מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני מול המשפחה

אני מול המשפחה

יחידה 1

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
משפחה | תורה ומצוות | כיבוד הורים
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“אבא שלי כעס עליי הבוקר שלא לקחתי את האחים הקטנים שלי לגן. אז מיד פתחתי לו את הקיצור שולחן ערוך בסימן קכ”ו, והראיתי לו שאין שום סעיף שאומר שכיבוד הורים מתבטא בלקחת את האחים הקטנים לגן, ולכן הוא לא יכול לבוא אליי בטענות.”

סיפור זה מדגים את המתח שמעלה מצוות כיבוד הורים, מצד אחד המצווה מפורטת להלכות מדויקות ומעשיות של איך ובדיוק מכבדים הורים ומצד שני לכולנו ברור שזה לא מתבטא כ”רשימת מכולת” של עשה ולא תעשה. ברור לנו מהסיפור שהילד לא קיים את מצוות כיבוד הורים ולא כיבד במובן העמוק את אביו.

ביחידה זו נבקש להבין שהרצון להתחבר למצוות כיבוד הורים צריך להיות באופן פנימי ולא רק מתוך נאמנות מוחלטת להורינו ולא מתוך חיוב המצווה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שמצוות כיבוד הורים קשורה בעיקר ליחס הפנימי להורים שלנו ולנאמנות כלפיהם יותר מפרטי המצוות.
  2. החניכים יבינו כי כיבוד הורים זה לא רק המעשים שאנו עושים אלא זה הכבוד שאנו רוכשים להם באותם פעולות.

מהלך הפעולה

.

שלב א’

.
נפתח את הפעולה במשחק שיפגיש את החניכים עם אוסף של מצוות שונות, ובתוכן גם מצוות כיבוד הורים. להלן פתקים עם רשימה של מצוות, תן כל אחד מהפתקים לאחד מהחניכים ואמור לו שעליו להציג בפנטומימה את המצווה שקיבל, כאשר שאר חברי השבט צריכים להצליח ולזהות מהי המצווה שהוא מנסה להציג:
.

מצוות הלוואה- ישנה מצווה להלוות לאדם הזקוק לכסף, כאשר הלווה יצטרך לאחר תקופת זמן מוגדרת מראש להחזיר את הכסף שקיבל לאדם שנתן לו.
.

מצוות שילוח הקן- ישנה מצווה המתייחסת למצב בו אדם רואה אפרוחים או ביצים בתוך קן של ציפור והוא מעוניין לקחת אותם, כאשר המצווה קובעת שעל האדם לגרום לאם הציפור לעוף מאזור הקן ורק אז כאשר “השטח נקי” הוא יכול לקחת את האפרוחים או הביצים שרצה.
.

מצוות שמירת שבת- בכל שבוע ביום השביעי אנחנו שומרים שבת, מצוות שבת מכילה הן מצוות עשה (כמו קידוש, הדלקת נרות וסעודות) והן איסורי לא תעשה של ל”ט אבות מלאכה.
.

מצוות תוכחה- כאשר אדם רואה אדם אחר שעובר עבירה כלשהי, ישנה מצווה להוכיח אותו ולהעמיד אותו על טעותו.
.

מצוות תלמוד תורה- כל יהודי מחויב להקדיש זמן ללימוד תורה בכל יום ויום מחייו. הלימוד יכול להיות קצר או ארוך, אבל את הקישור והחיבור לתורה צריך יהודי להראות בכל יום.
.

מצוות שכחה- אדם שיש לו שדה של תבואה ובזמן שהוא אוסף את תבואתו הוא שוכח לקצור כמות מסוימת של תבואה, חייב להשאיר את מה ששכח לעניים והוא לא יכול לחזור ולקחת את התבואה לעצמו.
.

מצוות ברכת המזון- לאחר שאדם אוכל כמות מסוימת של לחם, עליו לברך ברכת המזון המורכבת ממספר ברכות של הודאה על השגחת הקב”ה בעולם.
.

מצוות מזוזה- בכל אחד מהחדרים של בית מגורים צריך לקבוע מזוזה שהיא קלף שיש בו את שתי הפרשיות הראשונות של קריאת שמע: “שמע ישראל” ו”והיה אם שמוע”.
.

מצוות השבת אבידה- כאשר אדם מוצא חפץ שאיננו שייך לו, הוא מצווה לקחת אליו את החפץ ולשמור עליו ולהכריז שמצא חפץ עד שהבעלים של החפץ יביאו ויקחו אותו ממנו.
.

מצוות כיבוד הורים- כל אדם מחוייב לכבד את הוריו. הכבוד להורים בא לידי ביטוי בכל מיני מעשים בהם הילד מביע את הכבוד שהוא רוכש להוריו.
.

