מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תסתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני

תסתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני

הזהות שבחרתי בראי החברה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
זהות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

במפגש השני נבחן את הזהויות שבחרנו באופן אישי אל מול ‘הסיווג החברתי’ שלהן. נשאל: כיצד הזהות שלנו נתפסת בעיני הסביבה? אילו סטיגמות יש עליה? איפה אנו עומדים מולן, האם אנו מסכימים עימן או לא? האם יש לנו מה לחדש לחברה שלנו בעניינן?

נוסף על כך נדבר על שהשתייכות לקבוצה מסוימת מחילה עלינו את התוויות המיוחסות לה, שהרי בחרנו בהשתייכות הזו, ונבחן את התגובה שלנו לכך: מדוע אנו נרתעים מלהיות מתויגים? האין התיוג מצמצם את האישיות שלנו? הרי כל אחד שייך לכמה קבוצות זהות ובעל אישיות מיוחדת משלו.

לעיתים הבירור עם החברה יהיה ראי לתהליך בוגר שעברנו ויגרום לנו לחוש שלמים ובטוחים בעצמנו, ולעיתים הוא דווקא יציף עניינים לא פתורים וישלח אותנו לבדיקה נוספת של נקודות מסוימות הזקוקות למענה. כך או כך, זה תהליך שמשקף לנו את הבחירות שלנו ואמור להביא אותנו למקום יציב ומגובש יותר.

מטרות הפעולה

  1. החברים יבחנו את קבוצות הזהות שהם משתייכים אליהן, את תפיסת הזהות שלהם בעיני החברה ואת יכולת ההשפעה שלהם על תפיסה זו.
  2. החברים ידונו בשאלה אם השתייכות לקבוצה מסוימת מחילה על חבריה את התוויות המיוחסות לה וכן ידונו ברתיעה שלנו מתיוג.
  3. החברים ישתפו בתווית שהם גאים להשתייך אליה או להפך, בסטיגמה על קבוצת שייכות שלהם הדורשת תיקון בעיניהם.

מתודות:

 

תרגיל כתיבה

תרגיל טוב להצפה ולבירור אישי ומתוכו יציאה לשיח קבוצתי. אפשר להחיל אותו על כל נושא במפגש, ונביא כאן שתי אפשרויות (מובן שרצוי לפתח עוד ולהתאים לקבוצה).

מחלקים לכל החברים דפים וכלי כתיבה, מבקשים שקט וריכוז, מתחילים משפטים והחברים צריכים להמשיך אותם ולהביע את עצמם בכתיבה. כלל בסיסי: אסור לעצור, ממשיכים לכתוב כל הזמן (אפילו לכתוב – זהו, אין לי עוד מה לכתוב… הכתיבה מוציאה מאיתנו יותר).

חשוב להבהיר מראש שהדף נשאר אצלם כדי שירגישו בנוח להיפתח.

 

לאילו זהויות אנו שייכים? (כל מנחה יבחר מתוך הרשימה את המשפטים שמתאימים לקבוצה ולמהלך שעברה)

 

  • אני מגדיר/ה את עצמי…
  • בפן המשפחתי אני… מבחינה לאומית אני…. מבחינה דתית אני מגדיר/ה את עצמי… (לבחור כמה תחומים שהיו חזקים לאורך המהלך)
  • בחרתי להשתייך ל  כי…
  • הזהות שבחרתי נתפסת בעיני החברה כ… אני חושב/ת שזה…
  • הייתי רוצה שזהות מסוימת שבחרתי תתקבל כ…

 

 

קבוצת זהות = דרישות?!

  • בחרתי להשתייך ל… לכן מצפים ממני ל… אני מרגיש/ה שהציפייה הזאת היא…
  • הייתי רוצה שמעגלי הזהות שבחרתי יגרמו לאנשים סביבי…
  • אני חושב/ת שהבחירה שלי בהשתייכות לקבוצה מסוימת מחייבת אותי ל… אבל לא מחייבת ש…

 

 

דיוקן עצמי

פזרו בחדר גיליונות נייר גדולים (בגודל של חצי גוף), הזמינו את החברים לבחור גיליון נייר ולשבת לידו. בקשו מהחברים לשרטט זה את זה על הנייר ולאחר מכן למלא את דמויותיהם בזהויות שאליהן הם שייכים. כדאי להנחות אותם להשתמש בגודל הכתב או הציור ובעוצמת הצבע בהתאמה לעוצמת הנוכחות של הזהות בחיים שלהם. לדוגמה, אם אני מחובר מאוד לעדה שלי, אכתוב או אצייר אותה בגדול ובצבע חזק.

