תקציר הפעולה
מגדילים את התנועה בדרכו של הקרב קוק – פסקה ראשונה – תתעורר
הוצאת כל הכוחות שיש בעולם מן הכוח אל הפועל כדי את להביא גאולה לעולם.
מטרות הפעולה
- החניכים יתנסו בכוחות מגוונים הפועלים במציאות ובהשפעה שיש לכל אחד ואחת.
- החניכים יבינו שכדי לקדם את הגאולה צריך להשתמש בכל הכוחות שיש בעם ישראל.
- החניכים יכירו את הספר ‘דרכה של תנועה’ וילמדו משפט ראשון מתוך הפסקה ‘תתעורר’.
מקורות להרחבה:
‘דרכה של תנועה’ – פסקה ראשונה וההרחבות עליה.
ציוד נדרש:
מדליות או גביעים שמצוינים עליהם תחומי הפרס, חפצים למשחק הזיכרון, דפים עם שרטוט משולש כמספר החניכים, צבעים, סודוקו כמספר החניכים, דף טריוויה ארץ ישראל, דפים ועפרונות, סידורים, חוט תפירה, בלונים, דף חידות, פתק שכנוע, דף גדול, נייר דבק, ספרון ‘דרכה של תנועה’ עטוף יפה, משהו מתוק (אם רוצים).
מהלך הפעולה
שימו לב שהפעולה ארוכה מאוד. התאימו את משכה לשבט שלכם. אפשר לקצץ בתחרויות מהשלב הראשון ומהמשימות בשלב השני.
אל תוותרו על סיכום ועל חיבור לנושא בשלב השלישי גם אם תקצרו את החלק הזה.
.
א. מתנסים בכל מיני כוחות ומתחרים על התואר ‘זוכי פרס ישראל’
.
החניכים יתנסו בכל מיני כוחות על ידי תחרויות בכל תחום. הכריזו בכל פעם על כוח מסוים והסבירו מהי התחרות שתיערך בתחום. החניכים יתחרו ביניהם, והחניך שינצח יקבל ‘פרס ישראל’ בתחום שניצח בו.
אפשר להכין מדליות נייר או גביע מכוס חד-פעמית צבועה זהב, ולכתוב על כל אחת: “זוכה פרס ישראל ב______”.
.
תחומי הפרס והתחרויות: (אפשר להוסיף, להפחית, לשנות את כל התחומים ואת התחרויות שלהם. שימו לב שהכול צריך להתאים לשלב השני ושיש עדיפות לתחומים המייצגים כוחות מגוונים באדם.)
.
- פרס ישראל במהירות – תחרות ריצה בין כל החניכים.
- פרס ישראל בשכנוע – לנאום במשך דקה ‘למה כדאי לבוא לסניף’; הנואם המשכנע ביותר ינצח.
- פרס ישראל בחוזק פיזי – טורניר הורדת ידיים; כל שני חניכים ישחקו הורדת ידיים, וכל המנצחים יעשו תחרויות זוגיות ביניהם עד שיישארו שני חניכים. הנשארים ישחקו ביניהם – והמנצח ינצח בטורניר כולו.
- פרס ישראל בזיכרון – הניחו על הרצפה הרבה חפצים קטנים ותנו לכל החניכים להביט בהם במשך שלוש דקות. אספו את כל החפצים, וכל חניך יצטרך לכתוב רשימה ארוכה ככל האפשר של חפצים שהיו על הרצפה. מי שיזכור הכי הרבה חפצים, ינצח.
- פרס ישראל ביצירתיות – כל חניך יקבל דף שמשורטט עליו משולש, ועל כל אחד להמשיך את הציור כפי שירצה. הציור היצירתי ביותר יזכה את בעליו בפרס ישראל.
- פרס ישראל בהיגיון – כל אחד יקבל סודוקו (מצורפים משחקי סודוקו בשלוש רמות – נספח 1). הראשון שיסיים לפתור, ינצח.
