מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מחלקת מעורבות חברתית

ראש המחלקה: אפרת אוהב ציון

ראשי התוכניות:
עמישב – אביגיל וובו
שילוב חניכים עולים – שירן עמוסי
מרכזי קליטה – יסכה דרוקמן
השחר – רעות דהרי
יונתן – ניר שאוליאן
בית ספר בתנועה – רמי סולימני

טלפון במחלקה: 02-5693126
פקס: 02-6241626
דוא”ל: hevratit@bna.org.il

 

מחלקת מעורבות חברתית פועלת למען משימות לאומיות רבות, ובכללן שילוב חברתי ואידאולוגי של קבוצות מגוונות באוכלוסייה. משימת העל של המחלקה היא חיזוק חוסנה החברתי של החברה הישראלית, ולשם כך היא עובדת עם מגוון אוכלוסיות בכל רחבי הארץ, בדגש על הפריפריה החברתית והגאוגרפית. המחלקה נותנת מענה ממוקד לשילוב עולים בסניפים ומפעילה תוכניות מנהיגות שמהוות קבוצת השתייכות חברתית ומטרתן להצמיח מנהיגות ערכית קהילתית. בה בעת המחלקה פועלת למען שינוי תודעה בקרב פעילי התנועה וחניכיה ובונה הכשרות מקצועיות.

בתוכניות למיניהן מועסקים סטודנטים רבים במגוון משרות ותפקידים מעניינים ומאתגרים. אם גם אתם רוצים להשפיע על סביבתכם ולהיות שותפים ביצירת שינוי חברתי אמיתי, בואו אלינו!

 

 המטרות:

  • שילוב ילדים ונוער עולים ובני עולים כחברים מן המניין בסניפי התנועה
  • קירוב ילדים ונוער עולים חדשים ליהדות, לדת ולערכי התנועה
  • יצירת קבוצות מנהיגות בקרב נוער יוצא אתיופיה וכן בקרב נוער מהשכונות ומהפריפריה
  • טיפוח מודעות ומיומנות של חברי בני עקיבא לקליטת עלייה בפרט ולמעורבות חברתית בכלל
  • פיתוח תודעה בקרב פעילי התנועה, חבריה וחניכיה ביחסם אל השונה מהם
    ושילוב ראוי של כלל החניכים בעלי צרכים ייחודיים בפעילות הקונבנציונלית

 

עקרונות עבודה:

  • אנחנו מאמינים ברצון של אנשים, בנוער, בתהליכים וביצירת שינוי
  • אנו שמים לנגד עינינו את מסוגלות החניך לנפץ את תקרת הזכוכית שהחברה שמה לו מתוקף מוצאו או סביבת מגוריו, ומאמינים ביכולתו לחולל שינוי, לצמוח, להוביל ולהנהיג
  • אנחנו חותרים להצמיח מנהיגות מקומית מתוך אמונה בכוחותיו של החניך במרחב השכונתי
  • אנחנו רואים בחניכים שאנו עובדים איתם סוכני שינוי בסביבה ובשכונה שבה הם חיים
  • המושג ‘נוער מגדל נוער’ הוא דרך הפעולה שלנו: הנערים פועלים בקהילות מתוך ידיעה שהעוצמות נמצאות אצלם, ואנחנו רק שותפים בתהליך
  • המחלקה מייצרת שפה ייחודית ששמה דגש בהכלה, בקבלה, באמון וביצירת תהליכים ארוכי טווח, ושואפת להנחילה בכלל התנועה

 

מסגרות המחלקה הקיימות כיום:

 

תחומי האחריות של המחלקה:

  • הכשרה ומתן מענה מקצועי לכלל הרכזים בתנועה
  • הכשרה מקצועית וליווי קומונריות בסניפים עם נוער יוצא אתיופיה
  • קליטת עלייה
  • פיתוח מענים לסוגיית האינטגרציה של חניכים עולים וצברים או יוצאי אתיופיה ופרנג’ים בפעילות סניפית משותפת
  • חיבור החניכים העוברים ממרכזי הקליטה לדיור הקבע לסניפים הפועלים בשכונות
  • הפעלת תוכניות מנהיגות שמטרתן לחבר בין הנוער לזהותו ולמורשתו, לחבר את ההורים לפעילות הסניף
    ולהצמיח מנהיגות מקומית מתוך נוער השכונה

תוכנית השחר

רכזת: רעות דהרי  
טלפון: 052-3662777

תוכנית השחר היא קבוצת השתייכות חברתית של בני נוער יוצאי אתיופיה שמטרתה להצמיח מנהיגות ערכית קהילתית מתוך הקהילה האתיופית. בני נוער אלו משמשים דגם לחיקוי ודוגמה אישית בשכונותיהם ולקהילה כולה.

