד נדרש:

תחפושות ואביזרים להציג את עקדת יצחק, את יציאת יוסף לחיפוש אחיו ואת מינוי ישעיהו.

 

גוף הפעולה:

 

שלב א –

 

הקריאו לחניכים את הפסוקים על אברהם, על יוסף ועל ישעיהו והניחו את הציור המתאים –

 

בראשית כב, א:

“וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹקִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי”.

 

 

בראשית לז, יג:

“וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל יוֹסֵף הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי”.

 

 

ישעיהו ו, ח:

“וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל ה’ אֹמֵר אֶת מִי אֶשְׁלַח וּמִי יֵלֶךְ לָנוּ וָאֹמַר הִנְנִי שְׁלָחֵנִי”.

 

 

הקריאו את הפסוקים וכמובן ספרו את הסיפור המלא ואת ההקשר שבו מובאים פסוקים אלה – אצל אברהם מדובר בעקדת יצחק, אצל יוסף מדובר ביציאתו לחפש את אחיו ואצל ישעיהו הקב”ה מחפש שליח שינבא לעם ישראל, וישעיהו מייד מתנדב באמירת ‘הנני’. בשבטים שאוהבים הצגות אפשר להציג את הסיפורים.

 

 

הניחו על הרצפה תמונות של הרצל, חנה סנש, הרב קוק ודרור וינברג (בנספח).

 

בחרו באחד החניכים והורו לו לבחור באחת התמונות. אם הוא יודע מיהי הדמות הוא יאמר מיהי, ואם אינו יודע ספרו לחניכים בקצרה את הסיפור של הדמות, לאיזו משימה אמרה ‘הנני’, ואז החניך שבחר בה יצעק “הנני” ושאר החניכים יצטרכו לענות לו בקריאה דומה.

 

הרצל – בחר להקריב את כל חייו למען המפעל הציוני. אמר ‘הנני’ לבעיית המולדת של העם היהודי, למען המלחמה באנטישמיות בעולם.

חנה סנש – הקריבה הכול כדי לעזור ליישוב היהודי בארץ ישראל. אמרה ‘הנני’ לצרת אחיה היהודים בהונגריה ונסעה במהלך השואה כדי להצילם.

הרב קוק – השקיע מאמצים רבים בחיבור בין חלקי העם השונים וקרא ‘הנני’ למשימת האיחוד בין חלקי העם.

דרור וינברג – נתן את כל כולו למען ביטחון עם ישראל. אמר ‘הנני’ לצורכי הביטחון של המדינה.

 

 

שאלו את החניכים מה משמעות המילה ‘הנני’ בכל אחד מן הפסוקים.

 

הסבירו שהדמויות האלו לא שאלו יותר מדי שאלות ומייד התגייסו למשימה מכיוון שהן הבינו שיש משהו גדול מהן שהן חייבות למסור למענו הכול (אפשר לדבר על זה שזה לא היה דבר קל, הרי נדרש מאברהם להקריב את הבן שלו, מיוסף נדרש לחפש את אחיו למרות שידע שהם שונאים אותו, מישעיהו נדרש להשקיע את חייו למרות שידע שהעם לא יקשיב וכן הלאה. בשבטים ברמה גבוהה אפשר להעלות את הדילמה: מה אתם הייתם עושים במצב כזה? האם זה פשוט לעשות את מה שהם עשו?). המושג ‘הנני’ מייצג את הרצון לעזור ולצאת לשליחות בכל מצב ובכל צורה שהיא.

 

 

שלב ב –

 

שאלו את החניכים: האם אתם יכולים לספר על מקרה שבו התבקשתם לעשות משהו ופעלתם בלי להתמהמה? מתי אנחנו עושים את זה? איך אנחנו מתייחסים לאימא או לאבא כשהם מבקשים מאיתנו משהו? וכשהמדריכים או המורה מבקשים? איך ראוי להתנהג במצבים כאלו?

 

 

תנו לחניכים להציג את המושג ‘הנני’: אחד החניכים יהיה בעל סמכות, חבר או אח קטן, ויבקש מאחד החניכים לעשות משהו למענו, והחניך האחר יעזור לו מייד, בלי להסס. אפשר לתת להם לפני ההצגה דוגמה אישית של המדריכים לפעולה בלי התמהמהות והיסוס, וכך להחדיר את הנושא עוד יותר.

 

 

סיכום:

למדנו מאברהם, מיוסף, מישעיהו ומעוד אישים על המושג ‘הנני’, על השליחות שהייתה להם ועל איך מבצעים אותה בצורה הטובה ביותר. ראינו שהם עשו זאת למרות שנדרש מהם להקריב הכול. מתוך מה שלמדנו חיפשנו איפה גם אנחנו כאלה לפעמים ואיך אנחנו יכולים ללמוד מהם ולרצות להיות כמותם, והצגנו איך צריך לנהוג במצבים כאלה.

 

נספח

 

תמונות דמויות

הראיה הרצל חנה סנש

דעתך חשובה לנו