איתור סניפים וכפרי בוגרים
פעולה זו מסכמת את השבועיים הראשונים של חודש הארגון והיא הפעולה האחרונה בנושא המבט הלאומי שעלינו לפתח. בפעולה זו נמשיך לגעת בצורכי עם ישראל, אך הפעם כחבורה: נבחן במה כוח החבורה חזק יותר בעשייה בהשוואה לכוחו של אדם אחד. נשאל מה צריך לעשות ונתייצב למשימה גם אם המשימה קשה או נראית לא כיפית. יש צורך – ולכן עושים – ומתחזקים יחד מכל חברי הקבוצה.
הערות למדריכים במהלך הפעולה: במהלך תכנון יישום הנושא עודדו והמריצו חניכים שהמשימה נראית להם גדולה מדי.
מקורות להרחבה:
ארכיון כתבות באתר ערוץ 7 על תנועת בני עקיבא, ובהן גם כתבות על השפעות ועשייה של התנועה במרחב הציבורי הלאומי: https://goo.gl/d2uwUS
כנ”ל באתר כיפה:
כנ”ל באתר סרוגים: https://goo.gl/8GGUGQ
תעודת הזהות של בני עקיבא מתוך אתר התנועה:
דף ‘קצת היסטוריה’ מתוך אתר התנועה: https://goo.gl/Xyw9oD
הערך ‘בני עקיבא’ מתוך ויקיפדיה: https://goo.gl/Ysc4eR
חבל עבה, נספחים מודפסים ומצולמים.
תנו לחניכים שלוש כרטיסיות עם משימות (נספח 1) ובקשו מהם לבחור חניכים שיבצעו את המשימות מהר ככל האפשר.
אגב ביצוע המשימות או לאחריהן פתחו לפני החניכים את האפשרות לעשות את המשימות יחדיו, כלומר שיותר מחניך אחד יבצע כל משימה.
אחרי ביצוע המשימות בשתי הצורות דברו עם החניכים ושאלו: מתי היה קל יותר לבצע את המשימות? מתי הצלחתם למלא את המשימה טוב ומהר יותר? מתי נהניתם יותר מהמשימה?
החניכים ידונו בכוחה של הקבוצה בביצוע משימה המוטלת עליהם, ביתרונות ובקשיים.
אם אתם רוצים להוסיף עוד משחקים לפעולה, אפשר להוסיף אחד מהמשחקים שלהלן (או יותר), המבטאים את כוחה של הקבוצה בהשוואה לכוח היחיד.
שחקו עם החניכים כמה משחקים הממחישים את כוח החבורה העולה על כוחו של היחיד (יש פה כמה הצעות למשחקים, אבל מובן שאתם יכולים לשחק משחקים אחרים, כפי היכרותכם עם השבט שלכם):
שחקו ‘משוך בחבל’ – כשבצד אחד של החבל יהיו כל חברי השבט, ובצד האחר יהיו המדריכים או החניך שנחשב לחזק ביותר.
אם השבט גדול אפשר להביא כמה חבלים ולהתחלק לקבוצות.
שחקו ‘חתול ועכבר’ – השבט יסגור מעגל (כמובן – מעגלים נפרדים לבנים ובנות) והמשימה שלו היא שלא לאפשר לחניך שייבחר להיכנס לתוך המעגל.
בדרך כלל החניך לא יצליח להיכנס, ואם הוא יצליח הסבירו שזה קרה כי הקבוצה נחלשה.
כל הקבוצה תחזיק חבל עבה ותמתח אותו, ואחד החניכים יצטרך להסתובב סיבוב שלם על החבל אגב הליכה עליו (בעזרת חניך נוסף שייצב אותו). לאחר מכן בקשו מחניך אחד להחזיק בחבל ומחניך אחר שילך עליו. מובן שהוא לא יצליח.
אפשר גם לספר סיפור (נספח 2).
