איתור סניפים וכפרי בוגרים
בשלוש הפעולות הבאות נתעסק בזהות העדתית של כל אחד מאיתנו. נתחיל בלימוד על משמעות המסורת ונרצה להבין עם החברים למה המוצא המשפחתי שלנו משפיע על זהותנו ומה החשיבות של הלימוד וההתעסקות בו. בפעולה השנייה נתמקד בזהות האישית שלנו, וכל חבר יתעסק בשורשים האישיים שלו. מתוך זה בפעולה השלישית נכיר את מרחב העדות והגוונים בחברה הישראלית.
כאמור, בפעולה זו נתעסק בבסיס, בהבנה שהשורשים שלנו מבטאים ייחודיות שנמצאת בנו, שלימוד והעמקה במוצא שממנו באנו ובמסורת העדתית שלנו יכול לתת לנו זווית מיוחדת על עצמנו, על היהדות ועל החיים. נבין שהמוצא שלנו הוא חלק בזהותנו שיכול להיות משמעותי בחיינו.
לפתיחת הנושא קראו קטע ממדרש תנחומא שמלמד על משמעות השמות ועל השפעתם על אישיות האדם ועל סביבתו.
“שלושה שמות נקראו לו לאדם:
אחד – מה שקוראים לו אביו ואמו,
ואחד – מה שקוראים לו בני אדם,
ואחד מה שקונה הוא לו לעצמו.
הטוב מכולם – מה שקונה הוא לעצמו” (מדרש תנחומא שמות, פרשת ויקהל, פרק לה סימן א).
פתחו דיון:
חלקו לחברים את השיר ‘לכל איש יש שם’ (נספח 1).
שמו של האדם מבטא את עצמיותו, כך אומרים לנו חז”ל. השם מבטא את האדם ומעניק לו זהות ומשמעות. לפעמים שינוי שם הוא רצוני ונובע מבחירתו של האדם, ולפעמים שינוי שם נכפה על האדם ממגוון סיבות, כפי שקרה למשל עם עולי ארצות המזרח במאה הקודמת ולאחר מכן גם עם עולי אתיופיה.
הסרט התיעודי ‘ואלה שמותי’ בוחן את שאלות הזהות של ישראלים ממוצא אתיופי ששמותיהם המקוריים שונו כשעלו ארצה.
לאחר הצפייה בסרטון פתחו דיון:
קישור וברקוד לסרטון:
ראו טבלה של הדמוגרפיה היהודית בעולם לפי שנים (נספח 2). מהנתונים בטבלה עולה שהחל מתקופת בית ראשון היו יהודים ביבשות שונות בעולם לאורך כל ההיסטוריה. את הנתונים בטבלה אפשר להציג לחברים באחת מהצורות האלה:
שאלו את החברים:
באתר ‘דעת’ נאספו מנהגים רבים של מגוון עדות בתפילות, בחגים, בשבתות ועוד. הדפיסו דף עם הברקוד המצורף לאתר. בקשו מהחברים לסרוק בטלפון האישי שלהם את הברקוד, וכל אחד ישוטט באתר בין העדות, החגים והמנהגים למיניהם. המשימה של כל חבר היא למצוא ארבעה מנהגים, כל אחד של עדה אחרת (אפשר לחפש גם מחוץ לאתר ‘דעת’), המיוחדים לעדה ומוסיפים משמעות מיוחדת לחג, לשבת או לטקס אחר בחיים היהודיים.
אחרי שכולם יסיימו (הקציבו להם לפחות עשר דקות), כל אחד ישתף לפחות במנהג אחד שמצא (בהתאם לגודל השבט).
סכמו את הסבב והאירו את עיני החברים בכך שהעדות השונות במשך השנים בגלות יצרו תפילות, מאכלים, מנהגים ועוד כדי להעצים אירועים וחוויות מהעולם היהודי, לשמרם ולייחדם. חשבו עם החניכים מה החשיבות של השמירה על המסורת, אילו חלקים חשוב לשמר ומה התפקיד של כל אחד מהם בשמירה על המסורת האישית שלו.