תוכנית השחר הוקמה במהלך שנת 1995 על ידי תנועת בני עקיבא בישראל והייתה לפורצת דרך בתחום המנהיגות לנוער יוצא אתיופיה. התוכנית הצליחה בתוך זמן קצר להוביל מגמה ייחודית ומשמעותית בנוער ובקהילה.

השחר מדגיש את חשיבות החיבור למסורת, לשורשים ולקהילה שבה צמחו בני הנוער, ומתוך כך לשילוב בכלל החברה הישראלית ולעשייה בה. השחר מכוון את חניכיו ואת בוגריו לתפוס עמדות מנהיגות בחברה ולפעול במגוון אפיקי הגשמה אשר יחוללו שינוי פנימי בקרב יוצאי אתיופיה ובחברה כולה.

כיום פעילים בשחר כ-250 בני נוער תלמידי תיכון בעשרים קבוצות מנהיגות ברחבי הארץ.

 תיאור הפעילות בקבוצות

הפעילות מתקיימת בשכונות, בתיכונים, באולפנות, בישיבות ובכפרי נוער ברחבי הארץ. פעם בשבוע מתקיימת פעילות קבוצתית המועברת על ידי מדריך בוגר ואחת בשלושה חודשים מתקיים סמינר ארצי שמפגיש בין הקבוצות מכל הארץ. נוסף על כך יש אירועים ומיזמים מיוחדים סביב חג הסיגד, יום ירושלים והאזכרה לחללי סודן ומועדים נוספים.

חברי השחר יוצאים לפעילות התנדבותית הן בקהילה הן מחוצה לה, ונוסף על ההתנדבויות במסגרת הקבוצה חניכים מתאימים מופנים להדרכה בסניפי בני עקיבא בשכונות ומלווים אותם קומונרית הסניף ומדריך הקבוצה.

תכנים עיקריים

החניכים עוברים בתוכנית תהליך שלם הפרוס על פני ארבע שנים כדי ליצור תחושת זהות, השתייכות ומנהיגות בקרב בני הנוער.

הנושאים שבהם עוסקים במהלך התוכנית

  • דימוי עצמי – ביטחון ואמון ביכולות שלי, התמודדות עם לחץ חברתי.
  • שורשים – חשיפה להיסטוריה ולמורשת של יהודי אתיופיה, הסיגד, מנהגים מיוחדים, התמקדות בסיפורי גבורה בעלייה וסיפורם של אסירי ציון באתיופיה, קשר להורים.
  • התמודדות עם דילמות ייחודיות לקהילה – היחס לגזענות, תופעת הנוער המנותק, התקשרות לקהילה.
  • שאיפות וחלומות – מפגש עם דמויות משמעותיות מקרב יוצאי אתיופיה.
  • מנהיגות – הנהגה עצמית, תכונות המנהיג ואמון בכוחי להוביל.
  • לקראת היציאה לשירות – תהליך קבלת החלטות, הכשרה לשירות ולתרומה, ליווי בבחירת מסגרות המשך.

תוכנית עמישב

רכזת: אביגיל וובו
טלפון: 052-3664527
דוא”ל: amishav.ba@gmail.com

לבני עקיבא יש היסטוריה עשירה של עבודה ברחבי העולם כדי לקדם את הזהות היהודית והישראלית ובסופו של דבר את העלייה לארץ ישראל.

גלי העלייה המבורכים האלה מביאים איתם גם בעיות מורכבות שמצריכים נקיטת צעד ותוכנית פעולה מצד החברה הישראלית כחברה הקולטת, ולכן החליטה בני עקיבא ישראל לנקוט צעדים ממשיים לקליטת עלייה זו.

משפחות רבות של עולים בוחרות לעלות לסביבה מוכרת, שהמנטליות בה דומה לשלהם, ומקימות את ביתן בארץ במקומות שריכוז העולים גבוה בהם, במקומות שיש הווי ותרבות משותפים המאפשרים לעולים לקיים אורח חיים דומה למה שעזבו בחו”ל. בחירה זו משפיעה גם על הילדים במשפחות אלו: הם אינם מצליחים להשתלב במרחב הישראלי הקהילתי ומעדיפים להתחבר לילדים אשר עלו כמוהם ומדברים בשפתם.

