מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

טעם החיים קוקה קולה ?!

טעם החיים קוקה קולה ?!

פעולה לשבט מעלות בנושא פשטות המביאה לאושר

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תרבות | צניעות
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
  • פעילות פנים
  • קבוצה גדולה
  • קבוצה קטנה
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

כולנו מחפשים את האושר . רוצים לקום בבוקר עם חיוך על הפנים. השאלה מה יגרום לנו לכך ?

לפעמים יש לנו הרגשה שככל שנספק את תאוותינו החומרית נהיה מאושרים, זה מה שמשדר לנו העולם שמסביבנו בעיקר דרך הפרסומות בטלוויזיה ובשלטי החוצות.

אכן יש בעולם החומרי כדי לשמח אותנו, אך זהו אושר זמני וחסר.

כדי שנהיה מאושרים באמת אנו צריכים משמעות אמיתית ועמוקה יותר לחיינו

מטרות הפעולה

  • שהחניך ירגיש  (וממילא יבין) שרדיפה אחרי חומריות אינה מספקת אותו ולא מביאה אותו לאושר הנכסף.
  • להביא את החניך להבנה שאושר אמיתי טמון בתוכן והמשמעות שהוא מכניס לחייו.
  • להדריך את החניך בדרך להוספת משמעות אמיתית לחייו

מהלך הפעולה 

 

שלב א’ – לו”ז יומי 

המדריך יחלק לחניכים כרטיסיות עם כל מיני פעולות שהם עושים ביום רגיל וטבלת שעות .

על החניכים לשבץ את הפעולות בטבלה ולבחון כמה זמן הם משקיעים בכל תחום במשך היום. לפניך מספר דוגמאות- הוסף ושנה בהתאם לחניכיך:

 

  • מתפללים
  • אוכלים
  • משחקים במחשב
  • באים לסניף
  • לומדים בביה”ס
  • רואים טלוויזיה
  • מדברים בטלפון
  • הולכים לקניות
  • מסתכלים במראה ובוחרים מה ללבוש
  • לא עושים כלום
  • מכינים שיעורי בית
  • משחקים / מדברים עם חברים
  • עוזרים בבית
  • עוזרים לחברים

טבלה

 

נבקש מחניכים שיסכימו לשתף אותנו במה שעשו ולאחר מכן נבקש מהם להניח את הדפים בצד כשבהמשך נחזור אליהם.

 

שלב ב’ – שוקולד לא טעים 

ניתן לאחד החניכים (או לכולם ) לאכול שוקולד ובעוד הוא אוכל נאמר לו – “השוקולד עשוי מחלב של חזיר” ( המטרה לזעזע ולהגעיל כך שהחניך יפסיק לאכו אם יש משפט שיותר יזעזע את חניכך לך על זה . אפשרויות נוספות : ” השוקולד גנוב”, “השוקולד מחבילה שנשלחה למחבל בבית סהר מהמשפחה שלו” וכו’ )

נשאל את החניך. למה הפסיק לאכול ? מה הוא הרגיש כששמע אודות מקור השוקולד? האם הטעם של השוקולד השתנה בגלל שהוא עשוי מחלב של חזיר או שהוא גנוב?

מסתבר שיש משהו שהוא מעבר לטעם. מה זה אותו ה”משנו” הזה שלא נותן לנו להנות מהשוקולד ?

 

על מנת לחדד את הרעיון אפשר לספר לחניכים סיפור על ילד שגנב ממתקים מהסופר ובעקבות זה הוא לא יכול להירדם בלילה. ( אנו סומכים על היצירתיות שלכם לגבי פרטי הסיפור : פעולת הפריצה המתוחכמת, ארוחת המלכים מלאת התענוגות שערך לעצמו, נדודיי השינה שלא נתנו לו מנוח והפרו את שמחת החגיגה וכו’ …) נדון עם החניכים :

  • מה גרם לו לר להירדם בלילה? הרי ממתקים היו טעימים והסבו לו אושר ?!
    שוב אותו “משהו ” פנימי שאם הוא לא מרוצה אנו לא יכולים להיות מאושרים, אף על פי  שאנו מספקים את צרכינו החומריים

 

שלב ג’ – השמן והרזה

נציג לחניכים ( באמצעות הצגה, ציורים וכדו’) שתי דמויות ,. הראשונה לא אוכלת כמעט, השנייה אוכלת כל היום ללא הפסקה ונשאל מי לדעתם יותר טוב ?

