מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

השרוך – טיפים קודמים

 

טיפ מספר 1

בשביל שהפעולה תהיה מוצלחת באמת- נסו לחבר את נושא הפעולה אל החניכים שלכם:

📌אל המצב בשבט כרגע

📌אל אירוע שיקרה לחניכים בקרוב

📌אל אירוע שקרה לאחרונה

📌אל המקום בו אתם גרים

או כל דבר אחר שיחבר את החניכים לנושא הפעולה.

לדוגמא: בשבוע הבא נחגוג את ט"ו בשבט. יש מגוון פעולות וערכים שאפשר לדבר עליהם.

עכשיו נסו לחשוב איזה נושא הכי רלוונטי לחניכים שלי?

מה אני יכול לומר או להוסיף שיחבר את הנושא הרחב אל המציאות הספציפית של החניכים שלי?

 

מדברים על הליכה בארץ ישראל?》 חשבו עם החניכים איך זה יתבטא במסע ט"ו בשבט שבוע הבא.

החדר שלכם בסניף תמיד מלוכלך? 》דברו על שמירה על הארץ ומתוך כך גם שמירה על החדר והסביבה הקרובה.

רוצים לדבר על הכרת טובה לארץ? 》הכירו טובה לאנשים שהקימו את המקום בו אתם גרים.

לפעולות על ט"ו בשבט לחצו כאן!

 

טיפ מספר 2

 

כשאנחנו מתחילים לראות סרט- אנחנו בוחנים את הסרט על פי הפתיחה. אם הדקות הראשונות ישעממו אותנו-לא נמשיך לראות את הסרט. לכן תוכלו לראות בסרטון איך הפתיחות של הסרטים שונות, מיוחדות, תופסות את העין, מספרות את הסיפור-אבל לא את כולו, מייצרות סקרנות להמשיך לראות. זה הרושם הראשוני של הסרט.
 
גם לפעולה יש רושם ראשוני והוא אחד מהמרכיבים המכריעים על הצלחת הפעולה. כשהחניכים מגיעים אל הסניף או אל מקום הפעולה וכשהפעולה מתחילה.
 
מה הרושם הראשוני שחניכים מקבלים בפעולה?
 
קוראים לזה "זמן הזהב-the gold time":✨ הזמן בו החניך בוחן אותנו- אם ההתחלה תהיה מעניינת החניך ישאר איתנו, ואם לא- פיספסנו אותו להמשך הפעולה. בחרו בדבר שיעורר את החניכים שלנו להתעניין:
  • תלו משהו על הקירות
  • שלחו לחניכים שאלה מסקרנת לחשוב עליה מראש
  • שימו משהו קטן על כל כסא
  • השמיעו שיר ברקע
  • התלבשו בצורה מפתיעה או שונה
  • פתחו בטון דיבור שונה- בלחישה מסקרנת או צעקה שמרכזת
  • השאירו בחדר משהו מסקרן לסוף הפעולה- שאלה בלי תשובה, קופסא עם הפתעה, תחרות שמתרחשת לאורך הפעולה. כל דבר שמעורר עניין.
 

טיפ מספר 3

 

"שתי כותרות קפצו לי מול העיניים במקביל בסלולרי: "צפו": המשלחת הישראלית בטורקיה הצליחה לחלץ ילד בן 10 שהיה לכוד יותר מארבעה ימים מתחת לקרקע. ואז עוד "צפו": האחים יעקב ישראל בן ה-6 ואשר מנחם בן ה-8 הובאו למנוחות אחרי שנרצחו בפיגוע בערב שבת. שתי כותרות, שני עולמות, ותהום ביניהם." (מתוך החלק היומי של סיוון רהב מאיר)
 
הרבה קורה בעולם שלנו. הרבה קורה בארץ שלנו. הרבה קורה לחניכים שלנו.
 
