מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

המשפחה שלי

המשפחה שלי

הצעה לפעילות עם השבטים החדשים/צעירים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
משפחה
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
6 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

המשפחה שלנו היא עבור רבים מאיתנו המקום הבטוח ביותר שלנו. המקום בו אנחנו מרשים לעצמנו להתנהג בחופשיות, המקום בו אנחנו מרגישים שמכירים אותנו באמת, המקום בו אנחנו נמצאים הכי הרבה שעות ביום.

בפעולה זו אנחנו מבקשים להעמיק את המפגש של החניכים עם המשפחה שלהם: להבין את עץ השורשים שמרכיבות הדמויות השונות במשפחה וליצור רגש ותודעה של הקשר והתלות הקיימת בכל הרמות בינינו לבין המשפחה שלנו

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את המבנה של משפחה ואת היחסים בתוך ה’עץ שורשים’ שלהם
  2. החניכים ידעו לזהות מה קיבלו בגנטיקה מאבא ומאמא שלהם
  3. החניכים ידעו להכיר מה הם מקבלים מהמערך המשפחתי ומה הם יכולים לתרום

מהלך הפעולה

 

שלב א’:

השלב הראשון של פעולה זו יפגיש את החניכים עם המושג משפחה.

 

 

להלן כרטיסיות ועליהם ציורים המאפיינים דמויות המרכיבות את המשפחה ותמונה אופיינית לכל אחת מהדמויות:

אמא, אבא, סבא, סבתא, אח, אחות, דוד, דודה, בני דודים, אחיינים, גיס, גיסה.

 

 

נפזר על הרצפה את התמונות. בשלב ראשון נעבור עם החניכים על התמונות ונראה שהם מצליחים לזהות כל אחת מהם (בשלב זה אפשר לוותר על תמונות של גיסים ודמויות נוספות שנראה לכם יהיה מורכב לזהות לבד). תוך כדי זיהוי הדמויות נזכיר לחניכים מה היא כל דמות באופן כללי.

 

לאחר שהכותרות של הדמויות נמצאות בחלל החדר, נביא איתנו לפעולה תחפושות ונתחפש בזה אחר זה לכל אחת מהדמויות, נציג אותה בקצרה עם איזה שהוא משפט אופייני (לדוגמא: אמא – “כבר אכלת ארוחת צהריים?” סבתא – “הבאתי לך מתנה חמוד”  אח – “אבל עכשיו תורי לשחק במחשב” וכו’) ונבקש מהחניכים לזהות מי הדמות שאנחנו מציגים.

 

 

שלב ב’:

בשני השלבים הבאים ננסה עם החניכים להבין מה היחס בין כל אחת מהדמויות שפגשנו בשלב הקודם ולקשר את הכותרות של הדמויות לפרצופים המוכרים בחיי החניכים.

 

 

נשים מחדש את כל התמונות על הרצפה של החדר ונבקש מהחניכים למיין את הכרטיסיות לקבוצות, כאשר בכל פעם דרגת הקושי של המשימה עולה:

  • בשלב ראשון המיון ייעשה לקבוצה של בנים ולקבוצה של בנות
  • בשלב שני המיון ייעשה לקבוצה של מבוגרים ולקבוצה של ילדים
  • בשלב שלישי המיון ייעשה לקבוצה של נשואים ולקבוצה של לא נשואים.

 

 

לאחר שלושת המיונים האלה, נארגן על הרצפה את הכרטיסים ונבקש מכל חניך בזה אחר זה לומר את השמות של האנשים מהמשפחה שלו שמתאימים לדמויות מהכרטיסיות, לדוגמא: מה שם האמא שלך? מה שם האבא שלך? וכו’.. (אם יש בשבט שלכם מדריכים כמספר החניכים, יותר נכון לבצע שלב זה בעבודה פרטנית עם כל חניך במקביל)

 

 

לאחר שהחניכים יצרו קישור בין הכרטיסיות לבין האנשים במשפחה שלהם, נשאל את החניכים רצף של שאלות שיעזור להם להבין מה היחס בין הדמויות (שלב זה חשוב כהכנה לשב הבא בו נבנה עם כל חניך עץ שורשים של המשפחה שלו)

  • מי התחתן עם סבתא?
  • מי נולד לסבא וסבתא?
  • מי עוד נולד לסבא וסבתא?
  • מי התחתן עם אבא?
  • מי נולד לאבא ואמא?
  • מי עוד נולד לאבא ואמא?
  • מי התחתן עם אח ואחות שלי?
  • מי נולד להם?

 

 

כל שאלה שחניך ידע לענות עליה הוא יקבל ממתק או פרס קטן אחר במידה ובשבט שלך אסור לחניכים לאכול מתוקים. במידה ואתה מרגיש שהמשימה המופשטת מורכבת מידי, אפשר להתחיל אותה כבר בעבודה הפרטנית סביב הדמויות הממשיות מחיי החניכים ורק בשלב שני לעשות את ההפשטה שמבינה שכל סבא התחתן עם סבתא ולא רק סבא שלי התחתן עם סבתא שלי..