 

בשלב השני (אפשר גם בלעדיו) בקשו מהחברים להציג את הגיליונות שלהם זה לזה בזוגות או בקבוצות קטנות, והחברים האחרים ישקפו להם כיצד נתפסות הזהויות השונות בעיני החברה. הרעיון הוא לפתח שיחה סביב הנושא ולחזק אצל החברים את הבחירות שלהם (בעצם ‘ההכרזה’ שלהם על הזהויות שבחרו).

 

 

קבוצות דיון

חלקו את הקבוצה לקבוצות קטנות ותנו לכל אחת סיטואציה לדון בה. אחר כך התכנסו ובקשו מכולם לשתף במסקנות.

 

  • רוני נכנס לא מזמן לצוות נחשון בסניף, כי רצה להיות שותף בעשייה התנועתית. אתמול הוא היה בדרך לישיבת תכנון חודשית של הוועדה שהוא חבר בה, כשהוא לבוש בחולצת תנועה, כמובן. הוא קצת איחר ולכן לא המתין שהרמזור יתחלף מאדום לירוק. כשחצה צעק לו גבר מאחת המכוניות: “בני עקיבא, לא לימדו אותך שיש חוקים במדינה, או שמלמדים אתכם שם לצפצף על החוק?!”

 

  • מיה נחשפה ליהדות לאחרונה והתחילה להתחזק לאט-לאט. היא התחברה כבר בהתחלה להלכות צניעות והתחילה להתלבש ‘כמו דוסית’. הערב היא יצאה עם חברות למסעדה לא כשרה, כי היא עדיין לא בקטע של כשרות. קצת אחרי שהן התיישבו היא התחילה להרגיש את המבטים… מה כולם רוצים ממנה?!

 

 

  • עומר חזר מחופשה בחו”ל לפני כמה ימים. במהלך החופשה הוא נתקל בסיטואציה מוזרה: הוא חיכה בתור לאחת האטרקציות והבחין באישה הרה שעמדה קצת אחריו. כשהגיע התור שלו הוא נתן לה להיכנס ועבר למקום שלה כדי שלא תעמוד בשמש הרבה זמן. בהמשך הם נפגשו בתוך המתחם והתפתחה ביניהם שיחה. כשהיא שמעה שהוא ישראלי היא הופתעה מאוד: “אבל אתה כל כך אדיב וסבלני! אתם לא אמורים להיות חצופים?”

 

האם השתייכות לקבוצה מסוימת מחייבת את חבריה להתנהג בהתאם לאידאולוגיה שלה?

איך נכון להגיב כאשר משייכים אלינו סטיגמה שלילית של קבוצה שאני שייכים אליה?

 

 

תפילה – ר’ נחמן

התפילה מדייקת מאוד את השאיפה שלנו להיות נאמנים למי שאנחנו באמת בלי להתבלבל מרוחות שונות הנושבות סביב.

אפשר לקרוא אותה יחד ולדבר עליה, להביא אותה כצ’ופר או לייצר אווירה מתאימה ולהתפלל יחד.

 

ויקיפדיה – חנן בן ארי

 

 

מילים ולחן: חנן בן ארי

 

כמה נוח לזרום עם המוח בהתניות אוטומטיות שלא דורשות לטרוח

רק לתייג ולנבוח, להסית ולזבוח לאלילי הרייטינג אייטמים בכל הכוח

הכול כבר מסודר לנו בראש מגירות-מגירות

לא ניתן למציאות להפריע לנו לראות

שכל שמאלני הוא בוגד, כל ערבי מחבל מתאבד

כל חרדי הוא שודד וכל המתנחלים רצחו את רבין

כל תל אביב טבעונית, כל נתיבות מסורתית עממית,

כל הדתיים פרימיטיביים עם ציצית ועל הדרך מחקו את דרווין.

 

אל תכלאוני בשום כלוב

אל תסכמו אותי בוויקיפדיה

אני הכול, אני לא-כלום

אור אין-סוף לבוש בגוף

אז אל תכלאוני בשום כלוב

 

 

האזינו יחד לשיר (כדאי גם לצפות בקליפ), חלקו לחברים את המילים ודונו בהן. להלן הצעות לשאלות מנחות, אפשר להשתמש בכולן או בחלקן לפי אופי הקבוצה.

(חשוב לחלק לחברים את מילות השיר, כי אף על פי שהוא מוכר, לא תמיד שמים לב למילים ולא בהכרח מתעמקים בהן. כשרוצים לנתח את השיר רצוי שהמילים יהיו מול העיניים.)

 

  • איך אנחנו מרגישים כשמתייגים אותנו (מקום לשמוע את התחושות האישיות של החבר’ה ולא לצאת מנקודת הנחה שרע להם עם תיוג כמו שמופיע בשיר)?
  • מדוע אנו נרתעים מתיוג?
  • האם קרה לכם שהייתם גאים בתווית שהוצמדה לכם?
  • האם יש תוויות שהייתם שמחים שיוצמדו לכם?

 

 

דעתך חשובה לנו