מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

משפחה כן בוחרים

משפחה כן בוחרים

זהות משפחתית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
זהות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

כולנו נולדנו למשפחה מסוימת בלי לבחור בה או לרצות בה מראש. היום שאנחנו אנשים גדולים ועצמאיים הגיע הזמן שנבחר במשפחה שלנו! משפחה היא מרכיב בסיסי בזהות שלנו; היא חלק מאיתנו מאז הולדתנו. היא יכולה להיות מקור לביטחון, חיבור ושייכות, אבל יכולה גם להערים קשיים. כשנבין מהם הכוחות הגדולים שיש למשפחה להעניק לנו, נרצה לעבוד על הקשר עם המשפחה וללמוד איך לקבל את מה שאפשר ולהתמודד עם מה שקשה. הדרך לעשות את החיבור המשפחתי הזה היא דרך אהבה למשפחה, חיזוק הקשר עם ההורים והאחים והבנה איך ולמה הקשר הזה משמעותי לנו.

מטרות הפעולה

  1. החברים יבררו מה ההשפעה של המשפחה שלהם על זהותם.
  2. החברים ידונו בנושא החיבור המשפחתי, כיצד נוצר החיבור עם המשפחה ואיך אפשר לבנות אותו.
  3. החברים יקבלו כלים להעמקת הקשר המשפחתי והתמודדות עם קשיים בקשרים המשפחתיים.

מתודות:

 

 רביעיות ‘המשפחה שלי’ 

 

כל חבר וחברה יקבלו שמונה כרטיסיות מוכנות לרביעיות (נספח 1 – בשבטים גדולים אפשר לתת לכל חבר רק ארבע כרטיסיות), ויחברו שתי רביעיות על המשפחה שלהם. הניחו על הרצפה גיליון נייר עם רשימת אפשרויות לרביעיות, וכל אחד יבחר בשתיים מהאפשרויות ויכין רביעיות על עצמו, ובראש כל קלף יכתוב את ההגדרה של הרביעייה ואת שמו.

 

לאחר שכל הרביעיות יהיו מוכנות ערבבו את כל הקלפים ושחקו רביעיות. בשבטים קטנים שחקו ביחידים או בזוגות, בשבטים גדולים חלקו את השבט לשש קבוצות לערך, וכל קבוצה תהיה שחקן.

 

שאלות לרביעיות:

  • ארבע דמויות מהמשפחה ואיך השפיעו עליי
  • ארבע מסורות או ארבעה מנהגים משפחתיים שמשמעותיים לי
  • ארבעה משפטים שחוזרים אצלנו בבית
  • ארבעה ספרים שכל אחד בבית חייב לקרוא
  • ארבעה אירועים משמעותיים שמציינים אצלנו בבית
  • ארבעה דברים ייחודיים למשפחה שלי
  • ארבעה ערכים שמכבדים אצלנו בבית
  • ארבע דמויות ציבוריות שמשפיעות על המשפחה שלנו
  • ארבע מצוות שיש למשפחה שלי עיסוק מיוחד בהן
  • ארבעה דברים שאנחנו עושים כל המשפחה יחד

 

במהלך הכנת המשחק או לאחר שתשחקו בו אפשר לדבר עם החניכים על ההשפעה שיש למשפחה על הזהות שלנו, על מי שאנחנו ועל מי שאנחנו גדלים להיות.

 

מה זה בית בשבילי?

פזרו על הרצפה כרטיסיות עם מילים:

 

ארוחת צוהריים

כספומט

חדר שינה

שטיפת כלים

אוזן קשבת

חום ואהבה

פריחה

זכוכית מגדלת

מריבות

שיעורי בית

ציפיות

תחנת רכבת

מיטה

שייכות

אווירה

מקום בטוח

ספקות

שוני

ביחד

שגרה

מתנה

 

 

 

  • בקשו מהחברים לבחור את המילה שמסמלת בעבורם את הבית שלהם ואת הקשר שלהם עם בני המשפחה.
  • בקשו מאחד החברים לפרט מדוע בחר דווקא במילים שלדעתו מגדירות את הבית שלו ואת הקשר עם המשפחה בצורה כזו.

 

שאלו:

  • איך הייתם רוצים לתפוס את הקשר שלכם עם בני המשפחה?
  • מה יגרום לכם לחזק את הקשר עם בני המשפחה?

 

רבי טרפון מכבד הורים

אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצרה בשבת,

ונפסק קורדייקין שלה (נקרע סנדלה)

הלך רבי טרפון והניח שתי ידיו תחת פרסותיה (רגליה),

והייתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למיטתה.

