איתור סניפים וכפרי בוגרים
משפט של גדול הוגי הדעות אומר ש”ענקים הם כמו בצל, לבצל יש שכבות, גם לענקים יש שכבות, לכולנו יש שכבות” (שרק). גם למציאות יש שכבות, שכבות שמסתירות את נקודת הקודש של המציאות. בפעולה הקרובה נגלה יחד את הקודש שמוסתר בתוך החול.
מקורות להרחבה: הספר ‘דרכה של תנועה’ – ‘הקודש שבחול’; שיעור של הרב זיו רווה בערוץ מאיר: ‘מעלת הקודש שבחול על הקודש שבקודש’
ציוד דרוש: הכנת חבילה עוברת מראש עם פרס שווה בפנים (חבילת עוגיות לדוגמה), מוזיקה למשחק, הדפסת הנספחים, נייר גרוס למשחק ‘מחט בערימת שחת’, פומלות/תפוזים, לוח קליעה למטרה, חיצים, להקפיא מראש חבילת שוקולד בתוך קופסא עם מים (גוש קרח שבתוכו יש שוקולד), ציוד לתה
הפעילות היא משחק ‘חבילה עוברת’ משודרג. בכל שכבה יהיה היגד שעל החניכים לדון בו (האם הם מסכימים איתו, כיצד הוא רלוונטי לחיים שלנו) או משימה שעל החניכים לבצע.
מובאים כאן רשימת ההיגדים והמשימות, פזרו אותם בצורה שווה במהלך הכנת החבילה.
היגדים (פירוש ההיגדים מובא בנספח 1, במהלך הכנת הפעולה הקדישו כמה דקות לקריאת ההיגדים והבנתם):
משימות (הרעיון של רוב המשימות הוא גילוי החלק הנסתר והבנה שכדי להגיע אליו יש צורך בעמל):
בכל דבר בעולם יש נקודת קודש שמסתתרת ועלינו לדעת לחפש אותה ולחשוף אותה על אף שלפעמים הדבר דורש הרבה עמל וחיפוש.
מחזיק מפתחות מאיור של בבושקה (נספח 5) עם הכיתוב:
“הקודש שבחול הוא יותר נשגב וקדוש מהקודש שבקודש, אלא שהוא מסתתר הרבה”.
(הרב קוק, אורות התחיה)
הסיפור המקורי בלשון המדרש (לשבטים בוגרים)-
ויהי היום עוד ודוד יושב בגנו, וירא צרעה אוכלת עכביש, ויאמר:
(אלפא ביתא דבן סירא)
הסיפור המקורי מעובד מלשון המדרש (לשבטים צעירים)-
יום אחד יושב דוד המלך בגנו והנה הוא רואה צרעה עוקצת עכביש. הוא מתפלא מאוד מכל העניין הזה ובא אל הקדוש ברוך הוא ומביע בפניו תמיהה: “מה קורה פה? בשביל מה צריך את כל היצורים המוזרים האלה שבראת בעולמך? הצרעה שאין ממנה דבש, והעכביש שכל הזמן אורג ואין ממנו בגד, ממש מיותרים”.
עונה לו הקדוש ברוך הוא: “דוד, אתה מלעיג על בריותיי – תבוא שעה ותצטרך להן”. מה שנקרא בימינו “חכה חכה, יבוא יום ולא תצחק כל כך” או “צוחק מי שצוחק אחרון”. ואכן, לדוד הגיעו ימים קשים במערכת היחסים שלו עם שאול ושאול חיפש אותו כדי לפגוע בו. מערכת היחסים ביניהם נעה בין אהבה לקנאה ודוד מבין שעליו לברוח מפני שאול.
שאול אכן מחפש אותו ורוצה לפגוע בו, ודוד, בכדי להציל את נפשו, מתחבא במערה שהוא מוצא בדרכו. באותה שעה שולח הקדוש ברוך הוא עכביש שמתחיל לטוות קורי עכביש על פתח המערה.
כאשר מגיע שאול למערה לחפש את דוד הוא מבחין בקורי העכביש והוא מגיע למסקנה ההגיונית שאיש לא נכנס למערה, שהרי אם היה נכנס, אין ספק שקורי העכביש היו נקרעים! שאול מתרחק מן המקום וממשיך בחיפושיו וחייו של דוד ניצלו בזכות העכביש.
מאוחר יותר, מסכן שוב דוד את חייו וחודר למאהלו של שאול המלך הישן באוהל. בפתח האוהל ישן אבנר, שר צבאו של שאול, ראשו שעון על פתח האוהל מצד אחד ורגליו מונחות על הארץ ומגיעות עד צידו השני של פתח האוהל. בזהירות רבה ובדילוג קליל נכנס דוד לאוהלו של שאול ומצליח לגנוב את צפחת המים על מנת להוכיח לשאול שהצליח להגיע אליו מבלי לפגוע בו ובכך יוכיח לשאול שהוא אינו רוצה להרע לו.
דוד מתחיל לצאת בזהירות מן האוהל וכשהוא עובר ליד אבנר, אבנר, מתוך שינה, מרים מעט את רגליו והן ניצבות כשני עמודים וחוסמות את דרכו של דוד. בצר לו פונה דוד אל הקדוש ברוך הוא בתחינה: “א-לי, א-לי, למה עזבתני?” עשה לו הקדוש ברוך הוא נס, שלח לו צרעה שעקצה את רגלי אבנר וגרמה לו להניח את רגליו חזרה על הקרקע, וכך יכול היה דוד לצאת מאוהלו של שאול! באותה שעה הבין דוד את המסר ואמר: “ריבונו של עולם… מי יעשה כגבורותיך… שכל מעשיך נאים”.
(מעובד ע”פ מדרש אלפא ביתא דבן סירא)
(כונן דיסקים) | (קשר של עניבה) | (גרעין של אבוקדו) | ||
(תיבת תהודה של גיטרה) | (חור המנעול) | (החלק הפנימי של גלגל) | ||