איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה הקודמת דיברנו על הצרכים הלאומיים של עם ישראל ועל האחריות שיש לנו כיחידים לפעול לתיקונים, ובפעולה הזו אנחנו רוצים להמשיך את המבט הזה ולהרחיב אותי לפן הקבוצתי. כקבוצה יש לנו כוח גדול יותר להשפיע ולשנות, ומתפקידנו לרתום את הכוח הקבוצתי לתיקון חברתי ולקבלת אחריות לאומית.
בחלק זה אנחנו רוצים ליצור חוויה קבוצתית שתנכיח את הכוח שלנו כשבט. בחרו באחת המשימות המצורפות וכתבו אותה על פתקים כמספר החניכים בשבט. הסבירו לחניכים שכל אחד עומד לקבל משימה ועליהם לבצע אותה בזמן הקרוב (עדיף לנקוב זמן בהתאם למשימה שבחרתם). חלקו לכל חניך פתק, תגידו: “שלוש ארבע ו” ושבו בצד. תנו להם לגלות לבד שהמשימה של כולם זהה ושהם יכולים לעבוד יחד. יכולים לקרות שני דברים: או שהם יבינו, יעבדו יחד ויצליחו, או שהם ינסו בכל זאת לעשות לבד ולא ילך להם כל כך.
את שני המצבים אפשר לגייס לטובתנו: אם הם הצליחו יחד, מעולה. שאלו אותם איך הם הרגישו בהתחלה, כשקיבלו את המשימות (בלתי אפשרי, קשה מאוד) ומה הייתה התחושה כשהבינו שאפשר לפעול יחד (הקלה, שמחה).
אם בחרו שלא לפעול יחד, שאלו אותם מה הם חושבים על המשימה (בלתי אפשרית, קשה), מה היה יכול לעזור להם, למה לא פעלו יחד ומה היה קורה לו עבדו יחד.
לסיכום השלב חשוב להדגיש שיש לנו כוח כשבט לעמוד במשימות, השאלה היא איך משתמשים בו.
הערה: אפשר להעלות את קושי המשימה בהתאם למספר החניכים בשבט.
המשימות:
בחלק זה אנחנו רוצים לתת להם דוגמאות לקבוצות שעשו יחד משהו משמעותי. אפשר להעביר את שתי הדוגמאות בקבוצות או לבחור את הדוגמה הרלוונטית יותר לשבט שלכם.
הסרט די ארוך (40 דקות) ויש בו חלקים שלא מתאימים להקרנה בסניף. החליטו לפני הפעולה מה אתם מראים. רגעים חזקים במיוחד שכדאי להראות – בדקה 11:20 ובדקה 18:20.
2. הקמת ישיבת כפר הרא”ה –
את ישיבת כפר הרא”ה הקימה חבורה של בני נוער שעלו לכיתה ט’ והחליטו שפשוט חייבת להיות ישיבה שתחנך לערכי בני עקיבא. בנספח מצורף שיר המתאר את תהליך הקמת הישיבה. קראו אותו עם החניכים ונתחו: מה רצו החברים? בני כמה היו? מה הם עשו בשביל זה? שימו לב – הם היו בני מצווה – זה הגיל של חניכים שלכם. הדגישו זאת.
בחלק זה אנחנו רוצים לגרום לחניכים לבחור נושא שהם רוצים לפעול בו כקבוצה. כדאי להשתמש בכרטיסיות שהשתמשתם בהן בתחילת הפעולה הקודמת, ואפשר כמובן להכין חדשות. פזרו אותן על הרצפה וחלקו לחניכים סוכריות טופי או מדבקות. תנו להם רגע לחשוב במה הם רוצים להתעסק, ושכל אחד יניח על כרטיסיית הנושא שנראה לו הכי חשוב והכי מתאים לשבט. הנושא שיהיו עליו הכי הרבה מדבקות או סוכריות – ייבחר.
אפשר לסיים את הפעולה בשלב הזה, לסכם ולומר שדיברנו בפעולה הזו על הכוח שלנו כחבורה, כשבט, על הכוח לשנות ולעמוד במשימות יחד וגם על הכוח שלנו ליצור ולעשות דברים חדשים וגדולים. בחלק האחרון בחרנו נושא שאנחנו רוצים לעבוד עליו כשבט, ועכשיו מתפקידנו לראות איך עושים איתו משהו ובמה אנחנו יכולים לפעול כדי לקדם אותו.
אפשרות נוספת היא להמשיך את הפעולה לשלב נוסף (ואפשר כמובן לקחת את השלב הזה ולעשות אותו אחרי חודש ארגון או בכל זמן אחר): השלב הנוסף הוא התחלת עבודה פרקטית סביב הנושא שהם בחרו.
איך?
מילים: צבי קפלן
לחן: דמיטרי שוסטקוביץ’
כתיבה: תרצ”ח
בְּרֵאשִׁית הָיְתָה מַחֲשָׁבָה
אִידֵאָל נִשְׂגָּב וּמְרוֹמָם,
הִתְאַסְּפוּ חֲבֵרִים בְּנֵי מִצְוָה
וְהֶחְלִיטוּ לְתַקֵּן אֶת הָעוֹלָם.
כֹּה נָקִים אֶת מִפְעָלֵנוּ
יְשִׁיבַת “בְּנֵי עֲקִיבָא” תָּקוּם
אֵיתָן יַעֲמֹד בֵּיתֵנוּ
יַגְבִּיהַּ עַד שְׁמֵי רוֹם.
נְיַסְדָּה-נָא קְבוּצָה לְתִפְאֶרֶת
אֵין כָּמוֹהָ מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁ
לַתּוֹרָה, לַעֲבוֹדָה וְלַמִּשְׁמֶרֶת
בַּגְּמָרָא, בָּרוֹבֶה וּבַמַּכּוּשׁ.
כֹּה נָקִים…
אַךְ בְּטֶרֶם נָקִים קְבוּצָתֵנוּ
נְיַסֵּד יְשִׁיבָה נִפְלָאָה
כָּמוֹהָ לֹא חָזוּ אֲבוֹתֵינוּ,
מְלֵאָה בְּתוֹרָה וּבְיִרְאָה.
כֹּה נָקִים…
כָּכָה חָלְמוּ וְחָלְמוּ
עַל אִידֵאָל מְרוֹמָם וְנִשָּׂא
עַד שֶׁלִּבְסוֹף הֶחֱלִיטוּ
לִכְפַר הָרֹאֶ”ה נִסַּע.
כֹּה נָקִים…
דַּיֵּנוּ לַחֲלוֹם חֲלוֹמוֹת
מִגְדָּלִים בַּאֲוִיר לְהָקִים,
נֵצֵא לְעוֹלַם הַמְּצִיאוּת
נֵרֵד מְעַט אַרְצָה מִשְּׁחָקִים.
כֹּה נָקִים…
וְכָכָה יָצְאוּ לַמַּחֲנֶה
מַחֲנֵה כֹּה קָטָן וְזָעִיר,
עֲסוּקִים בּוֹ מִבֹּקֶר עַד עֶרֶב
כָּל אֶחָד אֶת הַשַּׁחַר מֵעִיר.
כֹּה נָקִים…