נקודות בסיסיות כלליות:
- אנחנו מתמודדים עם מצב חדש, ואנחנו לומדים להתמודד איתו. כולנו מנסים ללמוד איך להתנהל, וגם לחניכים ייקח זמן ללמוד את הכלים האלה.
- קשר אישי אפשר לקיים באופן שוטף, גם אם האיכות שלו משתנה.
- קיים קושי גדול בהפעלה של החניכים מרחוק מכמה סיבות: איכות שיחות הווידאו, היכולת הטכנולוגית של החניכים והוריהם, קשיים בתקשורת של החניכים עצמם והיכולת של החניכים לבצע דברים ללא תמיכה.
- לפני כל פעילות חשוב שהמדריכים יתנסו בעצמם בתוכנות, כדי לוודא שהם יודעים איך כל דבר עובד ומה עושים.
- לפני כל פעילות יש לחשוב מה החניכים רוצים וצריכים, ולתכנן את הפעילות בהתאם לכך. כדאי לבנות תכנית פעולה לשבט כולו ולכל אחד מהחניכים – להבין מה הוא אוהב ורוצה, ומה אנחנו יכולים לעשות איתו.
- חלק גדול מהחניכים צריכים סיוע של הורה או בן משפחה כדי לתווך את התקשורת מרחוק. כדאי לתאם מראש עם ההורים את היום והשעה של התקשורת, כדי שיוכלו לסייע.
- חשוב לוודא מראש שהמדריכים והחניכים יושבים בסביבה שקטה ומסודרת במידת האפשר. להקל על הריכוז והקליטה. כדאי גם לוודא אם יש תוכנה לשיחות וידאו שהחניכים רגילים אליה כבר, ואיתה לעבוד.
- ההורים גם יכולים לסייע בחשיבה. כדאי לדבר איתם, לשאול אותם אם יש פעילות טובה שאפשר לעשות לחניכים, לברר אם בית הספר עושה גם פעילויות, איזה דברים עובדים ומה לא. אם ההורים לא בתמונה (חניכים שגרים בהוסטל), כדאי ליצור את הקשר עם אנשי ההוסטל.
- חשוב שזמני המפגש יהיו קבועים, כדי לאפשר לחניכים להתכונן לפעילות. בנוסף, חשוב להקפיד על כללי התנהגות ומסגרת.
רעיונות למדריכי יובל ואופק:
- 1. שיחות אישיות – מחלקים את החניכים בין המדריכים, וכל אחד מתקשר לחניך לפחות פעמיים בשבוע, בווידאו או בטלפון. הזדמנות לשיח קצר, שמתעניין בשלומם של החניכים ובמה שהם עושים בבית. אפשר גם לשחק משחקים של אחד על אחד כדי להפוך את השיחה לכיפית ונחמדה. חשוב להקפיד להתקשר גם לחניכים עם לקויות מורכבות יותר, ולדעת שלא בטוח שהם יענו לנו, אבל מה שחשוב זה שהם שומעים או רואים אותנו.
- 2. בניית לו"ז שבועי לחניכים – יום של פעילות, ימים של משימות וימים של שיחות אישיות.
- 3. אם יש פעילויות סניפיות, לשתף בהן את החניכים (לדוגמה, אם כולם מתבקשים לצלם תמונות מסוימות, שגם חניכי יובל ואופק יצלמו). חשוב לבקש זאת גם מההורים מראש. היתרון המרכזי – ההורים והחניכים יכולים לעשות את זה בזמנם הפנוי, ולא מחויבים לזמנים שנוחים לנו. אם הפעילות הסניפית מורכבת מדי, לחשוב מראש איך מתאימים אותה לחניכים. כדאי לדבר על כך מראש עם הקומונריות, כדי לחשוב איך מכניסים לסטטוסים שלהן גם את ההתאמות ליובל ואופק.
- 4. לעשות משחקים שבטיים ואפשר גם לעשות תחרות. המשחקים יכולים להיות משימות כמו המשימות הסניפיות או משחקים ייעודיים לשבט יובל/ אופק. צריך לחשוב איזה משחקים החניכים יצליחו לבצע בשיחת וידאו.
- 5. לחשוב על משימות שקשורות לתחביבים של השבט או של חניכים ספציפיים. לדוגמה, חניך שאוהב לצייר, אפשר לתת לו משימה לצייר משהו ספציפי או משהו שהוא אוהב ולשלוח לשבט. חניך שאוהב שירים יכול כל יום (או בימים מסוימים) לשלוח קישור או קובץ של שיר שהוא אוהב וכולם צריכים לשיר אותו בהקלטה או חלקים ממנו. אפשר גם לעשות קריוקי שבטי בעזרת סרטונים מיוטיוב. חניך שאוהב לשחק בכדור יכול להוביל תחרות שבטית של סרטונים שבהם כולם זורקים כדור ותופסים, וכדומה.
- 6. לעשות פעולה מקוונת ב-Zoom. חשוב שאם רואים שזה לא עובד כשכל השבט ביחד, אפשר לנסות לעשות בקבוצות קטנות (2-3 חניכים).
- 7. בתכנון הפעולה חשוב להתחשב בצורך של החניך, ביכולות שלו ובמסוגלות שלו, ועל פי זה לחשוב איך החניך ייקח חלק ואיך הוא יוכל להשתתף במתודות. דוגמאות למתודות: שימוש בתמונות וציורים שמציגים למצלמה, שימוש בשְלָטִים שמלווים את הדיבור של המדריך, החניכים יכולים להגיב עם דפים בצבעים או דפים שכתובות עליהם מילים מסוימות או עם אימוג'ים, שפת סימנים שבטית.