 

 

כסיכום לשלב זה, נבקש מהחניכים לענות על שאלות מספריות שבחלקן התשובה תהיה אולי שונה בין חניך לחניך:

 

  • כמה אבא יש לנו?
  • כמה אמא יש לנו?
  • כמה סבא יש לנו?
  • כמה סבתא יש לנו?
  • כמה אחים יש לנו?
  • כמה אחיות יש לנו?
  • כמה גיסים יש לנו?
  • כמה גיסות יש לנו?
  • כמה אחיינים יש לנו?
  • כמה אחייניות יש לנו?
  • כמה דודים יש לנו?
  • כמה בני דודים יש לנו?

 

 

שלב ג’:

כדי לבחון שהחניכים קלטו את היחסים בין הדמויות השונות, נלביש כל אחד מהחניכים בתחפושת המתאימה לאחת הדמויות (מספיק להביא פריט אחד שיבהיר את הייצוג של הדמות), נבקש מהחניכים לזהות בשלב הראשון מה מייצג כל חניך, ולאחר מכן נספר את הסיפור המשפחתי של עץ השורשים: הסיפור מופיע כאן רק במבנה הבסיסי שלו, כמובן שאפשר ואפילו רצוי להוסיף עוד פרטים עסיסיים כדי להפוך את הסיפור למעניין. במידה ואין לך מספיק חניכים לכל הדמויות אפשר לתת לכל חניך לייצג יותר מדמות אחת או להביא חניכי עזר משבטים אחרים אם נראה לך שזה עלול לבלבל את החניכים.

 

 

יום אחד פגש סבא אשה ברחוב והתאהב בה, הוא הציע לה נישואים והם התחתנו. (בשלב זה עליך לשאול: את מי פגש סבא? ולעשות כמו חתונה בין הדמויות המייצגות את סבא וסבתא במשחק). אחרי כמה זמן סבתא היתה בהריון ונולדו לה בזה אחר זה כמה ילדים (בשלב זה עליך לשאול: מי נולד לסבתא? ולהעמיד את הדמויות המתאימות בשורה ליד סבא וסבתא לצילום משפחתי..). יום אחד, אחד מהילדים של סבא וסבתא פגש אשה ברחוב והתאהב בה והחליט שהוא רוצה להתחתן איתה (בשלב זה עליך לשאול: מי היה הילד הזה? את מי הוא פגש? ולהעמיד את אבא ואמא אחד ליד השני). לזוג אבא ואמא נולדו ילדים (בשלב זה עליך לשאול: מי הילדים שנולדו? ולהעמיד אותם). מכאן אפשר להמשיך בקצרה גם לבני דודים ולגיסים ואחיינים.

 

 

שלב ד’:

לאחר שהשלבים הקודמים הבהירו לחניכים את מבנה המשפחה באופן כללי, נבקש בשלב זה לבנות יחד איתם עץ של שורשים כללי ומתוכו נבנה יחד עם כל חניך עץ שורשים פרטי משלו. במידה ונראה לך שהמילוי של העץ הפרטי יהיה מסובך מידי, תוכל להשאיר את המשימה הזו לביצוע משותף של כל אחד מהחניכים יחד עם ההורים שלו בבית, כאשר בפעולה הקרובה תעברו יחד על הדפים שהחניכים מילאו בבית.

 

 

מצורף עץ של שורשים בארבע דורות:

הגזע: סבא וסבתא

הענפים הראשיים: ההורים והדודים

הענפים הקטנים: האחים והאחיות, הבני דודים והבני דודות.

העלים: האחיינים

 

 

ניתן לכל חניך שני דפים של עצי שורשים ונתבונן איתם בעץ, נביא צבעים שונים ויחד איתם נצבע כל אחד מהדורות בצבע שונה (שלב זה יכול להיות מבלבל עבור החניכים: להבין שדודים הם בדור של ההורים ולא של סבא וסבתא, להבין שגיסים הם בדור של האחים ובני דודים בדור שלהם וכו’). לאחר שהחניכים צובעים את הדורות השונים וכך מתחילים להבין את המבנה הסכמטי של כל משפחה, נעבור יחד עם החניכים על העץ ונמלא איתם את הפרטים שהם יודעים על העץ המשפחתי שלהם. כאמור, פרטים שהחניכים לא יודעים, הם יוכלו להשלים ביית ולהחזיר את הדף בפעולה הבאה מלא.

 

 

שלב ה’:

לאחר שהשלב הקודם עזר לכל חניך ליצור את עץ השורשים שלו, נבקש בשלב זה ליצור חיבור בין הפעולה הזו לפעולה הקודמת שעסקה בזהות העצמית של כל חניך ולראות מה קיבלנו מהשורשים שלנו.