הערה: בשבטים שבהם לא לכל החניכים יש טלפון חכם אפשר לעבוד בזוגות או לשלוח את החברים לעבודה עצמית בבית.
הקטע מתבסס על פסוק שלמדנו בפעולה הראשונה על הזהות המשפחתית. קראו את הקטע ואת מה שמחדש הרב בקשי-דורון בהבנת הפסוק.
“בשביל ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים, שלא שינו את שמם ואת לשונם וכו'”. השם והלשון והלבוש אינם הלכה למשה מסיני, אין זו תורת אב, ואין חיוב ללבוש או להיקרא בשם מסויים, ואף על פי כן, הם המסגרת המייחדת והמאחדת. במצרים עדיין לא הייתה לעם ישראל המסגרת ההלכתית המחייבת אורח חיים יהודי מלא, את תורת האבות שכחו הבנים ויתערבו בגויים וילמדו ממעשיהם.
מה שמר על ייחודו של העם, מה מנע התבוללות, ובזכות מה נגאלו? לא בזכות מוסר האב שלא נשמר, אלא בזכות תורת האם, הלבוש המיוחד שהונהג ללא כל ציווי, שפת האם שדיברו בה הבנים, המנהגים המיוחדים שנהגו בהם והבדילו אותם מן האומות, הם ששמרו על ייחודו של העם ובזכותם נגאלו.
הזונח מוסר אב חוטא הוא, ואף על פי כן ישראל שחטא – ישראל הוא, אבל הזונח תורת אם, המשנה שמו, לשונו ומנהגו – מוציא עצמו מן הכלל ומאבד את המסגרת וההגדרה היהודית (הרב אליהו בקשי דורון, שו”ת בניין אב, כרך ד).
שאלו את החברים:
קראו, שירו או שמעו את השיר ‘מסורת’ מתוך המחזה כנר על הגג (נספח 3).
חלקו לחברים את מילות השיר או הניחו במרכז המעגל עותק מוגדל של מילות השיר.
כל אחד מהחברים ישתף מה למד בפעולה על המקום של המסורת בחייו, מהי המסורת בשבילו או מה החשיבות ללמוד את המסורת ולשמרה. אפשר להיעזר בשורות מתוך השיר.
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם (זלדה)
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתַן לוֹ אֱלֹהִים
וְנָתְנוּ לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ קוֹמָתוֹ וְאֹפֶן חִיוּכוֹ
וְנָתַן לוֹ הָאָרִיג
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ הֶהָרִים
וְנָתְנוּ לוֹ כְּתָלָיו
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ הַמַּזָּלוֹת
וְנָתְנוּ לוֹ שְׁכֵנָיו
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ חֲטָאָיו
וְנָתְנָה לוֹ כְּמִיהָתוֹ
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שנתנו לו שונאיו
ונתנה לו אהבתו
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ חַגָּיו
וְנָתְנָה לוֹ מְלַאכְתּוֹ
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּנָה
וְנָתַן לוֹ עִוְרוֹנוֹ
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתַן לוֹ הַיָם
וְנָתַן לוֹ
מוֹתוֹ.