המדריך ישאל מה ההבדל בין מצוות כיבוד הורים לשאר המצוות שהוצגו? המדריך יכוון את החניכים לכך שמצוות של כיבוד הורים איננה רק מצווה מעשית: לעזור להם, להוריד את הזמן, אלא מצווה המתייחסת לתודעה, לשייכות, לקשר ולכבוד העמוק שלנו כלפי הורינו.
.

שלב ב’

.
חלק את השבט ל-2 קבוצות ותן לכל קבוצה פתקים כשעל כל פתק, אחת מן המילים הבאות
.

 

קבוצה ראשונה-
.

  • יש
  • מאכיל
  • לאביו
  • פסיוני (אוכל משובח)
  • וטורדו
  • מן
  • העולם

.

קבוצה שנייה-
.

  • ויש
  • מטחינו
  • בריחיים
  • ומביאו
  • לחיי
  • העולם
  • הבא

.

כל אחת מהקבוצות תצטרך בזמן הקצר ביותר להצליח לחבר את המשפט שמרכיבות המילים באופן נכון, המשפט הוא:
.

“יש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם, ויש מטחינו בריחיים ומביאו לחיי העולם הבא”.
.

משפט זה לקוח מתוך הגמרא במסכת קידושין (דף לא’). הקבוצה הראשונה שמצליחה להרכיב את המשפט באופן נכון היא הקבוצה המנצחת.
.

לאחר שהמשפט מורכב נכון, נקרא אותו בקול.
.

דיון-
מה פירושו של המשפט? איך יכול להיות שיש אדם שמעביד את אביו בפרך (בטחינת ריחיים) ובכל זאת מקבל עולם הבא? איך יכול להיות שיש אדם שמאכיל את אביו באוכל משובח ובכל זאת מקבל עונש?
.

לאחר שנשמע את התשובות שהחניכים הציעו, נספר להם את הסיפור שעומד מאחורי המשפט שהרכיבו-
.

התלמוד הירושלמי מספר על אדם שהיה מאכיל את אביו אוכל משובח בכל יום ויום. יום אחד אביו שאל אותו: מניין יש לך כסף לקנות אוכל יקר כל כך? הבן ענה לו: מה זה עניינך? המשך לאכול! זו דוגמא לאדם שאמנם ברמה המעשית “מכבד” את אביו ונותן לו אוכל יקר לאכול ובכל זאת את הכבוד הפנימי, השייכות והחיבור לאביו אין לו בכלל ולכן הוא עושה כל מעשה ללא מאור פנים.
.

הסיפור השני מספר על אדם שמתפרנס בקושי מעבודה של טחינת ריחיים (עבודה קשה שהייתה פעם, בה אנשים טחנו קמח של אנשים שהביאו להם חיטים). יום אחד קיבל אביו של אותו אדם צו גיוס מהמלך. הבן שמבין איזו עבודה קשה תהיה לאביו בצבא המלך מחליט להתגייס במקומו לצבא ואומר לו שעדיף שיעבוד בריחיים מאשר שילך לצבא. זו דוגמא לאדם שאולי ברמה המעשית נראה שאין לו “כבוד” לאביו ולכן מעבידו בפרך במקומו, אך באופן אמיתי יש לו יחס מלא של שייכות, הערכה וכבוד לאביו ולכן מעדיף לסבול במקומו.
.

שלב ג’

.
נחלק לכמה חניכים שמות של איברים בגוף האדם שדרכם הם צריכים להסביר איך האיבר זה בעצם מכבד את ההורים שלנו-
.

יד, רגל, ראש, לב, קיבה, עין, אוזן, וכדומה.
.

דיון-
מה יכולה ללמד אותנו העובדה שהקב”ה ניסח את מצוות כיבוד הורים בתורה בלשון “כבד את אביך ואת אמך” ולא ניסח את רשימת המעשים כמו שהחניכים הציעו במשחק שעשינו.

.

 כיוונים שכדאי להעלות בדיון:

  1. מצוות כיבוד הורים היא מצווה לכבד אותם: כלומר להרגיש שייך ומחובר אליהם, זה העיקר, כאשר כל המעשים הם רק ביטויים והשלכות ליחס הזה. הקב”ה כתב את העיקר וחז”ל פירטו בתורה שבע”פ את כל ההשלכות המעשיות.
  2. מצוות כיבוד הורים יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני אופנים ובכל משפחה זה נראה קצת אחרת ולכן אי אפשר להקיף הכל ברשימה אחת.
    .

סיכום

.
בפעולה זו רצינו לחדד לחניכים שעיקר מצוות כיבוד הורים הוא היחס שאנחנו נותנים וחשים כלפי הורינו ולא רק המעשים שאנחנו עושים. הכרה זו משמעותית לנו כאמור כיוון שהיא מסמלת את המחויבות שלנו כלפי הורינו, לא רק ברמה המעשית של ציות אלא ברמה העמוקה יותר של נאמנות ושייכות.

דעתך חשובה לנו