 

 

כל חניך יקבל שני שלטים: ורוד ועליו כתוב אמא וכחול ועליו כתוב אבא, נשאל את החניכים את השאלות הבאות, כאשר כל חניך צריך כתשובה להרים את השלט המתאים:

 

  • למי דומה הגובה שלי? (אמא או אבא?)
  • למי דומה צבע השיער שלי? (אמא או אבא?)
  • למי דומה צבע העיניים שלי? (אמא או אבא?)
  • למי דומות התכונות שלי? (אמא או אבא?)
  • למי דומים התחביבים שלי? (אמא או אבא?)
  • למי דומה חוש הטעם שלי? (אמא או אבא)

 

 

את השלב הזה נחתום בכך שכל אחד מאיתנו דומה לשני ההורים שלו כי הם הענפים שהביאו אותו לעולם.

 

 

שלב ו’:

בשלב זה נעסוק במשמעותו של שם המשפחה שלי.

 

לפני הפעולה כתוב על דפים את כל שמות המשפחה של החניכים שלך ושל המדריכים של השבט. תן לכל חניך אחד מהפתקים. במידה והחניכים יודעים לקרוא, בקש מכל חניך לקרוא את הפתק שקיבל בשקט ולנסות לחשוב למי מהחברים הוא מתאים, במידה והחניכים שלך לא יודעים לקרוא, קרא איתם בשקט את הפתק ותן להם להבין לאיזה חניך מתייחס שם המשפחה שבכרטיס שלהם.

 

לאחר השלב הראשון, תוכל להמשיך באחת מהאפשרויות הבאת, בהתאם ליכולת של החניכים שלך:

  • כל חניך נותן את הפתק שקיבל לחניך ששם המשפחה שלו כתוב על הכרטיס
  • כל חניך נותן לשבט רמזים שאמורים לעזור להם לנחש מה שם המשפחה שקיבל
  • כל חניך חושב על חרוז או הצגה שתעזור לשאר החניכים להבין את שם המשפחה של איזה חניך הוא קיבל.

 

 

לאחר שכל חניך מקבל את הכרטיס שעליו כתוב שם המשפחה שלו, כדאי להסביר לחניכים מעט על מהותו של שם המשפחה ועל היותו המכנה המשותף שלהם ושל האחים והאחיות שלהם. (אפשר גם להסביר שבדרך כלל לאמא היה שם משפחה שונה לפני החתונה והיא שינתה אותו לשם המשפחה של האבא..)

 

 

כסיכום לשלב זה נכין יחד עם החניכים שלט לבית שלהם.

מצורף בנספח תבנית לשלט לבית: כאן גרה בכיף משפחת ________

 

ניתן לכל אחד מהחניכים את הדף וחומרי יצירה שונים (אם יש לכם אפשרות להשיג חומרי יצירה איכותיים יותר מדף נייר, כמו פלסטלינה, עץ או חימר – אפשר להשתמש בנספח רק כתבנית ממה יעתיקו החניכים את האותיות לשלט שלהם) ונעשה את השלטים לבית. אפשר לשים ברקע שירים נחמדים בשביל להפוך את האווירה לנעימה יותר.

 

 

סיכום

השלב המסכם של פעולה זו יעסוק בשאלה מה אני מקבל ומה אני תורם למשפחה שלי. כידוע, פעמים רבות החניכים שלנו נמצאים ברוב המעגלים שלהם בעמדת מקבל ולא נותן, חלק מהמטרה שלנו בעיסוק במעגלי הזהות הוא לכוון אותם להיות מודעים למה הם מקבלים וללמד אותם להיות תורמים יותר.

 

לפניך אוסף של מטלות המתבצעות בכל בית. דרכן אנחנו מבקשים לעזור לחניכים שלנו להכיר בכך שהם מקבלים המון דברים מהבית בו הם חיים ואלי לא מספיק תורמים.

 

ניתן להקריא את רשימת המטלות או להציג אותן בפנטומימה כאשר החניכים צריכים לזהות מה הפעולה שהצגת ואז לשייך אותה לדמות שמבצעת אותה בבית שלהם.

 

  • לבשל ארוחות
  • לערוך את השולחן
  • לעשות קניות
  • להוריד כלים מהשולחן
  • לשטוף כלים
  • ללכת לעבודה ולהרוויח כסף
  • להעיר את הילדים בבוקר
  • לעשות כביסה
  • להסיע את הילדים לבי”ס
  • לנקות את הבית
  • להוריד את הזבל לפח
  • לשמור על האחים הקטנים

 

 

בסוף החלוקה, נעשה עם החניכים “ספירת מלאי” –

כמה מהפעולות עושים אבא ואמא בבית?

כמה מהפעולות עושים האחים והאחיות שלהם בבית?

כמה מהפעולות עושים הם בבית?

 

 

סביר להניח שהמספר הקטן ביותר יתייחס לפעולות שעושים החניכים בבית. זה הזמן לחזור למשמעות השם “יובל” בו פתחנו את המערך ולהזכיר לחניכים שאנחנו רוצים כמו נחל של מים גם לקבל וגם לתת. כל אחד מהחניכים יצטרך לחשוב מה הוא יכול לתרום ולעזור יותר למשפחה שלו בהתנהלות בבית (כמובן שכדאי לעזור לחניכים לחשוב בצורה ריאלית על משימות שהם באמת יכולים לקחת על עצמם..).

 

דעתך חשובה לנו