מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני רוצה לגדול - חול

אני רוצה לגדול - חול

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
אכפתיות | נתינה
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

אתה בחור חכם! מן הסתם עלו לך בחיים הרבה פעמים שאלות, היו דברים לא ברורים. האם העזת לשאול את השאלות, לקבל תשובות או שהדברים נשכחו ועברו מעצמם?

הסניף הוא בד”כ הפעם הראשונה שבה אתה נפגשת (והחניכים שלך נפגשים) עם האפשרות לבחור. הרי ההורים שלך  לא ידעו אם נכנסת לפעילות הסניף או שיחקת כדורגל בגינה ליד..
אברהם אבינו מעצב לעצמו את הזהות שלו וגם בסניף החניכים מעצבים לעצמם את הזהות שלהם.. דוגמא? כל החברים עושים רעש. האם אני/ החניך עומד ומתפלל, או לא..
בתור מדריך יש לך  אפשרות לשקף לחניכך שבסניף יש להם אפשרות להכריע את ההכרעות שלהם, להחליט את ההחלטות שלהם. אנו בעולם הזה בחיפוש מתמיד. לא עוצרים.. כמו אברהם..

מטרות הפעולה

  1. החניכים יחשפו לרצון להתקדם ולהיות טוב יותר.
  2. החניכים יפנימו את עיקרון החשיבה ובירור הדרך שלי
  3. החניכים יחשפו לרצון להתקדם ולהיות טוב יותר.

מהלך הפעולה

 

  • שלב א’- נראה לחניכים את ההבדל בין “המצוי לרצוי”
  • שלב ב’- סיפור על רבי עקיבא.
  • שלב ג’- חשיבה עם עצמי
  • שלב ד’- סיכום

 

 

שלב א’-שלב זה מחולק לשני חלקים.

 

חלק 1

נעמיד את החניכים בשורה.

נסביר לחניכים את המשימה הבאה:

 

“המדריך יקריא עכשיו מספר שאלות וכל חניך יתקדם צעד אחד/ שניים או שלושה לפי כמה הוא חושב שדבר זה חשוב לעשות. (צעד 1- לא חשוב, 2 צעדים- חשוב, 3 צעדים- חשוב מאוד.) בסוף השאלות החניכים יצטרכו לסמן בעזרת הנעל שלהם (או כל חפץ אחר) את המקום אליו הגיעו.

 

שאלות: (שווה להוסיף ולהתאים את השאלות למה שמעסיק את חניכיך).

 

  • אמא שלי מבקשת ממני שאשחק שעה עם אחותי כדי שתוכל לבשל לשבת. האם חשוב שאשחק עם אחותי? (צעד 1- לא חשוב, 2 צעדים- חשוב, 3 צעדים- חשוב מאוד)
  • אני באמצע המבחן ולא זוכר כלום מהחומר. המחברת נמצאת ממש לידי והמורה לא מסתכלת. כמה חשוב שאעשה את המבחן ללא “עזרת” המחברת?
  • השעה 8 התחלנו להתפלל בכיתה. אבל אתמול קנו לי פלאפון חדש ואני מתה להראות את כל האפליקציות שיש לו לחברה שיושבת לידי. כמה חשוב שאתגבר ואתפלל כמו שצריך?
  • איזה כיף! אכלנו היום לארוחת צהריים נקנקיה בלחמניה. סיימתי לאכול (היה מעולה! J). בדיוק כשבאתי לפתוח את הבירכון ולברך שמעתי את דניאל קורא לי מלמטה לבוא לשחק איתו כדורגל. כמה חשוב שאברך ברכת המזון?
  • רינת המורה חולה. במקומה הביאו מורה מחליפה- מלכה. מלכה מנסה לדבר כבר מלא זמן וכל הכיתה מתעללים בה. כמה חשוב שאהיה בשקט?
  • בהמשך לשאלה הקודמת- כמה חשוב שאעזור להשתיק את חבריי?
  • אני נוסע באוטובוס ופתאום שם לב שעולה בן אדם ממש מבוגר! אני מסתכל ורואה שאין אף כיסא פנוי. כמה חשוב שאפנה את המקום שלי?

