מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פרויקט לימוד תנ”ך – הרב מתניה ידיד תנועת הבוגרים, פרק ג’

תכונה של מנהיג

אם היינו נשאלים מהי התכונה החשובה ביותר אצל מנהיג, מן הסתם היינו מונים תכונות כמו אומץ לב, יושר, יצירתיות, יכולת הובלה ועוד. אבל הקב"ה כנראה חיפש משהו אחר אצל המנהיג שיהיה מסוגל להוציא את בני ישראל ממצרים. רועה צאן לא נתפס כבעל אומץ לב מיוחד או ביצירתיות מופלגת להיפך, הוא עושה את עבודתו שיש בה מן השעמום והשלווה ללא צורך באתגרים מיוחדים, הצאן נשמע לו והולך אחריו ומה שנשאר לו לעשות הוא לקחת אותם אל המרעה ולקיים התבודדות ארוכה של שעות רבות מידי יום..

אז אלו תכונות מנהיגות בכל זאת מוצא הקב"ה במשה רבינו? התורה מתארת לנו במדוייק תכונה מרכזית אחת שלאורך כל הדרך עד להקדשתו של משה רבינו בסנה מופיעה פעם אחר פעם.

לראות!

חמשת הסיפורים הראשונים על משה רבינו שהוא פועל קשורים בתכונת הראיה ששיאם בפרק שלנו פרק ג'. משה גדל ויוצא לראות בסבלותם של אחיו. לאחר מכן הוא רואה איש מצרי מכה איש עברי, לאחר מכן הוא רואה איש עברי מכה איש עברי לאחר שהוא בורח הוא רואה את בנות מדין ואת התעמרות הרועים בהם. לאחר מכן, וזוהי פסגת הראיה "אסרה נא ואראה את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה" ומיד "וירא ה' כי סר לראות.."

התכונה המרכזית של מנהיג היא לראות בסבלותם של אחיו ואף אצל מי שהם לא אחיו כבנות מדין והרועים ואף בטבע כבמעמד הסנה. משה המנהיג לא מתעלם מסביבותיו על אף כל הסיבות שלו להתעלם, הוא רדוף, בורח, רחוק ממשפחתו מלידתו ועד הקדשתו חוץ מפרק זמן קצר ובכל זאת הוא רואה את חולשת המסכן וזעקתו.

אם את או אתה רוצים להיות מנהיגים הסתכלו סביבותיכם תפעלו במציאות, ואולי יקרא אליכם אלוקים.