כמו כן בחירה זו משפיעה על המשכיות פעילותם בתנועת הנוער בני עקיבא ישראל: בשונה מסניפם הקודם, שבפעילויותיו מילאו הם או הוריהם תפקיד מרכזי בסניף ובהנהגה, בארץ הם אינם מצליחים למצוא את עצמם ולהשתלב, והקושי גורם תסכול ואכזבה מסוימת מהתנועה. גם האוכלוסייה המקומית, הילדים הישראלים, מתקשה להבין את תחושות העולים ולקבלם קבלה מתאימה. התוצאה היא שמרבית ילדי העולים מתקשים להשתלב בחברה הישראלית ומחמיצים חוויית קליטה חיובית בארץ, וכולנו מודעים לסכנות האורבות לנוער שמרגיש תלוש ומנותק.

למראה המצב שנוצר הוחלט בבני עקיבא להרים את הדגל בנושא קליטת העולים החדשים והוותיקים כאחד מתוך הבנה שגם עולה חדש וגם עולה שנמצא בארץ שנים מספר ולא עבר תהליך קליטה נכונה עדיין מרגיש אי-שייכות לחברה, וצריך להכניס אותו אל תוך סניפי התנועה ולשלבו בפעילות הסניף במתן תמיכה מיוחדת לעולים בתוכנית עמישב.

החזון

יצירת מסגרת נוספת בסניף בני עקיבא כדי לשלב את נוער העולה דרך קשר אישי, תכנון פעילויות ייחודיות לנוער העולה ושילובם בקבוצות בני עקיבא הרגילות וכן יצירת תחומי עניין משותפים בין העולים לילדים הישראלים.

המטרות

מטרת התוכנית היא להפוך את תנועת הנוער בני עקיבא ואת הסניף המקומי למשמעותי ולמשפיע על התאקלמות העולים בחברה הישראלית, לגרום לילדים ולנוער העולים להיות חלק אינטגרלי ומשמעותי, מעורב ומשפיע ככל האפשר בסניף, ביישוב ובחברה. יעדי התוכנית הם להשלים את הפערים של החניכים העולים ארצה בהכרת המנטליות השונה, וניתנים כלים לילדים העולים להמשך דרכם בכל תחומי החיים.

עוד מטרה של התוכנית היא להשפיע גם על החברה הקולטת: להעלות את המודעות לעלייה בקרב החניכים שנולדו בארץ כדי ליצור לעולים סביבה מקרבת ומקבלת.

מבנה התוכנית ואופייה

תוכנית עמישב פועלת כיום בעשרה סניפים בערים שבהם ריכוז עולים גבוה ומפעילה תוכנית מנהיגות לנוער.

המפתח להצלחת התוכנית הוא צוות עמישב. מדריך אחד מכל קבוצה בסניף בני עקיבא מוגדר ‘מדריך עולה בתוכנית עמישב’ ומתמקד בעיקר בעולים החדשים ובשילובם בקבוצה. המדריך אחראי לאתר את העולים החדשים, ליצור איתם קשר אישי ולשלבם בקבוצה על ידי ביקורי בית, טלפונים ופעילויות מהנות לפני הפעילות הסניפית, כדי להתחבר אליהם ולחבר אותם לשאר בני גילם בסניף.

רבים מהמדרכים הם עולים בעצמם שכבר חוו את חוויית העלייה והקליטה בארץ ומשמשים דגם לחיקוי ודמויות הזדהות לחניכים הצעירים, וכמו כן דוברים את השפה ומבינים את התרבות שממנה הגיעו העולים.

לכל סניף בני עקיבא יש רכז עולים. הרכזים מנהלים את התוכנית לעולים, מלווים את מדריכי לתוכנית, פועלים איתם ונותנים מענה לכל בעיה וכמובן קובעים את תוכניות העבודה של המדריכים בתיאום עם החניכים ועם משפחותיהם. כמו כן הרכזים שומרים על קשר רציף עם ההורים ומעדכנים אותם בכל הנעשה בסניף, וכך יוצרים תחושת שייכות וקרבה לסניף.