דמוגרפיה יהודית היסטורית (באדיבות אתר ‘עודידע’ – ציר הזמן היהודי)
שנה נוצרית | מאורע היסטורי משפיע | מספר היהודים בעולם (באלפים) והתפלגותם | אחוז היהודים בעולם | |||||
סה”כ יהודים בעולם | בארץ ישראל | באסיה, אפריקה, וטורקיה | באירופה | בצפון אמריקה | בדרום אמריקה, אוסטרליה ודרא”פ | |||
-3760 | בריאת אדם וחוה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-1576 | סולם יעקב | 0.5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-1313 | יציאת מצרים | 2500 | 0 | 2500 | 0 | 0 | 0 | 2.79 |
-1273 | כניסה לא”י | 2600 | 2600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.8 |
-961 | מפקד דוד – שלהי מלכותו | 5000 | 5000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.24 |
-587 | רגע לפני החורבן | 800 | 700 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0.65 |
-586 | חורבן יהודה ובית ראשון ע”י בבל | 400 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0.32 |
-515 | שיבת ציון | 300 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0.21 |
65 | תקופת בית שני | 4350 | 2175 | 2145 | 30 | 0 | 0 | 1.73 |
1100 | צלבנים | 1000 | 10 | 900 | 90 | 0 | 0 | 0.33 |
1825 | 3281 | 7 | 533 | 2730 | 10 | 1 | 0.3 | |
1882 | פוגרומים | 7800 | 24 | 606 | 6866 | 300 | 4 | 0.53 |
1925 | 14800 | 136 | 930 | 9534 | 4000 | 200 | 0.76 | |
1939 | גידול האוכלוסייה היהודית טרום השואה | 16600 | 450 | 1155 | 9500 | 4900 | 595 | 0.72 |
1945 | השואה | 11400 | 550 | 1250 | 3850 | 5100 | 650 | 0.47 |
1970 | 12630 | 2582 | 250 | 3087 | 5700 | 1011 | 0.34 | |
2010 | דמוגרפיה יהודית עדכנית | 13508 | 5803 | 45 | 1590 | 5650 | 420 | 0.2 |
מסורת
מילים :שלדון הרניק
לחן :ג’רי בוק
תרגום :דן אלמגור
כנר על הגג, נשמע קצת מטורף, לא?
אבל כאן באנטבקה הקטנה שלנו
כל אחד מאיתנו הוא מין כנר על הגג
המנסה לאלתר איזו מנגינה פשוטה וערבה
מבלי לאבד את שיווי המשקל
ליפול ולשבור את הראש.
ותאמינו לי, זה לא קל.
ודאי תשאלו: אם זה כל כך מסוכן
למה אנחנו עדיין ממשיכים לשבת כאן?
התשובה מאוד פשוטה:
אנחנו ממשיכים לשבת כאן
כי אנטבקה, היא הבית שלנו.
ואיך אנחנו מצליחים לשמור על שיווי המשקל?
גם התשובה לשאלה הזאת מאוד פשוטה:
מסתכמת במילה אחת, אחת בלבד: מסורת!
מסורת! מסורת! מסורת!
מסורת! מסורת! מסורת!
מסורת, בזכות המסורת הצלחנו לשמור על
שיווי המשקל שלנו, הרבה מאוד שנים.
כאן באנטבקה הקטנה שלנו יש לנו מסורת לכל דבר:
מה לאכול, איך לעבוד, איך לישון, מה ללבוש.
הנה לדוגמא: אנחנו הולכים עם כיסוי ראש, טלית וציצית. בגלל דבקותינו בקדוש ברוך הוא.
אז עכשיו בטח תשאלו: איך התחילה המסורת הזאת?
אני אגיד לכם: אין לי מושג.
“מה?” אבל, זאת מסורת.
ובזכות המסורת הזאת, יודע כל אחד מאיתנו
מיהו ומה הקדוש ברוך הוא מצפה ממנו.
מי יום וליל נושא משא על שכם
מי דואג ללחם, מי אומר תפילה?
ולמי יש הזכות כראש המשפחה.
להיות נושא ככל וכל?
לאבא! האבא! מסורת!
לאבא! האבא! מסורת!
מי צריכה לשמור על בית יהודי
נקי וגם כשר וחם
ולדאוג לאבא שיהיה לו פנאי
לקרוא מעט בספר הקדוש
האמא! האמא! מסורת!
האמא! האמא! מסורת!
בגיל שלוש לומדים תורה
בגיל חמש גמרא.
אומרים שיש לי כבר כלה
הלוואי יפה היא.
הבן! הבן! מסורת!
הבן! הבן! מסורת!
ומי למדה לתפור?
ולהכשיר בשר
ולאהוב כל בעל
שאבא כבר יבחר
הבת! הבת! מסורת!
הבת! הבת! מסורת!
האבא! האמא! הבן! הבת! מסורת!