- פרס ישראל במתמטיקה – שחקו שבע בום. החניכים ישבו במעגל, וכל אחד יאמר מספר בסדר עולה (הראשון יאמר “אחת”, השני “שתיים” וכן הלאה…). בכל פעם שמגיעים למספר שיש בו שבע (כמו 7, 17, 27, 76 וכו’) או לכפולה של שבע (כמו 14, 21, 28 וכו’), צריך לומר “בום” במקום את המספר. מי שיטעה יצא מהמשחק, והנותרים יתחילו מההתחלה. האחרון שיישאר במשחק, ינצח.
- פרס ישראל בידע – טריוויה ארץ ישראל (נספח 2). מי שידע הכי הרבה תשובות, ינצח.
- פרס ישראל בספרות – כל אחד מחבר חמשיר, והחמשיר הטוב ביותר ינצח (בשבטים צעירים אפשר להמיר את החמשיר בכתיבת בדיחה).
- פרס ישראל בתורניות – הקריאו קטע מהסידור, והחניכים יתחרו מי יהיה הראשון שימצא את הקטע. המהיר ביותר שמצא ראשון הכי הרבה פעמים – ינצח.
- פרס ישראל בזהירות + פרס ישראל באומץ – קשרו בלון על גב כל חניך בעזרת חוט תפירה. כל חניך יקבל סיכה, ועליו לשמור על הבלון שלו ולפוצץ את הבלונים של האחרים. מי שיפוצץ הכי הרבה בלונים יזכה בפרס ישראל באומץ; מי שיישאר אחרון עם הבלון שלם על גב יזכה בפרס ישראל בזהירות.
- פרס ישראל בטכנולוגיה – מי שידע איך עושים צילום מסך בניידים רבים ככל האפשר, ינצח. אפשר לעשות את התחרות תאורטית, אבל מגניב יותר לאסוף ניידים מכל מיני סוגים ולמדוד כמה זמן נדרש לכל אחד לצלם מסך בכל אחד (מצורפת רשימה חלקית עם מכשירים והדרך לצלם בהם צילום מסך – נספח 3).
.
ב.משימה שבטית לשבט כולו
.
כדי להצליח במשימה השבטית כל אחד יצטרך לתת מכוחו.
.
המשימה תהיה לצבור די נקודות כדי שתעניקו את ההפתעה המוחבאת בסניף. ההפתעה תהיה הספר ‘דרכה של תנועה’ עטוף יפה. אם תרצו אפשר להוסיף גם הפתעה טעימה (חמצוצים, סוכריות וכד’).
.
(מובן שאת שהמשימות למיניהן אפשר לשנות לפי גיל השבט ולפי גודלו; שימו לב שהמשימה מרכזת כוחות מגוונים רבים ככל האפשר שביטאו החניכים בשלב הקודם.)
.
כדי להגיע אל ההפתעה יצטרכו החניכים לצבור לפחות 20 נקודות. כל משימה יכולה לזכות אותם בשלוש נקודות או פחות בהתאם לביצועם את המשימה. בסוף כל משימה תנו לחניכים ניקוד על המשימה.
.
- משימה ראשונה: תנו לחניכים דף עם חידות; כל פתרון חידה יוביל למספר. על החניכים להרכיב את המספרים יחד כדי שיצא להם תאריך.
- היום הארוך ביותר שנה (תאריך לועזי): _ _ . _ _
- איזה מספר תקבלו כאשר תכפילו את כל המספרים שבלוח הנייד? __
- איזה מספר אם כופלים אותו בעצמו יצא מספר מסוים, ואם מחברים אותו לעצמו יוצא מספר מראה של מה שיצא מהכפל? (דוגמה למספר מראה: 31 ו-13( __
- השנה שבה התרחש אסון השרפה הגדול בתולדות המדינה _ _ _ _
כעת הרכיבו את כל המספרים בסדר הזה:
_ _ _ _/ _ _/ _ _
מי נפטר בתאריך זה? באיזה תחום זכה בפרס ישראל?
.
תשובות:
- 06 (22 ביוני)
- 0 (אפשר לתת רמז – חשבו על מספר אחד שמשמעותי במיוחד לתוצאה)
- 9 (אפשר לתת רמז – המספר הוא בין 1 ל-10)
- 2010
שבתאי רוזן – זכה בפרס ישראל בתחום המשפט
- משימה שנייה: תנו לחניכים את הפתק הזה –
.