אופייה של התוכנית נותנן לילדים העולים הרגשה שהם חלק בלתי נפרד מהסניף, חניכים רגילים לכל ודבר ועניין, ולא חלק מ’פרויקט’.

העבודה עם אוכלוסיית היעד, ילדים ונוער, נעשית בשתי שכבות גיל: שילוב חניכים עולים בחבריא א’ ותוכנית מנהיגות להכשרה והנהגה שמחוברת לבני עקיבא בחבריא ב’.

אנחנו רואים הצלחות רבות בתוכנית ומרגישים התקדמות רבה בקרב העולים ובקרב החברה הישראלית, שמתחילה להיפתח אל העולים ולהבין אותם.

ילדים רבים בתוכנית מרגישים חלק מהחברה הישראלית, ותחושת השייכות נותנת להם יותר ביטחון עצמי בלימודים ושליטה בשפה העברית, ולכן מעניקה להם קליטה רכה וטובה שללא ספק תעזור להם בהמשך הדרך.

סיפור הצלחה

אל אחד היישובים שריכוז העולים גבוה בהם הגיע עולה חדש, תלמיד כיתה ח. בתחילת השנה לא הצליח ג’וש (שם בדוי) בלימודים, היה מתוסכל, רצה לחזור לארצות הברית ולא השקיע בפן החברתי ובפן הלימודי. אימו, שראתה את הקשיים שחווה בנה, הרגישה חוסר אונים ופנתה לשושנה (שם בדוי), הקומונרית של הסניף, וביקשה עזרה בקליטת בנה. שושנה והמדריך של שבט הרא”ה בסניף המקומי יצרו קשר עם ג’וש על ידי טלפונים, ביקורי בית, ביקור בבית הספר, בניית פעולות שמחברות גם חניכים מרקע שונה ובעיקר פיתוח יחס אישי כלפיו. בסוף השנה קיבלה שושנה טלפון מאימו של ג’וש, שרצתה לעדכן אותה שבזכות הפעילות בסניף השתפרו הציונים של ג’וש, ומאז שהוא התחיל להיות חניך פעיל הוא נהיה חברותי מאוד והסניף שיפר את מעמדו החברתי בכיתה ואת ביטחונו העצמי.

” לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך” (בראשית יב, א).

גרעיני יונתן

רכז: ניר שאוליאן
טלפון: 054-2347776
דוא”ל: yonatan@bna.org.il

כולנו שמענו על יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ”ל שנפל ב’מבצע אנטבה’, המבצע שבו שוחררו בני ערובה ישראלים ממטוס ‘אייר פראנס’ שנחטף לאנטבה שבאוגנדה.

יוני נתניהו משמש סמל ליציאה חלוצית למשימה קשה ומורכבת מאין כמוה: הוא הגה את רעיון מבצע אנטבה ויצא כמפקד הכוח במבצע. את היצירתיות, האומץ, המוטיבציה והאמונה בהצלחת המשימה למרות כל הקשיים מאמצים חברי גרעין יונתן, גרעין מנהיגות ע”ש יוני נתניהו.

גרעין יונתן מורכב מקבוצות של בני נוער בכיתות ט–יב הפועלות במסגרתה של תנועת בני עקיבא. הגרעין פועל ברחבי הארץ, ובשלב זה מרבית הקבוצות פועלות במחוז דן.

הרעיון שעליו מושתת הגרעין הוא פיתוח מנהיגות והשפעה בשכונות עצמן. בני הנוער תושבי השכונות לומדים לקבל אחריות, להאמין, לשנות את המציאות בשכונתם ולקדמה.

מטרת הגרעין היא לפעול בשכונות ולתת לחבר’ה זריקת מרץ ערכית, חברתית ודתית בכל התחומים. בגרעין נמנים כיום כמאתיים חברים, ובתחילת דרכו נמנו בו 25 חברים בלבד.

בשבע השנים האחרונות פועלות קבוצות ייחודיות המיועדות לתלמידי כיתות יא–יב, הנקראות ‘סיירת יונתן’. חברי הסיירת הם בוגרי הגרעין, בבני השכונות אשר עברו סינון ומיון לפני קבלתם לקבוצה, והם מובילים תהליכים משמעותיים בגזרתם.

הפעילות כוללת מפגש שבועי עם מדריך בוגר, התנדבויות בשכונה, הפעלת מועדוניות, מפגשי העצמה, פעילויות חינוכיות וימי כיף גרעיניים, שבת סמינריון שנתית, ערבי התעוררות, פעילות התנדבותית סביב מעגל השנה ועוד.