לפעמים נצטרך לסטות קצת מהתכנונים המקוריים ולהתאים את הפעולה למצב הקיים:
  • לפעמים זה אומר לעצור באמצע מערך בשביל לדבר על משהו שקרה.
  •  לפעמים זה אומר לפתוח את הפעולה בכמה פרקי תהילים או סבב שכל אחד ישתף איך הוא מרגיש
  • לפעמים זה אומר שנרגיש שהחניכים הגיעו נסערים בגלל אירוע שקרה להם בבית הספר ונצטרך להקדיש זמן לדבר על זה או להתעסק בזה.
  • לפעמים זה אומר שנראה שהחניכים קופצניים מידי או רגועים מידי ונתאים את הפעולה אליהם.
  תכנונים ומערכים הם חשובים מאוד, אבל תפקידנו כמדריכים בתנועת נוער להיות רלוונטים וערים למציאות ומתוך כך להבין את תפקידנו, ללמוד ולגדול דרך האירועים הללו, לחזק את עולם הערכים שלנו ולפעול.
 
לקטע המלא של סיוון רהב מאיר>> https://did.li/G2RNf
 
קטעים לדיון על רעידת האדמה>> https://did.li/MKGlC
 

 

טיפ מספר 4

אנחנו מסיימים היום את החודש הראשון של השרוך. החודש הזה בחרנו להתעסק בנקודות שונות של פעולות.
 
1️⃣התחלנו בבחירת נושא והתאמתו לחניכים שלנו
 
2️⃣דיברנו על הפתיחה של הפעולה, על חשיבותה ומשמעותה
 
3️⃣ דיברנו על דינמיות ותשומת לב לחניכים ולמצב בסביבה
 
4️⃣ היום מסכמים חודש. ונדבר על סיכום:
 
כשסיימנו מערך, פעולות קשורות או אפילו בכל סוף פעולה אנחנו מסכמים מה היה פה. הסיכום עוזר לנו להזכיר מה עברנו, על מה דיברנו ולהעלות את הנושאים החשובים פעם נוספת. לפעמים החניכים לא מבינים לגמרי את החוט המקשר בין כל הפעולות שהעברנו, בין כל המשחקים והנושאים. הסיכום בא להראות להם לא רק מה היה הנושא אלא מה התהליך, מה הקישורים, איך התקדמנו צעד אחר צעד
 
הסיכום יכול להיות קצר, בכמה משפטים או לתפוס חלק נכבד מהפעולה. אם העברתם מערך מושקע- הקדישו פעולה לסיכום ועיבוד.
 
השקיעו בסרטון סיכום של תמונות, תלו משפטים או רעיונות מהמערך ברחבי החדר, עשו סבב בו כל אחד יגיד מה למד מהמערך או למה הכי התחבר.
 
אנחנו מסיימים "מערך" בנושא פעולות. לאיזה טיפ הכי התחברתם? סמנו לנו 1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣

 

טיפ מספר 5

המתודיקה מלווה אותנו בכל הפעולות אחרי שבחרנו נושא או מסר אנחנו מתחילים לחשוב איך נעביר אותו לחניכים שלנו?
 
כאן נכנסות המתודות
 
שימו לב-אנחנו קודם כל בוחרים מסר ורק אז עוברים לחשיבה על המתודות
 
יש סוגים שונים של מתודות:
  • משחקים-מתודה מפעילה. משחקים מסגנונות שונים.
  • קטע- יכול להיות סיפור, ציטוט, חלק ממאמר, שיר או כל קטע מעניין שמצאתם.
  • דיון- הדיון הוא כלי לשיח על נושא מסוים.
בחודש הקרוב ניגע בסוגים השונים של המתודות וביתרונות של כל אחד מהם.
 
בבחירת המתודות נשים לב להתאים לאוכלסיית היעד, לגיל, ליום שהפעולה נעשית בו, למקום הפעולה וגם נשים לב לגוון במתודות- כדי שלא נשעמם את החניכים שלנו וכדי שנצליח לגעת בחניכים שונים שמעניין אותם דברים שונים.
 