פעם אחת חלה רבי טרפון ונכנסו חכמים לבקרו.

אמרה להן: התפללו על טרפון בני, שהוא נוהג בי כבוד יותר מדי.

אמרו לה: מהו הוא עשה לך? וסיפרה להם אותו סיפור.

אמרו לה: אפילו עושה כן אלף אלפים, עדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע (ע”פ קידושין לא ע”ב).

 

לאחר קריאת הקטע שאלו את החברים:

  • מה אתם חושבים על המעשה של רבי טרפון?
  • האם אתם מסכימים עם התשובה של החכמים לאימו של רבי טרפון?
  • אילו דברים אתם עושים בשביל ההורים שלכם ביום-יום?
  • מה ההורים שלכם עושים בשבילכם?

 

 

שני אחים

 

לפנים בישראל היו שני אחים. הבכור היה ערירי והצעיר היה בעל אישה ואב לשלושה ילדים קטנים.

שני האחים היו עניים ולא היה להם דבר מלבד חלקת שדה אשר ירשו מאביהם.
לא חפצו האחים לחלק ביניהם נחלתם כי אהבו איש את רעהו ועבדו את האדמה יחד. אחרי הקציר ספרו את האלומות וחלקו אותן ביניהם חלק כחלק. עשו מהם שתי ערמות – כל אחד על יד אוהלו.
כאחד הלילות אחרי הקציר, שכב האח הבכור לישון על יד ערמתו, אך שנתו נדדה. הוא חושב על אחיו:
“אחי הוא בעל אישה ובנים ועליו לדאוג לכל מחסורם. להאכילם ולהשקותם, להלבישם ולהנעילם. ואני הולך ערירי בלי אישה ובלי בנים. למה זה אני לוקח מהתבואה חלק שווה עם אחי? לא טוב הדבר אשר אני עושה”.
הבכור קם ממשכבו, לוקח מספר אלומות מערמתו ושם בערמת אחיו.
באותו לילה נדדה גם שנת האח הצעיר וגם הוא חשב:
“צר לי על אחי ההולך ערירי. לי יש בנים ולעת זקנתי, כאשר לא יהיה בי כוח לעבוד יכלכלוני בני. אך אחי, מה יעשה כאשר יזדקן?”
הצעיר קם ממשכבו, לוקח אלומות אחדות מערמתו ושם אותן בערמת אחיו.
ביום המחרת בבוקר ראו האחים והנה ערמותיהם גדולות כשהיו ומספר אלומותיהן לא חסר מאומה. ויתפלאו מאוד. אל לא הגידו איש לאחיו דבר.
בלילה השני עשו האחים עוד פעם מה שעשו אמש.
אך בלילה השלישי נפגשים האחים באמצע הדרך ונופלים איש על צווארי אחיו.
ה’ ראה את מעשי האחים, ויברך את המקום שבו נפגשו ובאחרית הימים בנה שלמה בן דוד במקום הזה את בית המקדש – הוא הבית אשר ממנו יצא שלום ואחווה לכל העולם.

 

שאלו את החברים:

  • איך הייתם מתארים את הקשר בין שני האחים?
  • האם לדעתכם יחס כזה בין אחים הוא היחס הנכון?
  • האם לדעתכם האח הצעיר במשפחה צריך לוותר לאח הבכור?
  • איך הייתם רוצים שיהיה הקשר ביניכם ובין האחים הגדולים והקטנים שלכם?

 

 

קפה דילמה – מה אתם הייתם עושים?!

 

חלקו את השבט לכמה מעגלי קבוצות; כל מעגל יכיל שלושה-ארבעה חברים (תלוי בגודל השבט).

חלקו לכל קבוצה דילמה (נספח 2) וחבריה ידונו בה – אפשר להחליף בין הדילמות בכל עשר דקות-רבע שעה.

מומלץ להשקיע בתפאורה – שולחנות עגולים ערוכים – ובכיבוד, למשל קפה ועוגיות ביתיות. אפשר להתאים את האוכל לאווירת הדילמות, ובכל שולחן להגיש משהו שקשור לדילמה (אוכל צבעוני לחודש ארגון, אבטיח לדילמה של החופש וכו’).

  • הוסיפו עוד דילמות שיעניינו את החניכים שלכם ויאתגרו אותם!

