מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פרויקט לימוד תנ”ך – אלחנן שטיגליץ רמ”ח הדרכה, פרק ל’

התורה מספרת לנו שיעקב אבינו מחליט ישר לאחר לידתו של יוסף לשוב ארצה. והשאלה הגדולה היא מה קרה שם? מדוע יעקב מחליט לשוב ארצה דווקא עכשיו?

רש"י מסביר כך:

רש"י (כה): כאשר ילדה רחל את יוסף - משנולד שטנו של עשו שנא' (עובדיה א) והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש

אש בלא להבה אינו שולט למרחוק משנולד יוסף בטח יעקב בהקב"ה ורצה לשוב:

יעקב אבינו, על פי דברי רש"י, ממתין ללידתו של שטנו של עשו, ללידתו של הילד שילחם את המלחמה שיעקב נלחם בבחרותו, ועתה המלחמה הזו צריכה להימשך.

על מה המלחמה הזו? האם המלחמה הזו היא על ירושה סתמית? על חלקי אדמה סתמיים? השאלה הגדולה היא האם יש אפשרות לקדושה להיות במציאות? האם יש אפשרות אמיתית שבה הקדושה לא תהיה מנותקת מהמציאות אלא חלק בלתי נפרד ממנה?

ומשנולד יוסף, אותו יוסף שאנחנו כבר זוכרים מה סיפור חייו, איך הוא יורד מצריימה, איך הוא עובר את כל הדברים האפשריים כמעט כדי להשכיח ממנו את הקדושה בחיים, והוא נלחם ומנצח.

משנולד יוסף, רואה יעקב שנולד הממשיך העיקרי של שיטתו, שיטתו שהקדושה היא בתוך המציאות, לא מנותקת ממנה, אלא המציאות כולה מחכה לאדם שיבוא ויגאל אותה מכבלי החומריות והגסות. ויעלה אותה לרוחניות.

הרבה פעמים בבני עקיבא מדברים על 'קידוש החומר' וכל מיני סיסמאות וכדו', הנקודה היא לא הסיסמא, הנקודה היא התפיסה שבארצנו, ארץ ישראל, הקדושה נוכחת בחיים שלנו, היא לא מנותקת מהמציאות, היא מלווה אותנו בכל תחומי החיים, במוזיקה שאנחנו שומעים, באוכל שאוכלים, בסרטים שרואים, בדיבור שאנחנו מדברים, הקדושה נוכחת בחיינו בכל מקום, צריך רק לתת לה את המקום, לתת לה את זה.

כשנדע שיוסף נולד בתוכנו, נצליח להילחם בעשו שמנסה לנתק את הקדושה מחיינו.