אחת האומנויות בתחום המשפט היא אומנות השכנוע.
על אחד החניכים לשכנע את המדריכים למה כדאי להם לתת לחניכים את מרב הנקודות למשימה (אפשר לבחור נושא אחר שמתאים לכם). על החניך לבצע את המטלה לבד; בחרו יחד את הנציג למשימה.
.
לאחר שהחניך עמד בנטל השכנוע המקובל עליכם, עברו למשימה הבאה.
.
- משימה שלישית: הניחו דף באמצע החדר (עדיף A3). בקשו מהחניכים להכין דף לכבוד ארץ ישראל.
הדף צריך לכלול שיר בחרוזים (בשבטים צעירים אפשר לבקש דקלום יפה, לאו דווקא בחרוזים), ציור מיוחד ושמות של לפחות 20 מקומות בארץ.
.
- משימה רביעית: על שני חניכים לרוץ ליעד מסוים שתקבעו ולתלות שם את הדף המיוחד. עליהם לחזור אל הסניף בתוך שלוש דקות ולא יותר (אפשר לשנות את הזמן לפי המרחק שאליו הם צריכים לרוץ, ובשבטים צעירים אם החניכים מתרחקים מהסניף כדאי שתלוו אותם).
.
- משימה חמישית: בקשו מהחניכים למנות שמות מקומות רבים ככל האפשר מתוך ה-20 שכתבו על הדף לכבודה של הארץ.
.
- משימה שישית: ספרו לחניכים שההפתעה שהם צריכים למצוא קשורה לרב מסוים, וכדי שיוכלו למצוא את ההפתעה עליהם לגלות מיהו רב.
שחררו לחניכים רמזים על הרב קוק בזה אחר זה עד שיגלו מיהו הרב. כדאי להתאים את הרמזים לשבט שלכם; אם הם אינם מכירים את הרב קוק כלל, אפשר לתת להם להיעזר באינטרנט או באנשים חיצוניים לפי בחירתכם.
רמזים לפי דרגת קושי:
- בויסק (קהילה שכיהן בה כרב)
- תרכ”ה (שנת הולדתו)
- ציונות (חלק משמעותי ממשנתו ומתורתו)
- ג’ באלול (תאריך פטירתו)
- יפו (היה רבה של יפו)
- רב ראשי (כיהן כרבה האשכנזי הראשון של ארץ ישראל)
- אורות (ספרו. נוסף עליו יש לו כתבים רבים המשתמשים במילה אורות: אורות הקודש, אורות התשובה ועוד)
- הרב צבי יהודה (בנו)
- אברהם יצחק (שמו)
- שבט הרא”ה (קרוי על שמו)
- ישיבת מרכז הרב (הישיבה שיסד)
.
- משימה שביעית: על שלושה חניכים להקיף את הסניף בלי לדרוך על הרצפה, על קירות או על חפצים אפילו פעם אחת. על כל השבט לחשוב על דרכים יצירתיות להעביר את שלושת חבריהם סיבוב שלם סביב הסניף (על שאר החניכים להרים אותם בדרך כזו או אחרת).
אפשר לשנות את מספר החניכים ואת מה שצריך להקיף בהתאם לסניף שלכם.
יש ללוות את החניכים ולוודא שהמשימה נעשית בבטיחות מלאה לכל החניכים.
.
- משימה שמינית: על החניכים להסתדר במעגל ולאחוז ידיים, להתיישב על הרצפה ולהיעמד שוב בלי להפריד ידיים (אפשר לעשות זאת רק בשיתוף פעולה ובתיאום בין כל החניכים. עליהם למתוח את המעגל ולהישען זה על כוחו של חברו כדי לעשות זאת).
.
סִפרו את הנקודות של החניכים (נסו לעזור להם להגיע ליעד שהצבתם בהתחלה); אם יש להם די נקודות העניקו להם את ההפתעה, ואם לא – בקשו מהם לחזור על המשימות שנכשלו בהן.
.