 

 

חלק 2

נחזיר את כל החניכים למקום ההתחלה. ונסביר להם שעכשיו נקריא שוב את השאלות והם יצטרכו לענות לפי “האם אני עושה זאת” (צעד 1- לא, 2 צעדים- עושה, 3 צעדים- עושה בשמחה ובלב שלם)

 

  • אמא שלי מבקשת ממני שאשחק שעה עם אחותי כדי שתוכל לבשל לשבת. האם אשחק עם אחותי?
  • אני באמצע המבחן ולא זוכר כלום מהחומר. המחברת נמצאת ממש לידי והמורה לא מסתכלת. האם אעשה את המבחן לבד?
  • השעה 8 התחלנו להתפלל בכיתה. אבל אתמול קנו לי פלאפון חדש ואני מתה להראות את כל האפליקציות שיש לו לחברה שיושבת לידי. האם אתגבר ואתפלל כמו שצריך?
  • איזה כיף! אכלנו היום לארוחת צהריים נקנקיה בלחמניה. סיימתי לאכול (היה מעולה! J). בדיוק כשבאתי לפתוח את הבירכון ולברך שמעתי את דניאל קורא לי מלמטה לבוא לשחק איתו כדורגל. האם אברך ברכת המזון ורק כשאסיים ארד לשחק עם דניאל?
  • רינת המורה חולה. במקומה הביאו מורה מחליפה- מלכה. מלכה מנסה לדבר כבר מלא זמן וכל הכיתה מתעללים בה. האם אהיה בשקט?
  • בהמשך לשאלה הקודמת- האם אעזור להשתיק את חבריי?
  • אני נוסע באוטובוס ופתאום שם לב שעולה בן אדם ממש מבוגר! אני מסתכל ורואה שאין אף כיסא פנוי. האם אפנה את המקום שלי?

 

תזכיר לחניכים להשאיר את הנעל השניה במקום שאליו עכשיו הם הגיעו.

 

מהמשחק אנו רואים כי אצל רובנו יש הבדל גדול בין “הרצוי למצוי”, בין מה שאני חושב שאני אמור לעשות לבין מה שאני עושה בפועל. אם אני רוצה להיות בנקודה מסויימת שאותה הצבתי לעצמי שבה אני צריך להיות, זה מחייב אותי להיות בפעולה מתמדת בכיוון של התקדמות.

 

 

שלב ב’- 

נספר את הסיפור של רבי עקיבא – מופיע בנספח.

 

שלב ג’-   

בפעולה זו אנו חושפים את החניכים לשאיפה ולרצון להתגדל. כדי החניכים יעכלו בצורה טובה יותר את המסר, אנו ממליצים בשלב זה של הפעולה לתת לחניך לחשוב עם עצמו ולענות על השאלות המופנות אליו. מצורף בנספח…

 

מומלץ לשים מוזיקה ברקע!

 

אחרי שנתת לחניכים 5-8 דקות לבד עם עצמם, אפשר להושיב אותם במעגל ולהציע למי שרוצה לשתף.

 

 

סיכום

נספר לחניכים את ההיסטוריה של אברהם- אברהם נולד למשפחה של עובדי אלילים ורק בגלל שהיה כל החיים בהתקדמות ובצמיחה הצליח להגיע ולהיות “אברהם אבינו”. אנחנו גם יכולים להיות “אברהם אבינו”. וזה בכלל לא משנה לאיזה משפחה נולדתי. העיקר זה לזכור שכל החיים אנחנו צריכים להיות ברצון להתקדם. בשאיפה להיות טובים יותר.

