איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה השנייה בנושא יעמיקו החברים את ההסתכלות שלהם בחברה ויבחנו איפה היא פוגשת אותם; במה החברה משפיעה עליהם ובונה את זהותם. בשלב השני יתבוננו החברים ביחס שלהם אל ההשפעות האלה ויבדקו האם הם רואים בהן השפעות חיוביות או שליליות. נרצה שמתוך הבירור הפנימי יוכלו החברים להביע בצורה מוחשית את העולם החברתי שבו הם חיים כיום ואת העולם החברתי שהיו רוצים שירכיב את זהותם בעתיד.
משחק שמזהה עד כמה כל אחד מאיתנו דומה לחברה שסביבנו:
אחד החברים יחזיק שקית במבה (אפשר גם עדשים, טופים או כל חבילת ממתקים אחרת שמכילה עשרות יחידות ) וימנה מאפיינים שלו. כל מי שיזהה שהמאפיין מתאים גם לו, יאמר “התחברתי” – הממתק יעבור אליו, והוא ימנה מאפיינים משלו עד שמישהו אחר יאמר “התחברתי”, וחוזר חלילה. במשחק נראה אילו דברים משותפים לנו ולחברים שלנו ואילו שונים. האם הדברים המהותיים שונים או משותפים?
חלקו את השבט לקבוצות וערכו תחרות בין הקבוצות:
משימה ראשונה – כל קבוצה צריכה להרבות לכתוב על דברים זהים אצל החברים בשבט (מספיק שהם משותפים לרוב או לחלק נכבד). לדוגמה: סגנון לבוש, התנהגות, דיבור, מעשים, נתונים משפחתיים וכו’. מובן שהכול צריך להיות מפורט (להיות יצירתיים! גם התנהגויות מחוץ לסניף, לימודים וכו’).
משימה שנייה – כל קבוצה צריכה להרבות לכתוב על דברים שאינם זהים אצל החברים בשבט.
הקבוצה המנצחת היא מי שכתבה הכי הרבה הגדרות.
בקשו מכל קבוצה לשתף ברשימות שלה וכתבו לעיני כל החברים רשימה מקבצת של כל הדברים שנאמרו. בקשו מהם להגדיר במילים מספר באילו נושאים הדברים משותפים ולמה לדעתם דווקא בנושאים אלו החברים דומים זה לזה.
החברים ימלאו שאלון אישי הבוחן את השפעות הסביבה עליהם (בנספח). בסיום השאלון יבחר כל חבר לשתף במסקנה מהשאלון או בשאלה שנראתה לו מעניינת במיוחד.
(מתודה שמומלץ לעשות אחרי אחת מהמתודות הקודמות):
כל חבר וחברה יכתבו לעצמם שני פתקים – בפתק אחד הם יכתבו דבר שהם ממש לא אוהבים שהם מושפעים ממנו מהחברה, ובפתק השני הם יכתבו דבר שהם רוצים מאוד שהחברה תתחיל להשפיע בו עליהם.
אספו את הפתקים (שייכתבו בעילום שם!) והקריאו כל ערמה בנפרד. אין ספק שיצופו שם דברים מעניינים. שאלו את החברים מה הם חושבים על הדברים שעלו והאם הם כחברה יכולים לסייע זה לזה. אפשר בסוף המתודה לזרוק לפח בדרמטיות את ערמת הפתקים שלא אוהבים, ואת ערמת הפתקים השנייה אפשר לתלות בסניף, להפריח בבלונים ועוד.
בקשו מכל חבר וחברה לצייר מחדש את מפת המעגלים החברתיים שציירו בפעולה הקודמת. עכשיו בקשו מהם לכתוב באילו תחומים משפיע עליהם כל מעגל, ולצייר לידו אמוג’י שמתאר את התחושה שלהם באשר להשפעת המעגל עליהם.
לאחר שייצרו דגם עדכני של המצב החברתי שלהם היום, חלקו לחברים דף חדש ובקשו מהם ליצור דגם דומה לדגם הראשון שיצרו, אך לתכנן אותו ולציירו על פי איך שהם רוצים שייראה הדגם שלהם בעוד שלוש-ארבע שנים.
לאחר שהחברים יסיימו לצייר את הדגם דברו על ההבדלים בין שני הדגמים שציירו. מה נדרש כדי לעבור מהציור הראשון לשני? איך עושים זאת? מהם השלבים בדרך?
שימו במרכז החדר ארבעה עד שישה סוגים של חומרי גלם המתאימים ליצירה.