איך מוצאים מתודה?
  • 🌀נסו לחשוב. עם קצת חשיבה מחוץ לקופסא תוכלו למצוא לבדכם מתודות מגניבות ומקוריות.
  • מה הנקודה של הפעולה שלכם? באיזה עוד מקומות בחיים המסר הזה פוגש אתכם?
  • נסו להיזכר אם אתם מכירים סרטון או סיפור שמתקשר?
  • 🌀בהרבה פעולות בנויות יש מתודות מוצלחות, גם אם אתם לא משתמשים בפעולה בנויה נסו לחפש רעיונות למתודות בפעולות שבמאגר ההדרכה.
  • 🌀חפשו באינטרנט רשימות מתודות ונסו להגיע דרכם לרעיונות יצירתיים.
 

טיפ מספר 6

הזמנים קצת השתנו בגלל פורים אבל אנחנו ממשיכים במתודיקה🎭
 
מתודה משחקית מביאה לנו את המסר בדרך קלילה וכיפית שיכולה לשמש אותנו בהרבה פעולות כמעט כל משחק יכול להיות מתודה, כל מה שצריך זה קצת יצרתיות.
 
יש סוגים שונים של משחקים שיכולים לשמש למתודות שונות: משחקי חברה, משחקי לוח, משחקי משימות ומשחקי ריצה.
 
איך אפשר למצוא משחק שיתאים למסר שלנו?
 
🚩אפשר לחשוב על המסר שאנחנו רוצים להעביר ולראות איזה משחק מצריך מהחניכים לעשות אותו דבר. איזה משחק מצריך שיתוף פעולה? איזה משחק דורש מהחניכים לחשוב במקוריות?
לדוגמא: המשחק "העוקבת" דורש מאיתנו להסתכל תמיד קדימה ולתכנן את הצעדים שלנו לקראת העתיד.
🚩אפשר לחפש משחק שממשיל את המסר אותו בחרנו להעביר
לדוגמא: כמו שבמשחק "עתידות" אנחנו מנחשים ואנחנו מבינים שאנחנו לא באמת יודעים מה יקרה, כך גם בחיים עלינו להבין שאנחנו לא יכולים לדעת מה יקרה בעתיד.
🚩בשביל לגוון קצת במשחק תוכלו לשנות את הכללים של משחק מוכר וליצור מתודה שוברת שגרה:
לדוגמא: שחקו משחקים בלי החלק הקשה שבהם (מחבואים שהסופר לא צריך לעצום עיניים, חיי שרה שאין בו פסולים) ודברו עם חניכים על מהות הקשיים בחיינו.
🚩בשביל להעביר מסר ספציפי תוכלו לתאם מראש עם חניך אחד שיהיה "שחקן" שלכם בפעולה.
לדוגמא: תאמו עם חניך מראש שיהרוס את אחד מהמשחקים, (שיגלה מי 'מלך התנועות' או יגיד מילה אחרת ב'טלפון שבור') דברו עם החניכים על היחס שלנו לדברים שקורים לא כמו שתכננו או לאדם שעושה טעות. מתודה כזו מביאה הדגמה חיה למסר ומגיעה ממקום שהחניכים לא יצפו אליו.    

