מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

למה הכל עולה כ”כ הרבה כסף?

אמיר סנדלר במחשבות על כסף ותשלומים לפרשת תרומה ואיך כל זה קשור לבית בני עקיבא שהולך וניבנה

תחשוב על עולם שהכל יהיה בו בחינם, אמר לי חבר, כן עולם כזה שכולם נותנים לכולם את הכל בחינם ולא צריך להתעסק עם כל הכסף והמזומנים... בהתחלה זה היה נשמע לי רעיון נפלא, רעיון שיכול לשחרר אותנו מהרבה מתחים ולחצים בחיי היחיד והחברה, ואת האמת זה היה נשמע אפילו די פשוט לייצר כזאת חברה, אבל לפתע עלתה השאלה אם זה כ"כ פשוט, למה רבש"ע לא ברא את עולמנו בצורה פשוטה, צורה בה ניתן להשיג דברים ללא תשלום שדורש מאיתנו עמל והשקעה?

תשובה לדבר ניתן למצוא בפרשתנו, זמן בו מבקש ה' מבני ישראל, תתנו לי תרומה ע"מ לבנות את הבית בו אני ישכון בעולמכם, הרי ברור לכל שרבש"ע יכול לבנות בית לעצמו, בית שירד מהשמים, אבל רבש"ע רוצה את "איש אשר ידבנו ליבו" רבש"ע רוצה את הלב שלנו לתוך המשימה, שאדם נדרש לתת כסף על משהו זה ביתו לעמדת הנפש שלו ביחס לאותו הדבר, בעצם נתינת הכסף למעשה אומר האדם הנושא הזה חשוב לי ולכן אני מוכן לתת את ליבי הלב, אני מוכן להשקיע בזה, בעולם שהכל בחינם, זה עולם שבו האדם לא נדרש להכריע כעמדת נפש מה חשוב לו באמת, בעולמנו שלנו שהכל עולה כסף, זה  מציב בפני האדם שאלה בצורה מאוד עמוקה ששואלת אותו מה חשוב לך באמת, על מה אתה מוכן להשקיע את כספך בצורה רצינית.

רבש"ע מבקש מבני ישראל כסף כי לא ברור על מה בני ישראל מוכנים להתמסר כי הרי לפני רגע הם התמסרו לעגל הזהב ,כמו שאומר הירושלמי בשקלים "אין אתה יכול לעמוד על אופי אומה זו נתבעין לעגל ונותנין, נתבעין למשכן ונותנין" עדיין לא ברור על מה בני ישראל מוכנים לשים את כספם, ולכן רבש"ע ממשיך את הבירור הזה בעבודת המשכן.

כל הבירור הזה נעשה ע"י הכסף כי הרי הכסף זה אחד הדברים החשובים ביותר לאדם, האדם עמל רבות ע"מ להשיגו ולא בקלות מוכן לשחררו, לא סתם שחז"ל רוצים ללמד אותנו כיצד צריך לבקש את דבר ה' הם אומרים לנו "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה" אם תעמול על התורה כמו שאתה עמל להשיג את כספך אז תזכה להשיגה, אבל אחרי שכבר השגתה את כספך ע"י עמל ויגיעה כאן מגיע המבחן האמיתי, מבחן עמדת הנפש לא רק של הדיבורים והסיסמאות, מבחן בו נמדד האדם, על מה הוא מוכן להוציא את כספו, מה באמת חשוב לו, לא סתם בכל תהליך טיפולי של הנפש, דורש המטפל תשלום מן המטופל , התשלום הוא לא רק טכני אלא הוא חלק מתהליך הטיפול, התשלום בא ליצור את עמדת הנפש של המטופל אל מול התהליך אותו המטופל מבקש לעבור, באין ספור תחומים בחיים אדם נמצא בדיון כולם מדברים הכל טוב ויפה וברגע שמגיעים לכסף העסק מתפוצץ, כי שמדברים על כסף זה כבר דורש ממך הקרבה מעצמך, לא סתם בארמית כסף נקרא "דמים" כי זה משהו שאדם נותן מעצמו .

גם אנו בתנועה בימים הללו מבקשים לבנות את "מקדש המעט" התנועתי, בית בני עקיבא, וגם כאן זה מדהים לראות שכולם יודעים להגיד כמה בני עקיבא נתנה ותרמה וכ"ו, אבל כאשר מבקשים מהאדם לפתוח את כיסו, כאן מגיעה ההתמודדות הקשה שדורשת מהאדם לברר לעומק את עמדתו ביחס למשימה, שהרי לא סתם אמרו חז"ל שאדם ניכר "בכיסו , כוסו , וכעסו" תגיד לי על מה אתה מוכן לפתוח את הכיס לך ואגיד לך מי אתה.

ושמבינים את זו הפרשה ומצליחים להביא מהלב את התרומה, אז במחשבה שניה אנחנו שמחים שבעולמנו הדברים עולים דמים מרובים כי כך אנחנו ידועים את מה אנחנו באמת אוהבים.

שבת שלום

בב"ח לתו"ע

אמיר סנדלר