נקווה שהחניכים יגידו “… תלוי למה כל אחד מהם מתנהג ככה”.אם הם לא יחשבו על זה נקודת חשיבה שיכולה לעלות מהם היא שהאדם שלא אוכל צדיק יותר מזה שאוכל כל היום.
נספר להם את הסיפור הבא:

 

פעם אחת הגיע לבעל שם טוב אדם שבקש ממנו לדעת מי יהיה איתו בגן עדן. שלח אותו הבעש”ט לכפר נידח שם ימצא אותו יהודי אשר יהיה איתו.

נסע אותו אדם לכפר ההוא ושאל על אותו יהודי. בתחילה לא ידעו אנשי הכפר על מי מדובר עד שפגש מישהו שאמר לו שהוא חושב שהיהודי הזה גר בבית קטן ממש בקצה הכפר. ואכן בבית קטן וחשוך מצא את אותו יהודי. היה זה אדם שמן מאוד שנראה היה שהוא באמצע הארוחה. ביקש אותו אדם להתארח אצלו לכמה ימים והיהודי אף שהיה תמהה מדוע  בא דווקא אליו הזמין את האיש להיכנס. במשך כמה ימים עקב האיש אחר מארחו בחיפוש אחר הדבר שבזכותו יזכה לגן עדן, אך חוץ מלאכול כל היום לא עשה היהודי דבר. משלא יכל להתאפק סיפר לו את סיבת בואו וביקש מאותו אדם שיעזור לו להבין למה שלח אותו הבעש”ט אליו.

היהודי השיט ” אני באמת לא יודע, איש פשוט אני, אשר כילד ראיתי איך הפורעים הקוזאקים פורצים אלינו הביתה תופשים את אבי ומשליכים אותו לאש. אבי שהיה אדם קטן וצנום לא  הספיק אפילו לאומר “שמע ישראל” ונשרף. מאז קיבלתי על עצמי לאכול כמה שיותר במשך חיי, שאם חלילה ינסו הפורעים לתפוס אותי, אהיה מספיק חזק כדי להילחם נגדם והם יבינו שזה לא פשוט לקחת יהודי ולשרוף אותו…

 

נחזור לדמויות אותם הצגנו קודם. כעת נשאל שוב מי יותר טוב כאשר המטרה לכוון את החניכים שלא תמיד המעשה קובע אלא המניע והמשמעות שלו. יש אדם שאוכל הרבה כי הוא תאוותן ויש אדם שאוכל הרבה כדי לקדש שם שמיים. יש אדם שלא אוכל כי האוכל שולי בעיניו לעומת מעשים טובים למשל ( כמובן צריך להיזהר לא לפגוע בעצמו ותמיד לבדוק שהוא חי באיזון בריא ) ויש אדם שלא אוכל כי הוא מפחד להשמין שמא לא יראה מספיק טוב …

אותו “משהו” הזועק בתוכנו הוא הצורך למשמעות, זאת אומרת הרצון לעשות טוב ולהיות מועילים לחברה ואם נמלא אחר דרישה זו הזועקת בתוכנו או אז נהיה מאושרים.

כדאי לעשות סבב בין החניכים שכל אחד  ישתף במשהו טוב שעשה, או בסיטואציה שהרגיש שהוא היה נצרך ומועיל למישהו אחר שנזקק לו  ויספר מה הייתה הרגשתו בעקבות כך.

 

שלב ד’ – תכל’ס

בשלב זה נחזור חזרה לסדר ההיום שלנו ונחלק את הדברים ל – משמעותי / לא משמעותי , נראה במה אנו משקיעים יותר? האם אנו עוסקים בעיקר בעניינים הקשורים לחומר ולעצמנו. איך אפשר לשנות את אותם מעשים לבעלי משמעות או להוסיף לחיינו עוד פעולות שמטרתם עזרה לאחרים וכדו’

 

סיכום

 

תחילה פרשנו את כל הסדר יום שלנו לפנינו ע”מ שנוכל לבחון אותו. ראינו שלא מספיק לנו האושר מסיפוק הצרכים החומריים ואם אין למעשה או להנאה משמעות ובטח אם יש בהם צד שלילי האושר מהם מתפוגג מהר. למדנו שלכל מעשה אפשר להכניס תוכן ומשמעות ואז הוא כדאי ומועיל. אז חזרנו לסדר יום שלנו בניסיון להוסיף לו יותר משמעות וממילא להפוך את היום שלנו למשמח יותר.

 

דעתך חשובה לנו