מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מה אתה עושה כשאתה קם בחופש?

מה אתה עושה כשאתה קם בחופש?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תרבות | חופש | ניצול זמן
  • מתאים ליום חול
4 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

  1. החניך יתאר את המצב בו הוא נמצא עכשיו – אורח החיים ואת צורות בילוי הזמן החופשי שלו.
  2. יום חופשי. מה עושים? – החניך יבין שכל אדם פועל תמיד,ובעיקר בזמנו החופשי, על פי עולם הערכים שלו.
  3. בובה אידאליסטית – החניך יתאר את עולם הערכים האידאלי שאמור להיות לחניך בתנועת בני עקיבא.

מטרות הפעולה

  • החניכים יבינו שתרבות הפנאי שלהם מבטאת את צורת החיים שלהם ואת העקרונות שעל פיהם הם חיים.
  • החניכים ישאפו לנצל את זמנם בחופש הגדול בהתאם לערכים החשובים להם.

מה  צריך להכין?

  • עטים
  • פתקים עם תיאורים של אנשים שונים
  • כרטיסיות של צורות בילוי
  • חלקי גוף שעליהן כתובות צורות בילוי (הסברים בהמשך)

 

מהלך הפעולה:

שלב א’ 

המדריך מעמיד את החניכים בשני מעגלים כאשר המעגל הפנימי מפנה את גבו כלפי פני המעגל וכאשר ניתן האות מהמדריכים, החניכים מתחילים להסתובב, כנגד כיוון השעון.

כל חצי דקה המדריך נותן הוראה להחליף זוגות. כל חניך צריך לשאול את החניך שמולו מה הוא הכי אוהב לעשות בחופש ובכלל. (תיאור מצב עכשווי).

 

שלב ב’ 

יום חופשי – מה עושים?

המדריך מכין מראש כרטיסיות שבכל אחת מהן מתואר אדם שונה:

 

יעקב – לומד תורה ב”מרכז הרב”, אחרי צבא, גר בתל אביב.

שושנה – עקרת בית, אמא ל – 5 ילדים וכלב.

נמרוד – סולן בלהקת “החיפושיות המגניבות”, עזב את בית הספר.

דפנה – שרה בצוות הווי, בת 15 ולומדת באולפנה

שיר – הולכת לחוג התעמלות לבנות בלבד, פעם בשבוע, וחוץ מזה היא תלמידה מצטיינת.

 

לצד כרטיסיות אלו, המדריך מכין כרטיסיות נוספות שעליהן רשומים סגנונות בילוי שונים, למשל: בילוי בקניון, לימוד תורה, טיול תרמילאים בחו”ל, קריאת ספר וכדו’.

לאחר שהכנו את הכרטיסיות, החניכים מתבקשים להתאים בין הדמות לצורת הבילוי המועדפת עליה לדעתו.

(במידה ומדובר במס’ רב של חניכים, רצוי לחלק לקבוצות ולצלם כמה פעמים, לפי מס’ הקבוצות, את הכרטיסיות השונות- ועל ידי כך לגרום לשיתוף פעיל של כולם.)

 

שלב ג’

מהו עולם הערכים שלנו? – בובה אידאליסטית.

הכינו מראש חתיכות לפי האיברים השונים בגוף שעליהם רשומים מקומות בילוי וסגנונות בילוי שונים. למשל: על הרגל השמאלית – קניון. על היד הימנית – קומזיץ’ וכו’.’

יש להכין לכל איבר כמה חתיכות שונות, כלומר כמה פעמים את אותו איבר עם 3 אופציות שונות: פעם בילוי בים ופעם בקניון, במוזיאון ועוד.

לאחר שפיזרתם את החתיכות על הרצפה, החניכים מתבקשים להרכיב את דמות החניך האידאלי בתנועתנו על ידי הרכבה של המקומות וצורות הבילוי המתאימות. וכך נוצרת בובת עולם הערכים האידיאלי

 

שלב ד’

לאחר שהפעלנו את החניכים במגוון מתודות נערוך דיון על מנת לקשר בין כל חלקי הפעולה ולעמת ביניהם.

-האם יש התאמה בין צורת הבילוי שתיארנו בהתחלה (שני מעגלים) לבין הבובה האידאלית?

-אם כן, יופי. החניכים מושלמים, אפשר להתפטר.

-אם לא, מדוע?

-האם קשה לנו לבטא את עולם הערכים בכלל בחיינו?

-מדוע הקושי בא לידי ביטוי דווקא בחופש?

-האם זה נראה לנו (החניכים) בעייתי?

-אם כן – איך נצליח להיצמד למה שחשוב לנו?

אפשר להמשיך בהתאם לשבט ובהתאם לסבלנות החניכים.

 

סיכום:

ראינו שכל אדם מבלה את זמנו החופשי בצורה המתאימה לו ולערכיו והדבר בא לידי ביטוי באופן חד בחופש הגדול בו אין לנו מסגרת ו”חוקים חיצוניים” ואני נדרשים ליצור אותם בעצמנו.

השאיפה היא לצמצם את הפער בין העולם הערכי לביטויו.

נוכל לעזור לעצמנו על ידי תכנון מוקדם בעזרת לוח חופש. (ראה תכנון קיץ – בניית לוח חופש עם החניכים).

דעתך חשובה לנו