- 8. כאשר עושים פעולה ב-Zoom, כדי להתגבר על הרעש רקע בפעילות אפשר להשתמש במתודה כשיש שאלות, התשובה תהיה ע"י הרמת פתק של כן או לא – מקל על עניין הרעש וההבנה של החניך.
- 9. חשוב להקפיד על פישוט לשוני – להסביר את הכול בשפה פשוטה וברורה לחניכים.
- 10. בזמן הפעולה להשתיק את כולם ולאפשר רק למדריכים לדבר, זה יקל על החניך להקשיב. אם שואלים שאלה, המדריכים עוברים חניך-חניך, משחררים אותו מההשתקה ומאפשרים לו לענות בלי הפרעות.
- 11. גבולות – חשוב להזכיר גם לחניכים שפעולות ב-Zoom הן פעולות כמו בסניף, ולכן חשוב להקפיד גם בהן על גבולות וכללי התנהגות (הפרעות וכדומה).
- 12. אם עושים עיתון סניפי, לערוך אותו עם פחות מלל ויותר תמונות, וכך להתאים אותו ליובל.
- 13. זמינות של המדריכים – אפשר להגדיר בכל יום מדריכים שזמינים לחניכים למשך שעה, שהחניכים יכולים להתקשר אליהם בזמן המוגדר.
רעיונות למדריכים משלבים:
מול החניך ברמה האישית:
- 1. שיחות אישיות –כל מדריך מתקשר לחניך לפחות פעמיים בשבוע, בווידאו או בטלפון. הזדמנות לשיח קצר, שמתעניין בשלומם של החניכים ובמה שהם עושים בבית. אפשר גם לשחק משחקים של אחד על אחד כדי להפוך את השיחה לכיפית ונחמדה. חשוב להקפיד להתקשר גם לחניכים עם לקויות מורכבות יותר, ולדעת שלא בטוח שהם יענו לנו, אבל מה שחשוב זה שהם שומעים או רואים אותנו.
- 2. כדאי ליצור מבנה שיחה קבוע – פתיחה, משחק וסיום. חשוב שבשיחה תהיה חוויה מסוימת.
- 3. דוגמאות למשחקים בשיחה אישית: ארץ-עיר, מה הסיכויים, לבחור מילה ולמצוא לה כמה שיותר שירים, חידות בציורים, שרים שיר ולפי המילה שבו הוא מסתיים להתחיל שיר חדש, מצא את ההבדלים בציורים, נחש מי.
מול השבט בפעילות שבטית:
- 1. לתווך את הפעולה מראש לחניך, לדבר איתו לפני הפעולה, ולהסביר לו מה הולך להיות בה (גם בצורת הפעילות וגם בתוכן), עוזר לו להתמודד ולהיות מוכן. אפשר להשתמש בתמונות להמחשה כדי להסביר.
- 2. לעשות לפני הפעולה שיחת התנסות. שהחניך ידע למה הוא נכנס.
- 3. כדאי שהחניך המשולב והמדריך המשלב ייכנסו לפעולה כמה דקות לפני כולם, כדי לאפשר לו להתרגל. במהלך השיחה המדריך צריך לוודא שהחניך עדיין נוכח ומקשיב.
- 4. בתחילת שיחת וידאו לבקש מבן משפחה של החניך להיות נוכח בתחילת שיחה. לעזור להתמודד טכנית, לתווך שאם מישהו לא עונה לי זה לא בכוונה לפגוע וכו'. אם אין בן משפחה שיכול לעזור, להבין איזה דברים החניך יכול לבצע.
- 5. מספר גדול של משתתפים יכול להקשות על ההשתתפות של החניכים המשולבים. כדאי לפצל את השבט לכמה קבוצות קטנות בשיחות וידאו.
- 6. בתכנון הפעולה חשוב להתחשב בצורך של החניך, ביכולות שלו ובמסוגלות שלו, ועל פי זה לחשוב איך החניך ייקח חלק ואיך הוא יוכל להשתתף במתודות. דוגמאות למתודות: שימוש בתמונות וציורים שמציגים למצלמה, שימוש בשְלָטִים שמלווים את הדיבור של המדריך, החניכים יכולים להגיב עם דפים בצבעים או דפים שכתובות עליהם מילים מסוימות או עם אימוג'ים, שפת סימנים שבטית.
- 7. כאשר עושים פעולה ב-Zoom, כדי להתגבר על הרעש רקע בפעילות אפשר להשתמש במתודה כשיש שאלות, התשובה תהיה ע"י הרמת פתק של כן או לא – מקל על עניין הרעש וההבנה של החניך.
- 8. חשוב להקפיד על פישוט לשוני – להסביר את הכול בשפה פשוטה וברורה לחניכים.
- 9. בזמן הפעולה להשתיק את כולם ולאפשר רק למדריכים לדבר, זה יקל על החניך להקשיב. אם שואלים שאלה, המדריכים עוברים חניך-חניך, משחררים אותו מההשתקה ומאפשרים לו לענות בלי הפרעות.
- 10. לבקש משאר חניכי השבט ליצור קשר עם החניך המשולב – אם מדובר בחניך שברור שהוא משולב, אפשר לבקש מחניכים אחרים ליצור איתו קשר. אם מדובר בחניך שלא ברור לשאר החניכים שהוא משולב, אפשר לעשות מפגש בקבוצה של מדריך ושניים-שלושה חניכים, וכך יהיה בתקשורת עם חניכים נוספים. אפשר גם להגיד לכל השבט להתקשר אחד לשני לפי חלוקה של המדריכים, וכך חניכים יתקשרו גם לחניך המשולב.
שיהיה בהצלחה, מחלקת חינוך מיוחד!