.
ג.’דרכה של תנועה’
.
פתחו את העטיפה והוציאו את הספר ‘דרכה של תנועה’. אם תרצו, זה הזמן לחלק חניכים גם משהו מתוק.
הסבירו לחניכים מהי מהות הספר – זהו
.
ספרון המביא את דרכה של התנועה על פי שלוש אבני היסוד (עם, ארץ, תורה) על פי פסקאות של הרב קוק.
.
שאלו את החניכים:
.
- מה הרגשתם במשימות השבטיות?
- האם חניך אחד לבד יכול למלא את כל המשימות?
- האם לכל המשימות בחרתם כנציגיכם את אותם החניכים?
- מה היה היתרון בזה שלפני כן ערכתם תחרות פרס ישראל?
.
פתחו את הספר והקריאו את המשפט הראשון של הפסקה הראשונה (כדאי לצלם את המשפט ולחלק לחניכים כדי שיוכלו לעקוב):
.
“צְרִיכִים לְעוֹרֵר אֶת תְּחִיַּת יִשְׂרָאֵל בְּכָל הַכֹּחוֹת הַמְּכֻנָּסִים בָּאֻמָּה, בְּכָל תּוֹרָתָהּ, בְּכָל אֱמוּנָתָהּ, בְּכָל מִדּוֹתֶיהָ, בְּכָל טוּבָהּ, בְּכָל עָשְׁרָה, בְּכָל כֹּחָהּ, בְּכָל הֶגְיוֹנוֹתֶיהָ, בְּכָל שִׁירָתָהּ, בְּכָל עַצְמָהּ, בְּכָל חוֹם חַיֶּיהָ, בְּכָל שִׂכְלָהּ וְהַשְׂכָּלָתָהּ, בְּכָל מִרְצָהּ וְנִצְחוֹן כִּשְׁרוֹנוֹתֶיהָ”.
.
הסבירו לחניכים: הרב קוק אומר שבדור שלנו עם ישראל חוזר לארץ ישראל, וזאת תחילת הגאולה. כדי להעצים את הגאולה ולעורר אותה עלינו להשתמש בכל הכוחות שיש בעם ישראל; לגייס את כל הכוחות הרוחניים והחומריים להיות שותפים פעילים בהתחדשות הזאת.
.
אנו צריכים כוח של תורה ושל מידות טובות, עושר, כוח פיזי, היגיון, יצירתיות, אהבה, שכל וידע, מרץ ואדרנלין, אומץ וכריזמה, שלווה ונתינה – כל הכוחות ממש שיש בעם שלנו.
.
התפקיד שלנו הוא לגלות את הכוח שאנחנו יכולים לתת כדי לקדם את מצבו של עם ישראל ולעזור לכל אחד בעם ישראל לגלות את הכוחות הטמונים בו.
.
סיכום
ערכו אחד מהסבבים האלה (התאימו את המשימה לשבט):
.
- כל חניך וחניכה יגידו איזה כוח נמצא במי שיושב לימינם, וכאשר יוציאו אותו לפועל– זה יעשה טוב בעם ישראל.
- כל חניך וחניכה יגידו מהו הכוח שהם רוצים לתת לעם ישראל.
.
הצעה לצופר
כל חניך יקבל מדליה או גביע (עשוי מכוס חד-פעמית צבועה זהב) שכתוב בה: “פרס ישראל על התעוררות כוחות”.
.
נספחים
נספח 1
סודוקו קל:
סודוקו בינוני:
סודוקו קשה:
.
נספח 2
.
חידון ידע
.