חלק גדול מחברי הגרעין נכנסים להדרכה בסניף ומביאים לידי ביטוי באופן המתבקש והטבעי ביותר את היותם מנהיגים צעירים. גרעין יונתן הצליח לאורך השנים האחרונות לחולל מהפכה שקטה בעולם ההדרכה, שבה מדריכי חוץ מפנים את מקומם אחר כבוד לכוח מנהיגות מקומי.

פעילות בקרב שארית יהודי אתיופיה – מרכזי קליטה ודיורי קבע

רכז: שירן עמוסי
טלפון: 052-3664671

רכזת מרכזי קליטה: יסכה דרוקמן
טלפון: 050-7770352
דוא”ל: klita@bna.org.il

על פי החלטת ממשלה שהתקבלה ב-14 בנובמבר 2010, כשמונת אלפים עולים חדשים משארית יהודי אתיופיה (המכונים ‘פלאשמורה’) עלו לארץ במהלך שלוש השנים האחרונות ויעלו אליה במהלך השנתיים הקרובות. העלייה הדרגתית, ובפועל עולים בין מאה ועשר למאתיים נפש מדי חודש. העולים החדשים נקלטים במרכזי הקליטה לתקופה של כשנתיים, ולאחר מכן עוברים לדיורי קבע בערים השונות.

עליית שארית יהודי אתיופיה טומנת בחובה אתגרים רבים. קשיי ההגירה וההבדלים התרבותיים בצירוף תהליך הגיור המורכב מהווים אבן בוחן אמיתית לחברה הישראלית וליכולת הקליטה והשילוב שלה. ניסיון העבר מראה כי ביצוע מיטבי של שלב הקליטה הראשוני חיוני לקידום שילובם העתידי של העולים בחברה.

היתרונות של בני עקיבא כשותפה טבעית בתהליך

בתנועת בני עקיבא בישראל נמנים כיום כ-350 סניפים ויותר מ-60,000 חניכים, הפזורים ברחבי הארץ על בסיס שבעה מחוזות מדרום לצפון.

התנועה חרתה על דגלה לאורך השנים את תחום קליטת העלייה ורואה בה ערך ציוני ראשון במעלה. ככזו, הייתה שותפה התנועה בקליטת יהדות אתיופיה – ביתא ישראל – באתרי הקרוונים ומשם בשכונות וביישובי הקבע בכל רחבי הארץ.

לתנועת בני עקיבא יתרונות רבים בהקשר של קליטת עלייה והתמודדות עם האתגרים הללו לאורך זמן:

  • כוח אדם – סניפים וצוותי הדרכה זמינים ברוב האזורים הרלוונטיים ברחבי הארץ.
  • זהות יהודית, ציונות, אהבת התורה, העם והארץ – אלו הערכים המרכזיים שאנו בתנועה יכולים להנחיל לעולים החדשים. אלו הנושאים השגורים והמדוברים ביותר בתנועה, והרי זה אך טבעי שחניכי התנועה ומדריכיה מעבירים חומרים בנושאים אלו.
  • קשר ארוך טווח – אנו בתנועה שואפים להגיע למצב שבו נשכיל ללוות את החניכים החל מקליטתם במרכזי הקליטה ועד למעבר ליישובי הקבע. אין ספק שהמעברים הללו אינם פשוטים בעבור המשפחות בכלל והילדים בפרט, וליווי צמוד בשלבים אלו יוכל להקל עליהם מאוד.
  • אינטגרציה באוכלוסייה הכללית – בני עקיבא היא תנועה אינטגרטיבית, שבוגריה ממלאים תפקידים מרכזיים בכל תחומי החיים והעשייה בחברה הישראלית. שילוב העולים בתנועה משמש מקפצה לשילוב אמיתי בחברה הישראלית ולהצלחה בהשתלבות בחינוך, בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה בהמשך חייהם.


החזון שלנו בנוגע לקליטת שארית יהודי אתיופיה

קידום היווצרות קהילה חזקה ושוות זכויות, בעלת זהות מגובשת, המחוברת ליהדות ולערכיה ומשולבת בתנועת בני עקיבא ובחברה הישראלית שילוב מלא.