חומרים מומלצים: אבני פסיפס, חול, מנקי מקטרות, חרוזים, בריסטולים ומספריים, עיניים זזות, עלים, מקלות ארטיק צבעוניים.
שלב א’: בקשו מכל חבר ליצור דגם של העולם החברתי שלו שיבטא את המעגלים החברתיים השונים שלו, את הדומה והשונה בין החברות השונות, את ההשפעה שלהן עליו ולהפך, את המקום שלו בחברה, את היחס שלו אליה ועוד.
לאחר שהחברים יסיימו (הקציבו להם כעשר דקות), מי שרוצה יוכל לשתף.
שלב ב’: בקשו מהחברים לחשוב איך היו רוצים לראות את העולם החברתי שלהם בעתיד (בעוד שנתיים-שלוש). תנו להם לחשוב שתי דקות בשקט, ובקשו מהם ליצור דגם עתידי על גבי הדגם העכשווי, כלומר מה צריך להוסיף, לשנות, להרחיק, לקרב ולצבוע כדי שהדגם שבנו בשלב א’ יתאים לדגם העתידי הרצוי.
לאחר שהחברים ישלימו את הדגם בקשו מהם להוציא טלפונים ולצלם את הדגם שיצא. בזמן שהם מצלמים בטלפון הנחו אותם לצלם גם במחשבה כדי שיזכרו איך הם רוצים לראות את העולם החברתי שלהם וישאפו אליו.
חבר(ה) יקר(ה),
עד כמה לדעתך את(ה) מושפע(ת) מהחברה שסביבך? 1 2 3 4 5
עכשיו ענה/י על השאלון:
כשאני הולך/כת לסרט תמיד אלך לסרט שהחברים שלי המליצו לי עליו 1 2 3 4 5
כשאני קונה בגד אני קונה בגד שכולם יחמיאו לי עליו 1 2 3 4 5
אני רוצה אייפון כי זה הטלפון הכי נחשב כרגע 1 2 3 4 5
אחרי שאני שומע(ת) או רואה משהו אני חייב(ת) לספר לכולם בווטסאפ או בפייסבוק כדי שכולם ידעו 1 2 3 4 5
כשאני שולח(ת) סלפי אני מתבאס(ת) אם אף אחד לא מגיב לי 1 2 3 4 5
אם יש שיעור בבית הכנסת וכולם הולכים, גם אני אלך – כי כולם הולכים ולא כי השיעור מעניין 1 2 3 4 5
אני אחשוב לעשן רק אם אהיה בסביבה שבה החבר’ה מעשנים יחד 1 2 3 4 5
אני רוצה לתת מעצמי או להתנדב כי כל החבר’ה מתנדבים ואני לא רוצה להיות אנוכי(ת) 1 2 3 4 5
בשבט מחליטים ללכת להתרים לילד שזקוק בשביל בר מצווה, אין לי המון מוטיבציה אבל אני אלך עם כולם 1 2 3 4 5
כל החבר’ה מגיעים למניין בבוקר ואחר כך יושבים ומחליטים מה לעשות במהלך היום, ואני רוצה לקום בזכות זה 1 2 3 4 5
בכל ר”ח יש בסניף שיעור וכל החבר’ה מגיעים, ואני הולך/כת בעיקר כי השיעור מעניין אותי 1 2 3 4 5
החבר’ה רוצים להתגייס לקרבי ולהגיע לעמדות משפיעות בשירות. בזכות זה גם אני רוצה את זה 1 2 3 4 5
ובחזרה לשאלה הראשונה – אחרי ששאלת את עצמך את כל השאלות הנ”ל ענה/י שוב: עד כמה את(ה) מושפע(ת) מהחברה? 1 2 3 4 5
במה את(ה) מושפע(ת)? סמן/ני בעיגול:
לבוש, אווירה חברתית, דיבור, התנהגות טובה, התנהגות רעה, ערכים, תרבות קנייה, אחר:_______________
זהה/י התנהגות, הופעה או דיבור שהייתה שונה אצלך בעבר. למה היא שונה, בגללך או בגלל החברה שסביבך?
מתוך זה – האם תוכל(י) להגדיר במה החברה משפיעה עלי(י)ך ובמה החברה אינה משפיעה עלי(י)ך?
בעקבות השאלון, נסח(י) במילים מספר מה את(ה) רוצה לשתף בקבוצה, מסקנה שעלתה לך, מחשבה, רגש או שאלה שאת(ה) רוצה לפרט את התשובה עליה.