סכמו את השלב הזה ואמרו שבדומה למה שראינו עכשיו, יש צורך בקבוצה בעלת כוחות מגוונים ומשותפים כדי להשפיע על תהליכים ומשימות בעם ישראל. כמו שהממשלה לא תוכל לעבוד רק עם ראש ממשלה, ואפילו במדינה שיש בה מלך יש לו עוזרים רבים, וכמו שהצבא לא יוכל לעבוד אפילו עם הצלף הטוב ביותר, כך לנו כקבוצה יש כוחות להשפיע השפעה רבה יותר בנושאים שדיברנו עליהם בפעולה הקודמת מכוחנו כיחידים. מה שליחיד ייקח חיים שלמים, המון אנרגיות ומלחמות, הקבוצה תצליח לעשות מהר יותר, טוב יותר ומשמעותי יותר.
פזרו על הרצפה ברקודים לכתבות ולאתרים המצורפים ב’מקורות להרחבה’. בקשו מהחניכים להיכנס לאתרים הללו ולחפש דברים מעניינים שתנועת בני עקיבא עשתה והשפיעה דרכם. לאחר כעשר דקות שאלו אותם:
אפשר גם לקרוא בערך ‘בני עקיבא’ בוויקיפדיה וכן בדף ‘קצת היסטוריה’ על התנועה מתוך אתר התנועה, המצורפים ב’מקורות להרחבה’, ולדבר עם החניכים על דרכי הפעולה של התנועה בעבר והיום, על משימות והגשמות שהתנועה הייתה שותפה בהם בעבר והיום.
בשלב זה נרצה לחבר את החניכים לכוחה העצום של התנועה ולהשפעתה על הציבוריות במדינה כדי להבין עד כמה גדול כוחה לחולל שינויים בתחומים רבים. התנועה משפיעה ככלל, וכן משפיעים מחוזות, שבטים וסניפים שראו צרכים במדינה והחליטו להשפיע על המציאות.
זהו שלב שכולו שלכם ושל החניכים: תכננו יישום נושא על אחד הצרכים שעלו בפעולה הקודמת או על צורך אחר שאתם חושבים שמתאים יותר לשבט שלכם, ושימו דגש בנקודות האלה:
דיברנו בפעולה על הכוח שיש לקבוצה להשפיע בכוחות משותפים ומגוונים על מהלכים גדולים. דיברנו על ההשפעות שיש לבני עקיבא על החברה ואיפה אנו יכולים להיות שותפים בזה ואף תכננו יישום נושא שבו גם אנו נשפיע מבחינה לאומית על ידי הוצאה לפועל של יישום הנושא שעשינו.
גם אם לא תצליחו ליישם את התכנון בתוך חודש הארגון, שימו לב שלא לשכוח אותו וליישמו בהקדם האפשרי כדי שההתלהבות לא תרד וכדי שלא ייווצר מצב שבו אנו רק מדברים ולא מיישמים.
משימות
סיפור
מעשה באב ששכב על ערש דווי וקרא לעשרת בניו כדי לדבר איתם לפני מותו.
אמר להם האב: “הביאו את חבילת הקש שמונחת ליד ראשי”. לקח הבכור את חבילת הקש וביקש להביאה לאביו, אך האב אמר: “נסה, בני, לשבור את הקשים הללו”. ניסה הבכור לשבור את החבילה, ניסה לכופפה, הפעיל כוח רב, אך הקשים נשארו שלמים.
ניסה הבן השני כאחיו, התאמץ מאוד אך גם הוא לא הצליח.
כך ניסו כל האחים לשבור את החבילה כמצוות אביהם, ולתדהמתם לא הצליחו.
“אלה ודאי קשים מזן מיוחד”, חשב כל אח בליבו, “הרי קש נשבר בקלות, ואיך חבילה זו אינה נשברת?” לאחר שניסו כל הבנים ללא הצלחה, ביקש האב את החבילה.
לקח האב קש אחד ושבר אותו, לקח עוד קש ושבר אותו, וכך שבר את כל חבילת הקש – אחד-אחד.
אמר להם האב: “איך אני, שאני חלש, הצלחתי לשבור את הקשים ואילו אתם, שכוח רב לכם, לא הצלחתם? אלא שכל זמן שהחבילה מאוגדת אי-אפשר לשבור אותה, אך אם מפרקים את החבילה בקלות אפשר לשוברה. כך אתם, בניי, כל זמן שאתם מאוגדים אי-אפשר לנצח אף אחד מכם, אך אם תיפרדו חלילה בקלות אפשר לנצח כל אחד מכם”.