טיפ מספר 7

כמעט בכל פעולה אנחנו נשתמש בקטע במרכז הפעולה או בסיכומה.
  • לפניכם סוגים שונים של קטעים ודוגמאות אליהם שתוכלו להשתמש בהם.
  • נסו לגוון בין הסוגים כדי ליצור פעולות שונות ומעניינות:
 
  • 📝 קטע- משהו יפה שמצאתם במאגרי ההדרכה השונים או שנזכרתם בו
  • 📖 סיפור- סיפור חסידי, סיפור ילדים או כל סיפור שמצאתם
  • 》לדוגמא: הספר "גדר כבשה ואיש עם בעיה" על התמודדות מול בעיות ועל חשיבה מחוץ לקופסא: לספר לחצו כאן
  • 📰 קטע מעיתון- קטע שיכול להיות אקטואלי או מקורי
  • 》לדוגמא: קטע קצר ומצחיק על המיוחדות של כל אחד שמצאתי פעם בעיתון: https://did.li/MF0YH
  • 💬 קומיקס או דו שיח- סיפור שמגיע בדרך קצת שונה, אפשר גם לתת לכמה חניכים להקריא אותו לפי הדמויות וליצור עניין.
  • 》לדוגמא: קטע מהקומיקס של נתנאל ובת אל אפשטיין על התורה בפרטים הקטנים: https://did.li/tLSNf
  • 🎶 שיר- שיר שכולם מכירים או דווקא אחד חדש, שיר שמעביר את המסר או דווקא שיר שמעורר עניין ושאלות
  • 》לדוגמא: השיר "כלום לא עצוב" של אביתר בנאי שמדבר על האדישות, יכול גם לפתח דיון- האם אנחנו באמת במצב שהשיר מתאר? לשיר לחצו כאן
  • 📜 ציטוט- ציטוט של דמות מסוימת, רב גדול, דמות תנועתית, חייל שנפטר וכולי. זה יכול להיות קטעי יומן, מאמר או אפילו משפט אחד שמסכם ומתמצת.
  • 》לדוגמא: אפשר ללמוד הרבה מהרב דרוקמן זצ"ל דרך הדברים שאמר וכתב: https://did.li/IdwTY  
  •  
  • טיפ מספר 8

    דיון הוא מתודה שמאפשרת לחניכים לחשוב ולא רק לקבל את התוכן על מגש של כסף.🤔
     
    אספנו כמה כללים וטיפים שיעזרו לכם לנהל דיון עם חניכים שותפים:
     
    כללים מנחים
    • קודם כל נסחו שאלה מעניינת-מצד אחד נוגעת בחניכים ומצד שני מעוררת דעות שונות.
    • הגיעו לפעולה שצדדי הדיון ברורים לכם-היתרונות והחסרונות. ככה תוכלו להחיות את הדיון בשאלות מנחות במקרה הצורך.
    • שאלה בלבד בד"כ לא מספיקה בשביל לעורר דיון. הביאו קטע, שיר או סרטון שהחניכים יזדהו או דווקא יתנגדו לו.
     
    רעיונות לדרכים לעורר דיון: נסו לחשוב על דרך מיוחדת לפתוח בה את הדיון, אספנו לכם כמה דוגמאות שנותנות פתח לדיון ודרכם אפשר לשאול שאלות ולדון בתוצאות שהמשחקים הראו לנו:
    • 🔥רצף- העמידו סקאלה ובקשו מהחניכים למקם את עצמם על הסקאלה. עד כמה הם מסכימים או כמה זה נוגע אליהם.
    • 🔥סקר- פזרו אמרות בחדר וכל חניך יצטרך להדביק מדבקות על האמרות שהוא מסכים איתם או חווה אותם.
    • 🔥 חלקו את החניכים לקבוצות שבכל קבוצה יצטרכו לסדר ערכים לפי חשיבותם.
    • 🔥בחרו 2 מתנדבים שיצטרכו לנהל דיון מול השבט כאשר אתם תבחרו איזה עמדה כל אחד ייצג, גם אם הם לא מסכימים עם עמדה זו.
    •  
    אנחנו מסיימים חודש של התעסקות במתודות. למי שעוד לא מכיר זה הזמן להיכנס לבנק המתודות הגדול!
     
    תוכלו למצוא שם את כל הנושאים שדיברנו עליהם עם פירוט ודוגמאות לשימושכם לבנק המתודות לחצו כאן!