מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לעסוק בלימוד תורה

לעסוק בלימוד תורה

לימוד תורה משמעותי

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ופרצת - נושא תשע"ז | מגדילים את התנועה | לימוד תורה
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • קבוצה גדולה
  • קבוצה קטנה
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אנחנו מאמינים שהתורה אינה רק לימוד שכלי המשפיע על הידע שלנו אלא גם עיסוק תמידי המשנה את חיינו בכל הרבדים. בפעילות הזו אנחנו רוצים להפגיש את החניכים עם דמויות החוות את התורה כעיסוק כזה, ומתוך כך להגיע עמם לבירור ההבנה הזו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם דמויות שהעיסוק בתורה שינה את חייהן.
  2. החניכים יבררו כיצד העיסוק בתורה יכול להשפיע על חיינו, ובאילו תחומים.
  3. החניכים יבינו שהעיסוק בתורה בתוך החיים יכול להגדיל ולפתח אותנו.

 

מקורות להרחבה:

הפסקה ‘לעסוק בדברי תורה’ בספר ‘דרכה של תנועה’ ודף הלימוד שעל גבה.

ציוד נדרש:

פנקסים גזורים ומהודקים (מצורפים בנספח 2). נייר רצף או גיליון בריסטול, טושים.

מהלך הפעולה:

א. הכנת פנקסים

השבוע עוסקת התנועה בפסקה ‘לעסוק בדברי תורה’. כדי שהחניכים יפגשו את המושג הזה במפגש אותנטי בחיים של אנשים, נרצה שייפגשו עם דמויות שבעיניהם חיות את התורה.

הדרך ליצירת המפגש בין החניכים לדמויות נלווה בעזרת פנקסים שיש בהם שאלות הכוונה למציאת דמות תורנית בעיניהם ועריכת ריאיון אתה.

 

  1. עברו על הפנקס המצורף, אם יש צורך עשו התאמות לשבט שלכם. הדפיסו את הפנקס והכינו לכל חניך פנקס אישי.
  2. קבעו זמן מסגרת למשימה, למשל שבת עד שלישי או שבת עד שבת. כנסו את החניכים בתחילת הזמן שקבעתם להתחיל (אפשר גם בסוף פעולה בנושא אחר).

 

ב. חלוקת פנקסים לחניכים

  • הסבירו לחניכים את הנושא של השבוע הקרב – ‘לעסוק בדברי תורה’.
  • הסבירו שאתם מחלקים להם עכשיו פנקסים שהם הנחיה למשימה חווייתית. מטרת המשימה היא להפגיש אותם עם אנשי תורה, ובעצם להתעסק בפסקה השבועית של התנועה דרך זה.
  • מתודות אפשריות להבהרת ההסבר:
  • משחק – טלפון שבור.

 

יושבים בשורה. הראשון בוחר מילה ולוחש אותה באוזן לזה שלידו, וכך מעבירים את המילה דרך כל המשתתפים. האחרון צריך לומר בקול את מה ששמע. אחרי שהאחרון אומר כל אחד מהסוף להתחלה אומר בקול את מה ששמע, עד שמגיעים לראשון. בדרך כלל מי שקרובים יותר לראשון שומעים את המילה בצורה המדויקת ביותר.

 

הפנקסים נועדו להפגיש אתכם עם המקור; ככה תצאו עם המסקנות המדויקות והמבוררות ביותר.

  • ציירו ציור פשוט (בית, עץ, ילד – דוגמה בנספח 1). הראו אותו לאחד החניכים ובקשו ממנו להעתיקו על דף. לאחר מכן בקשו מחניך אחר שיצייר את הציור, הפעם בלי לראות את התמונה המקורית. את ההוראות לציור הוא יקבל רק על פי ההסבר של הראשון שצייר.

 

מי צייר ציור מדויק יותר? למה?

מי שפוגש את המקור ורואה את הדברים בצורה מדויקת ונכונה יותר, מבין יותר.

חיבור המתודות – מטרת הפנקסים היא להפגיש את החניכים מפגש חי עם המסר שאנחנו רוצים לדבר עליו. כשנפגשים עם המקור ההבנה גדולה ומשמעותית יותר.

 

  • חלקו את הפנקסים לחניכים (אפשר לחלק לכל חניך או לכל זוג). רצוי מאוד לכתוב את שמות החניכים על הפנקסים מראש או תוך כדי הפעולה, זה הופך את הפנקסים לאישיים ומגדיל את המחויבות של החניכים. עברו עם החניכים על הפנקס וודאו שהמשימה ברורה והם מבינים מה הם צריכים לעשות ואיך.