- היום אנחנו הולכים לטוס בעולם; אם כן, איך נקרא שדה התעופה הגדול בישראל? (א. נתב”ג; ב. שדה דוב; ג. שדה התעופה הארצי; ד. נמל התעופה חיפה)
- מי היה בן-גוריון? (א. הנשיא הראשון של ישראל; ב. הנשיא השני של ישראל; ג. ראש הממשלה הראשון של ישראל; ד. הרמטכ”ל הראשון של ישראל)
- באיזו שנה הקימו את מדינת ישראל? (א. 2010; ב. 1910; ג. 1981; ד. 1948)
- ‘ישראל’ הוא גם שם של אחד מאבותינו, שמו של______ (א. אברהם; ב. יצחק; ג. יעקב; ד. נח)
- כמה תושבים גרים בישראל? (א.כ-5 מיליון; ב. כ–5 מיליון; ג. כ-2.2 מיליון; ד. כ-11 מיליון)
- מהו היישוב הצפוני ביותר בישראל? (א. מטולה; ב. חיפה; ג. טבריה; ד. עכו)
- מהי העיר הדרומית ביותר בארץ? (א. באר שבע; ב. אילת; ג. דימונה; ד. מצפה רמון)
- לאילו מדינות אין גבול משותף עם מדינת ישראל? (א. לבנון; ב. טורקיה; ג. ירדן; ד. מצרים)
- מֵי החוף של תל אביב הם מי _______ (א. ים סוף; ב. הים השחור; ג. ים המלח; ד. הים התיכון)
- מֵי החוף של אילת הם מי _______ (א. ים סוף; ב. הים השחור; ג. ים המלח; ד. הים התיכון)
- מהי בירת הנגב? (א. באר שבע; ב. דימונה; ג. מצפה רמון; ד. אשקלון)
- מי הייתה ראשת ממשלה בישראל? (א. חנה סנש; ב. בתיה עוזיאל; ג. גולדה מאיר; ד. אושרת קוטלר)
- מי חיבר את ‘התקווה’, ההמנון הלאומי של ישראל? (א. נפתלי הרץ אימבר; ב. מאיר אריאל; ג. אייל גולן; ד. לאה גולדברג)
- איזו עיר קרויה על שמו של חוזה המדינה? (א. הרצלייה; ב. תל אביב; ג. רמת גן; ד. בנימינה)
- מהו ההר הגבוה בישראל? (א. התבור; ב. הגלבוע; ג. החרמון; ד. הכרמל)
- מהו המקום הנמוך ביותר בארץ? (א. הכינרת; ב. ים המלח; ג. אילת; ד. עמק בית שאן)
- מה היה יעד טיסת הבכורה של אל-על? (א. ארצות הברית; ב. יוון; ג. ז’נבה; ד. לונדון)
- איך נקרא מבצע כיבוש הגליל העליון במלחמת השחרור? (א. עובדה; ב. חירם; ג. קדש; ד. גליל)
- מיהו הישראלי הראשון שזכה בפרס נובל? (א. דוד בן גוריון; ב. אריק איינשטיין; ג. ישראל אומן; ד. ש”י עגנון)
- מהו הנמֵל הישראלי שדרכו עוברים המטענים הרבים ביותר? (א. אשדוד; ב. יפו; ג. אילת; ד. חיפה)
.
נספח 3
.
- אייפון – לחיצה על מקש הבית ועל כפתור ההפעלה של המכשיר.
- סמסונג גלקסי – לחיצה על כפתור ההפעלה ועל לחצן הנמכת הווליום בו בזמן. במכשירי גלקסי תצטרכו ללחוץ יחד על כפתור ההפעלה ועל מקש הבית או על כפתור התפריט ועל ה-back.
- LG– לחיצה על כפתור הבית (האמצעי) ועל לחצן הנמכת הווליום (התחתון) יחד.
- Huawei P8– לחיצה על לחצן הווליום התחתון ועל כפתור ההפעלה של המכשיר. אפשר לצלם את המסך גם על ידי נקישת מפרק האצבע על המסך.
- OnePlus One– לחיצה בו בזמן על כפתור ההפעלה ועל לחצן הנמכת הווליום.
- Sony Xperia– לחיצה על לחצן הווליום התחתון ועל כפתור ההפעלה של המכשיר.
- Windows Phone– בגרסה 6 ו-7 אי-אפשר לצלם מסך. בגרסה 8 – לחיצה פשוטה על מקש Windowsובו בזמן לחיצת כפתור ההפעלה.
- Blackberry–לחיצה בו בזמן על שני מקשי הווליום.
- שיאומי – מקש כיבוי ולחצן הנמכת הווליום.