 

 

רכישת כלים

 

כדי לרכוש כלים להתמודדות עם בעיות או כדי לעלות קומה בקשר משפחתי צריך קודם לזהות את הרצונות והקשיים. 
בשלב הראשון יקבלו כל חבר וחברה שני פתקים ויכתבו שאיפה אחת שיש להם ביחס לקשר שלהם אל המשפחה או אל דמות מהמשפחה, וקושי אחד שיש להם ביחס למשפחה או לדמות מהמשפחה. 

את השלב השני, של מתן כלים להתמודדות, אפשר לעשות בכמה דרכים. להלן כמה אפשרויות, ואפשר לבחור ביותר מאפשרות אחת ולתת לחברים לאסוף כלים להתמודדות מתוך הדברים שיקבלו בכל אפשרות. 
כדאי מאוד לכוון את החברים להיות ספציפיים, לחשוב היטב מה הם רוצים ולפרט ככל האפשר את השאיפה או את הקושי.

 

  • אפשרות א:ערבבו את הפתקים וכל חבר יקבל שני פתקים של חברים אחרים בשבט וינסה לנתח את הדברים שכתבו חבריו, לראות את האפשרויות ואת הצדדים שכדאי לבחון, יחשוב איך אפשר לקדם את השאיפה או לפתור את הבעיה, ובסוף יכתוב בפתק חדש את העצה שיש לו לחבריו. 
    חשוב לכוון את החברים לחשוב על הדברים ולכתוב עצה מדויקת וספציפית לפתק שקיבלו; שלא לדבר בסיסמאות אלא להתאמץ ולפרט. 

 

  • אפשרות ב: קחו את הפתקים אליכם ואחרי הפעולה חלקו אותם לכמה ערמות שהשאיפות או הבעיות בהן דומות (אפשר לעשות ארבע-חמש ערמות של שאיפות וארבע-חמש ערמות של בעיות). במפגש הבא עם השבט עשו שני סבבים: בסבב הראשון דברו על השאיפות וחלקו את החניכים לקבוצות לפי קבוצות הפתקים שלהם. כל קבוצה תנסה לחשוב יחד על כלים מעשיים כדי לקדם את השאיפות שלהם. כל קבוצה תצטרך לצאת מהפעולה עם רשימה של לפחות שלושה דברים מעשיים שיכולים לקדם את השאיפה. בסבב השני החברים ישבו בקבוצות לפי הקשיים שעלו ויבצעו חשיבה נוספת כמו בסבב הראשון. 
    באפשרות זו תפקידכם מעבר לחלוקה הראשונית הוא ליצור מרחב חשיבה בסביבה נעימה. אפשר לשבת במקום שקט בחוץ, סביב שולחנות עבודה או על מחצלות בסניף. אפשר לפנק בכיבוד. הכי חשוב לנטרל ציניות, לכוון לחשיבה, להאיר נקודות, להדליק בחברים רצון לחשוב וליצור פתרונות. אפשר ומומלץ לפני החשיבה של החברים לחפש להם מקורות שיוכלו לעזור להם בחשיבה. 

 

  • אפשרות ג:אחרי שכל חבר יכתוב שני פתקים, שלחו אותם הביתה לעבודה עצמית. המשימה של כל אחד היא לחפש שני כלים מעשיים שיוכלו לעזור לו בשאיפה או בקושי שלו. 
    כוונו את החברים לפנות זמן לחשוב על הפתקים שלהם, להתייעץ עם אדם שהם מעריכים, לנסות לחפש רעיונות באינטרנט, לקרוא ספר שעוסק בנושא, להתייעץ עם בן משפחה וכו’.
    במפגש הבא בקשו מכל חבר לשתף באחד הפתקים ובפתרונות שמצא. השיתוף ייתן מקום לעבודה שעשו ויוכל גם לעזור לחברים להעלות רעיונות נוספים שיוכלו להתקשר גם לפתקים שלהם. 
    באפשרות זו חשוב לוודא שהחניכים באמת הולכים הביתה עם המשימה. דרבנו את החברים במשך השבוע לעבוד על הפתקים: שלחו להם הודעות אישיות והודעות מיוחדות בקבוצת הווטסאפ, קבעו ערב שבטי משפחתי להצגת תוצאות העבודה, עזרו לחבר’ה שפחות נכנסו לעניין וכו’.

