איתור סניפים וכפרי בוגרים
אנחנו מאמינים שהתורה אינה רק לימוד שכלי המשפיע על הידע שלנו אלא גם עיסוק תמידי המשנה את חיינו בכל הרבדים. בפעילות הזו אנחנו רוצים להפגיש את החניכים עם דמויות החוות את התורה כעיסוק כזה, ומתוך כך להגיע עמם לבירור ההבנה הזו.
הפסקה ‘לעסוק בדברי תורה’ בספר ‘דרכה של תנועה’ ודף הלימוד שעל גבה.
פנקסים גזורים ומהודקים (מצורפים בנספח 2). נייר רצף או גיליון בריסטול, טושים.
השבוע עוסקת התנועה בפסקה ‘לעסוק בדברי תורה’. כדי שהחניכים יפגשו את המושג הזה במפגש אותנטי בחיים של אנשים, נרצה שייפגשו עם דמויות שבעיניהם חיות את התורה.
הדרך ליצירת המפגש בין החניכים לדמויות נלווה בעזרת פנקסים שיש בהם שאלות הכוונה למציאת דמות תורנית בעיניהם ועריכת ריאיון אתה.
יושבים בשורה. הראשון בוחר מילה ולוחש אותה באוזן לזה שלידו, וכך מעבירים את המילה דרך כל המשתתפים. האחרון צריך לומר בקול את מה ששמע. אחרי שהאחרון אומר כל אחד מהסוף להתחלה אומר בקול את מה ששמע, עד שמגיעים לראשון. בדרך כלל מי שקרובים יותר לראשון שומעים את המילה בצורה המדויקת ביותר.
הפנקסים נועדו להפגיש אתכם עם המקור; ככה תצאו עם המסקנות המדויקות והמבוררות ביותר.
מי צייר ציור מדויק יותר? למה?
מי שפוגש את המקור ורואה את הדברים בצורה מדויקת ונכונה יותר, מבין יותר.
חיבור המתודות – מטרת הפנקסים היא להפגיש את החניכים מפגש חי עם המסר שאנחנו רוצים לדבר עליו. כשנפגשים עם המקור ההבנה גדולה ומשמעותית יותר.
אמנם נתתם לחניכים את הפנקסים והמשימה היא שלהם, אבל זה לרגע לא מוריד מכם את האחריות. הנה כמה טיפים ומשימות בשבילכם למהלך השבוע:
**חשוב – אם מחליטים על תחרות או על שליחת סלפי, הודיעו על כך בפתיחה.
מטרת השלב הזה היא לאסוף את הנקודות המשמעותיות שעלו לחניכים, לתת להם מקום ולדבר עליהן.
כהכנה לסיכום כדאי לפתח את התמונות שהחניכים שלחו במהלך השבוע ולתלות אותן במקום שאתם נפגשים בו עם החניכים.
הרעיון הוא שהחניכים יכתבו דברים שהם זוכרים שהיו להם משמעותיים, לאו דווקא יצטטו מהפנקס.
בתום הכתיבה הושיבו את החניכים ושאלו אם מישהו רוצה לשתף בנקודה שהייתה לו משמעותית במיוחד. בררו מה הם הבינו מהמשימה הזו.
בשלב זה אפשר לתלות את הגיליון ולעבור לסיכום.
בתום הסבב שאלו את החניכים: איזו נקודה נגעה בכם והייתה לכם משמעותית? מה אתם לוקחים ממה שפגשתם?
פרסו על הרצפה גיליון ותנו לכל חניך לכתוב נקודה שהייתה לו משמעותית או לכתוב טיפ ללימוד תורה משמעותי.
בשלב זה אפשר לתלות את הגיליון ולעבור לסיכום.
פתחנו את המשימה בכך שהתורה היא דבר חי, המשפיע על אנשים ומגדל אותם, ובמהלך המשימה נפגשנו עם אנשים כאלה, שהתורה עיצבה אותם ושינתה את חייהם. ראינו איך בפועל, בחיים, התורה היא משמעותית, מחיה ומרוממת.
כדאי להתייחס בסיכום לנקודות שהחניכים העלו או חזרו על עצמן ולתת להם מקום.
בשבטים הבוגרים מומלץ מאוד ללמוד את הפסקה ‘לעסוק בדברי תורה’ מהספר ‘דרכה של תנועה’ (עמ’ 94). בשבים הצעירים אפשר ללמוד רק את המשפט המרכזי המצורף כצופר.
אפשר לפתח לכל חניך את התמונה שהוא שלח בקבוצה, לכתוב “מזכרת קטנה ממשימה גדולה” ולצטט מאחור את הפסקה של הרב קוק שעל גביה בנויה הפעולה (מובן שאפשר להביא גם רק את הציטוט):
“אֲבָל הַצִּוּוּי הַזֶּה בָּא מִצַּד הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים, שֶׁהֵם הֵם הִנָּם עַצְמוּתָהּ שֶׁל תּוֹרָה,
וְשֶׁבְּהַעֵסֶק שֶׁאָנוּ מִתְעַסְּקִים בְּדִבְרֵי תּוֹרָה הֲרֵי יֵשׁ לָנוּ קֶשֶׁר עִם הַמְּקוֹרִיּוּת שֶׁל הַחַיִּים”.
נספח 1 –
ציור פשוט
נספח 2 –
פנקסים