מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מחפשים את התשובה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
אלול | תשובה
  • קומונריות
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם מקרים מעשיים של חזרה בתשובה.
  2. החניכים יכירו את השלבים השונים בתהליך התשובה בדרך מעניינת.
  3. החניכים ילמדו כיצד לערוך את התשובה הפרטית שלהם.

 

מהלך הפעולה:

 

המשחק ‘מחפשים את המטמון’ מוכר לכולם, ממריץ ומעניין. דרושה הכנה של הפתקים, כתבי חידה שהכנתם מראש. נחלק את השבט לשתי קבוצות. בכתבי החידה נכתוב מקרים, שכל אחד מהם מצביע על שלב בחזרה בתשובה. במסוך לכתב החידה תחביאו פתק ובו שם השלב (השלב בסוגריים בסוף בכל מקרה שמובא), כך שהקבוצה המגיעה ראשונה עם כל שלבי התשובה – מנצחת.

 

 

המקרים:

  • כמעט כל משפט שני אצל דני הוא שקר. זה כבר הפך אצלו להרגל, והוא אינו שם לב כבר לשקריו. יום אחד תפסה אותו המורה על חם כשסתר את דברי עצמו ונגלה השקר. היא לקחה אותו לשיחה. בשיחה דני שפך את ליבו על כך שכבר אינו שם לב למה שהוא מוציא מפיו. דני יצא מהשיחה בתקוה שישים לב למה שפיו מדבר וביקש מהמורה שתעיר לו כשהוא משקר.

 

 

לאחר שתמצאו כאן בסביבה הקרובה את הפתק המתאים לשלב התשובה הזה, גשו לקיוסק הקרוב ובקשו את הפתק הבא.

 

(כמובן שבפתק הנוסף שבסביבה- יהיה כתוב ‘הכרה בחטא’)

 

 

  • אבשלום העתיק היום בבחינה. לא רק הוא – כל הכיתה העתיקה, ולכן הרשה לעצמו. אך בלילה לפני השינה התחיל להציק לו המצפון והוא לא נרדם. הוא התהפך מצד לצד וידע שזו היתה שטות מצידו שלא הצליח להשתלט על יצרו ונסחף עם כל הכיתה. אבשלום מצטער מאד…

 

לאחר שהצטערתם על מה שעשיתם ומצאתם את הפתק הנוסף, חפשו את הפתק הבא ב….

(הפתק הנוסף – חרטה)

 

 

  • יאיר מבין כמה היה חמור המעשה שעשה, כאשר בכל הזדמנות צחק על חבריו. הוא מצטער מאד ומחליט שהוא עוזב את מנהגו הישן. איזה מנהג ישן אתם הייתם רוצים לעזוב?

 

את הפתק הבא תמצאו ב…

(הפתק הנוסף- עזיבת החטא)

 

 

  • נועה יודעת שהיא לא היתה בסדר, וכבר החליטה שלא תעשה את זה יותר. ובכל זאת העניין מציק לה מאד. בתפילת שמונה עשרה, כשאמרה “סלח לנו אבינו”, ליבה התכווץ… בסיום התפילה, נשארה עוד כמה רגעים, מחבקת את הסיפור וממלמלת לקב”ה: עשיתי כך וכך… אני מצטערת!

 

את הפתק הבא תמצאו ב…

(הפתק הנוסף- וידוי)

 

  • איציק החליט שיותר לא יעשה זאת, הוא ישלוט על עצמו ויתגבר על היצר הרע שבו. גם אתם חישבו על מעשה שאתם מקבלים עצמכם לא לעשותו עוד. לאחר שחשבתם על משהו משותף או פרטי ומצאתם את הפתק הנוסף, חיזרו לסניף…

 

(הפתק הנוסף- קבלה לעתיד)

 

המלצתנו: כדאי שרק השורה האחרונה האומרת היכן הפתק הבא תהיה בצורת כתב חידה, והשאר בכתב רגיל.

 

כדאי לא להחביא את הפתקים לפי הסדר הכתוב כאן, כדי לעורר אותם לחשוב לבד מהו סדר השלבים.

 

 

לאחר ששתי הקבוצות חזרו, עליהן לסדר את השלבים לפי הסדר שנראה להן. לאחר מכן, בררו איתם מדוע סידרו כך את השלבים? לדוגמא: מדוע אי אפשר להתחרט מבלי להכיר בחטא? או- מה כל כך חשוב בשלב הקבלה לעתיד? שאלו אותם אם הרגישו רגש מיוחד או שהזדהו עם אחד מהמקרים, האם חשבו על מקרה דומה במהלך המשחק, מה קיבלו על עצמם לעתיד וכו’…

 

 

סיכום

כדאי לקרוא להם את דברי הרמב”ם. ניתן לכתוב בגדול על בריסטול ולהאיר במשך כל חודש אלול ועשי”ת.

 

“אי זו היא תשובה גמורה. זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכישלון רוח.

 

ומה היא התשובה, הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בליבו שלא יעשהו עוד, שנאמר: ‘יעזוב רשע דרכו וגו”. וכן יתנחם על שעבר , שנאמר: ‘כי אחרי נחמתי’. ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם”.

 

(רמב”ם, הלכות תשובה פרק ב)

 

 

לאחר שאנו יודעים מהם השלבים בתהליך התשובה, כל אחד יוכל לעבור שלבים אלה בתהליך התשובה הפרטית שלו, וכדאי כבר להתחיל…

דעתך חשובה לנו