 

ג. במהלך המשימה

אמנם נתתם לחניכים את הפנקסים והמשימה היא שלהם, אבל זה לרגע לא מוריד מכם את האחריות. הנה כמה טיפים ומשימות בשבילכם למהלך השבוע:

 

  • לאורך השבוע התקשרו לחניכים, ודאו שכולם מצאו דמות וקבעו אתה זמן, שאלו אותם איך הולך ואיך היה.
  • אם יש חניכים שמתביישים אפשר ללכת אתם או להציע עזרה בטלפונים.
  • כדי להיות שותפים לתהליך של החניכים, מלאו גם אתם פנקס (אתם יכולים להיפגש עם הרב, עם המחנכת או עם כל דמות אחרת ממוסד הלימודים אם יש לכם זמן רק תוך כדי הלימודים). זה יהיה משמעותי לכם ולחניכים.
  • צרו עניין בשבט סביב הפנקסים בשבוע הזה. כמה אפשרויות:
    • לבקש מכל החניכים לשלוח סלפי פנקס לקבוצת ווטסאפ השבטית כשהם נפגשים עם הדמות שלהם.
    • להכריז על תחרות, שהדרכים לצבור בה נקודות הן מהירות המילוי, רצינות, תמונה שווה, פגישה עם כמה אנשים… בסוף כל יום פרסמו את מספר הנקודות ועודדו.
    • העבירו קשר במהלך השבוע – כל חניך יתקשר לחניך הבא אחריו ברשימה וישאל אותו על מילוי הפנקס – אם מילא ואיך היה.

 

**חשוב – אם מחליטים על תחרות או על שליחת סלפי, הודיעו על כך בפתיחה.

 

ד. סיכום ואסיף

מטרת השלב הזה היא לאסוף את הנקודות המשמעותיות שעלו לחניכים, לתת להם מקום ולדבר עליהן.

כהכנה לסיכום כדאי לפתח את התמונות שהחניכים שלחו במהלך השבוע ולתלות אותן במקום שאתם נפגשים בו עם החניכים.

  • אפשרות א: קחו מראש נייר רצף או גיליון בריסטול וכתבו עליו את השאלות מהפנקס. כתבו בצורת מעגל, כשהאותיות כלפי חוץ. כשהחניכים יגיעו הושיבו אותם במעגל סביב לגיליון ותנו לכל אחד טוש. הקציבו דקה בכל פעם למלא את השאלה שכל אחד יושב על ידה, ואחר כך על כולם לקום ולעבור מקום אחד ימינה. אפשר להשלים סבב – שכל אחד ימלא את כל השאלות, או לעשות רק שניים שלושה מעברים – תלוי ברמת המסוגלות של החניכים.

 

הרעיון הוא שהחניכים יכתבו דברים שהם זוכרים שהיו להם משמעותיים, לאו דווקא יצטטו מהפנקס.

בתום הכתיבה הושיבו את החניכים ושאלו אם מישהו רוצה לשתף בנקודה שהייתה לו משמעותית במיוחד. בררו מה הם הבינו מהמשימה הזו.

בשלב זה אפשר לתלות את הגיליון ולעבור לסיכום.

 

  • אפשרות ב: הכינו מראש פתקים ממסופרים מ-1–8, כמספר החניכים בשבט. חלקו את הפתקים לחניכים. עשו סבב – כל חניך צריך לספר מה ענו לו על השאלה שהוא קיבל לפי הפתק.

 

בתום הסבב שאלו את החניכים: איזו נקודה נגעה בכם והייתה לכם משמעותית? מה אתם לוקחים ממה שפגשתם?

פרסו על הרצפה גיליון ותנו לכל חניך לכתוב נקודה שהייתה לו משמעותית או לכתוב טיפ ללימוד תורה משמעותי.

בשלב זה אפשר לתלות את הגיליון ולעבור לסיכום.

 

סיכום

פתחנו את המשימה בכך שהתורה היא דבר חי, המשפיע על אנשים ומגדל אותם, ובמהלך המשימה נפגשנו עם אנשים כאלה, שהתורה עיצבה אותם ושינתה את חייהם. ראינו איך בפועל, בחיים, התורה היא משמעותית, מחיה ומרוממת.

כדאי להתייחס בסיכום לנקודות שהחניכים העלו או חזרו על עצמן ולתת להם מקום.

בשבטים הבוגרים מומלץ מאוד ללמוד את הפסקה ‘לעסוק בדברי תורה’ מהספר ‘דרכה של תנועה’ (עמ’ 94). בשבים הצעירים אפשר ללמוד רק את המשפט המרכזי המצורף כצופר.

 

הצעה לצ’ופר:

אפשר לפתח לכל חניך את התמונה שהוא שלח בקבוצה, לכתוב “מזכרת קטנה ממשימה גדולה” ולצטט מאחור את הפסקה של הרב קוק שעל גביה בנויה הפעולה (מובן שאפשר להביא גם רק את הציטוט):

“אֲבָל הַצִּוּוּי הַזֶּה בָּא מִצַּד הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים, שֶׁהֵם הֵם הִנָּם עַצְמוּתָהּ שֶׁל תּוֹרָה,

וְשֶׁבְּהַעֵסֶק שֶׁאָנוּ מִתְעַסְּקִים בְּדִבְרֵי תּוֹרָה הֲרֵי יֵשׁ לָנוּ קֶשֶׁר עִם הַמְּקוֹרִיּוּת שֶׁל הַחַיִּים”.

נספחים:

נספח 1 –

ציור פשוט

ציור פשוט

נספח 2 –

פנקסים

פנקס 1 פנקס 2
פנקס 3 פנקס 4
5

דעתך חשובה לנו