 

 

נספחים

 

נספח 1 

רבעיות 1    רביעיות 2    

רביעיות 3    רביעיות 4

 

 

נספח 2:

דילמות:

  1. הגעת מאוחר מבית הספר והיום ערב פתיחת חודש ארגון. החלטת שהחודש אתה משקיע בשבט, והיום תדברו גם על הקיר שאתם עומדים לצבוע. החבר’ה קבעו להיפגש בסניף בשעה 18:00 ועכשיו כבר 17:45.
    בדיוק כשנכנסת הביתה אימא שלך ביקשה שתעזור לאחיך הקטן בשיעורי הבית ורק לאחר מכן תצא לסניף.

מה תעשה? למה? אילו עוד דרכי פעולה אתה רואה? נסה להיכנס לראש של אדם אחר במצבך, אילו נקודות הוא יכול להעלות מנקודת מבטו?

  1. יש לך ביום ראשון מתכונת שאת פשוט חייבת להצליח בה ובנית על שבת כדי לשבת וללמוד המון. ברגע האחרון החליטו בני המשפחה לעשות שבת משפחתית וכל המשפחה התכנסה יחד. עכשיו סיימתם סעודת ליל שבת ארוכה במיוחד. את רק רוצה לרוץ לחדר וללמוד, אבל קולטת שפתחו שולחן של ג’עלה (פירות ופיצוחים), וכולם מתכננים לשבת, לדבר, לשחק ולהיות יחד.
    מה תעשי? מה יהיו השיקולים בבחירה? איך תשפיע הבחירה על הקשר עם המשפחה שלך? מה את חושבת שאימא שלך הייתה אומרת לך לעשות בסיטואציה?

 

  1. קיץ, חופש גדול, ותכננתם כל החברים לצאת לטיול בצפון בשבוע הבא. החבר’ה בונים עליך כעל המוביל של השבט, זה שמכיר את כל המסלולים ואת כל הדרך, ובדיוק אחיך אומר לך שכל האחים קבעו לצאת בשבוע הבא לטיול – ויוצא שהוא יחפוף לזמן של הטיול עם החבר’ה.

מה תעשה? למה? אילו עוד דרכי פעולה אתה רואה? מה היתרונות והחסרונות של כל דרך?

 

  1. התחילו לדבר אתכם בתיכון על ‘מחויבות קהילתית’ – כל תלמיד צריך להתנדב שעתיים בשבוע בקהילה. כל האחים הגדולים שלך התנדבו בבית האבות שאימא שלך העובדת הסוציאלית שלו, ועשו שם עבודה נפלאה. בית האבות כבר מכיר את המשפחה שלך וכולם מחכים שיגיע תורך להתנדב שם. עכשיו שאתה צריך לבחור מקום התנדבות ברור לך שבית האבות הוא לא בשבילך. אתה לא מתחבר לעבודה שם ומרגיש שאתה רוצה להתנדב במקום אחר לגמרי. חשבת ללכת להתנדב בגמ”ח מוצרי מזון, אבל אתה לא יודע איך לומר את זה בבית וחושש שזה יפגע באימא שלך.

 

מה נראה לך הכי קשה בסיטואציה? איך אפשר להקל את המצב? מה תבחר לעשות? איך הבחירה תשפיע על הקשר שלך עם משפחתך?

 

 

 

מדריכי תוכניות (השחר ויונתן)

מדריכי תוכניות השחר ויונתן היקרים,

 

בשלוש הפעולות הבאות נעסוק בזהות העדתית של החברים. הפעולות יעסקו בהבנת החשיבות והערך של העיסוק בעדה ובמסורת, בהיכרות עם המסורת העדתית האישית שלי, בהצגת המסורת שלי לשאר השבט ובחשיפה למגוון העדות המרכיבות את היהדות בישראל. 

כמדריכי תוכנית השחר או יונתן, העיסוק בעולם הקהילה של החברים הוא מהותי ומרכזי ויש מכנה משותף ‘עדתי’ בין רוב חברי החבורה שלכם. בברקודים הבאים תמצאו תכנים, רעיונות ומידע שיוכלו לשמש אתכם בפעולות הבאות. בנו את הפעולות בהתאם לחברים ולתהליך שעברתם עד היום, היעזרו בתכנים כדי להעשיר את הפעולות, לגוונן ולהתאימן לחברים בקבוצתכם. כמו כן, אם יש צורך אפשר להעביר פעולה נוספת שבה תתעסקו בעדה הספציפית של חברי הקבוצה.   

 

ברקוד תוכנית השחר: מעמיקים שורשים

תכנית השחר

 

 

 

ברקוד תוכנית יונתן

תכנית יונתן

 


 

דעתך חשובה לנו