הפעילות התנועתית נכון להיום מתמקדת בשלושה מוקדים

  • מרכז קליטה צה”ל 9 בצפת
  • מרכז קליטה איבים
  • מרכז קליטה חרוב בבאר שבע

 
במרכזי הקליטה הוקמו סניפים ומתקיימת שם פעילות ענפה ומשמעותית מאוד לילדים ולנוער.

נוסף על כך מתקיימת פעילות נקודתית במרכזי קליטה נוספים. בשכונת עתיקות באשקלון ובקריית גת פועלות רכזות שכונה שמשלבות בפעילות התנועתית בסניפים עולים שהגיעו ממרכזי הקליטה.

המגמה היא להרחיב את הפעילות ככל האפשר אך בהדרגה גם למרכזי הקליטה האחרים, וכן לדיורי הקבע בשכונות שיש בהן ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה.

בית ספר בתנועה

רכז: רמי סולימני
טלפון: 054-8028240
דוא”ל: rami@bna.org.il

רקע

תנועת הנוער בני עקיבא חרתה על דגלה את היותה ‘תנועה של עם’, תנועה שקהלים רבים ונרחבים בחברה הישראלית יכולים למצוא בה בית ושייכות. תוכנית ‘בית ספר בתנועה’ פועלת להגעה לאוכלוסיות מגוונות על ידי יצירת תוכניות מתאימות ומותאמות בבתי הספר וברשתות החינוך המובילות.

תנועת בני עקיבא רואה חשיבות עליונה במתן אפשרות לכל נער ונערה להיות חברים בתנועת נוער בכלל ובבני עקיבא בפרט. מתוך כך, ועם ההבנה שנערים ונערות רבים יכולים וצריכים להשתתף בפעילות של תנועת נוער אך אינם עושים זאת מסיבות כאלה ואחרות, מנסה בני עקיבא להביא את התנועה אליהם, אל תוך הבית שלהם – בית הספר שבו הם לומדים.

תוכנית ‘בית ספר בתנועה’ פועלת לפתיחת סניפים בבתי הספר בשימת דגשים המיוחדים לעבודה בתוך בית ספר ולצד יתרונות משמעותיים נוספים.

החזון

אחד העקרונות המובנים בתנועת נוער הוא הרעיון של ‘נוער מגדל נוער’. פירוש הדבר שחניך מתגדל על ידי נער אחר הגדול ממנו בשנים מספר. דבר זה מעצים את הנער הבוגר, נותן לו אחריות כבדה, אחריות לחשיבה עמוקה, לעיצוב דמותו בצורה האיכותית ביותר ועוד. בתוך מוסד חינוכי המהלך חזק פי כמה: הנערים גדלים ומתעצמים וגורמים גם לכלל תלמידי בית הספר לחוות חוויה מיוחדת ומשמעותית, וכל השיח בבית הספר עמוק ואיכותי יותר. כתוצאה מכך מרוויחים כלל התלמידים, הצוות ובית הספר כולו.

תוכנית ‘בית ספר בתנועה’ היא שילוב מיוחד שבו החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי צועדים יחד בשיתוף פעולה מלא למען העצמת בני הנוער.

מבנה התוכנית ואופייה

תוכנית ‘בית ספר בתנועה’ פועלת בבתי ספר תיכונים שבהם 70 אחוזים ומעלה מכלל התלמידים אינם משתייכים לשום תנועת נוער. לכל בית ספר שהתוכנית נפתחת בו נכנס רכז מטעם התוכנית, והוא הגורם האחראי לפעילות בבית הספר, לליווי החניכים והמדריכים ולעבודה שותפת של כלל הגורמים. לאחר תהליך עם שכבת כיתה י’ מתקבצת קבוצת תלמידים מובילים, שלהם יכולות ורצון להוביל ולהשפיע בהובלת הפעלות לשכבות התלמידים הצעירים. לאחר ביסוס הקבוצה והכשרה מתאימה עוברים התלמידים להנחות פעילויות בשכבות ז–ח בבית הספר, ולאחר זמן קצר עוברת הפעילות משעות הלימודים לשעות אחר הצוהריים, כבכל סניף אחר. מדריכי התוכנית והחניכים משתתפים במפעלי התנועה, בסמינריוני ההדרכה ובכל פעילות ומפעל תנועתי. נוסף על כך יש פעילויות וסמינריונים מיוחדים למדריכי התוכנית, שבהם הם מקבלים את הדגשים ואת הכלים לעבודה המיוחדת בבית הספר.