 

נספחים

 

סיפור רבי עקיבא- שלב ב’

 

רבי עקיבא בדרכו ללמוד תורה

כבר בן ארבעים שנה היה רבי עקיבא ועדיין לא למד תורה. אולי שמע בשבת דרשות מפי תלמידי חכמים בבית הכנסת וגם זכר בעל פה פסוקים מספר, אבל יותר מזה לא למד כי היה טרוד במלאכתו כרועה צאן וגם חשב שאינו מוכשר ואינו מסוגל ללמוד תורה, הרי לימוד זה קשה וצריכים להתייגע ולהתמיד בו שנים רבות. כמעט כבר התייאש מן האפשרות ללמוד…
והנה פעם אחת, כשהקשה את צאן מרעיתו, עמד על יד הבאר ושם לב שבאחת האבנים שעל פי הבאר, אבן שהמים נופלים עליה תמיד, היה חור גדול ועמוק.
הסתכל רבי עקיבא באבן זו בפליאה ושאל את האנשים שעמדו אף הם על יד הבאר: “מי חקק חור זה בתוך האבן?”
ענו לו: “שום אדם לא עשה זאת. המים הנופלים עליה תמיד הם שחקקו חור זה במשך הזמן. וכי אינך יודע עקיבא, את הפסוק הכתוב בספר איוב: “אבנים שחקו מים”? המים שוחקים ומנקבים חורים אפילו בתוך האבנים”.
עמד רבי עקיבא שקוע במחשבות: “הלא המים רכים והאבן קשה, ובכל זאת כיוון שנפלו עליה תמיד יום יום במשך שנים, ניקבו אותה… ודברי תורה שחודרים ללב, כלום לא יוכלו לפתוח את ליבי שאינו קשה כמו אבן? אולי באמת אוכל עוד ללמוד ולהבין? רק דרוש להתחיל ואחר כך להתמיד…”
קשה הייתה ההתחלה. לרבי עקיבא כבר היה בן מאישתו הראשונה שמתה עליו, והילד התחיל זה עתה ללמוד את האלף- בית אצל מלמד התינוקות. הלך רבי עקיבא יחד עמו וביקש בהכנעה מן המורה של בנו: “אנא רבי, למדני תורה..”
המלמד לא סרב, אף על פי שאולי התפלא.. אדם מבוגר מבקש להתחיל ללמוד?? כתב אלף על הלוח ורבי עקיבא החזיק בלוח יחד עם בנו ולמד, עד שידע את כל האותיות מאלף ועד תו..
אחרי שלמד לקרוא, למד יחד עם הילדים חומש. רבי עקיבא היה מוכשר מאד ועד מהרה לא היה צריך ללמוד עוד עם הילדים. ביגיעה גדולה המשיך ללמוד עד שידע את כל התורה שבכתב.
אך בזה לא הסתפק: אחרי שנשא לאישה את רחל בת כלבא שבוע, הלך ללמוד תורה שבעל פה אצל החכמים הגדולים ביותר בדור ההוא: רבי אליעזר ורבי יהושע. כששמע איזו הלכה, ישב וחזר עליה. התעמק במה שלמד וחשב: למה נכתבה אות זו? למה כתוב בתורה דבר זה? חשב ושקל והלך לשאול את רבותיו. והם התפלאו על רוב יגיעתו בתורה ועל עומק מחשבותיו.
וכך למד עשרים וארבע שנים, עד שנעשה גדול החכמים בדורו ועשרים וארבעה אלף תלמידים ישבו ללמוד תורה מפיו..

 

 

 

 

 

 

 

דף חשיבה עצמית לשלב ג’

 

בע”ה

חניך יקר!
בפעולה דיברנו על הרצון להתקדם. ראינו שרצון זה היה חזק מאוד באברהם אבינו ובהרבה מרבותינו (למשל רבי עקיבא..) אנחנו רוצים שהרצון להתקדם והשאיפה לגדול תהיה  גם  חלק מחיינו, ולכן עכשיו תורך לחשוב קצת עם עצמך. בהצלחה! אוהבים..

במה אני רוצה להתקדם?

 

דעתך חשובה לנו