מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

קיבוץ גלויות וגאולה

סוג הפעולה
דף לימוד | עשייה
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
גלות וגאולה | מדינת ישראל | ופרצת - נושא תשע"ז | תנועה גדולה לעם גדול | קליטת עליה
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

להורדת הלימוד בפורמט PDF לחצו כאן

 

מהלך הלימוד:

בלימוד הראשון נפתח את עינינו למשמעות קיבוץ הגלויות ולחשיבותו הרבה.

 

רמב”ם, הלכות מלכים פרק יא, הלכה א

המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם – מקריבין קרבנות ועושין שמיטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה. וכל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו, שנאמר: “ושב ה’ אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך וגו’ אם יהיה נדחך בקצה השמים וגו’ והביאך ה'”. ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל נביאים…

 

  • לפי הרמב”ם, כיצד תיראה גאולת אחרית הימים?
  • מהי משמעות חוסר אמונה בקיבוץ עם ישראל לארצו? מדוע?
  • מתי מוזכרים קיבוץ גלויות והשיבה לארץ? מה זה אומר לנו?

 

ישועות מלכו יו”ד סו

ואין ספק שהיא מצווה גדולה כי הקיבוץ הוא אתחלתא דגאולה, ונאמר עוד אקבץ עליו לנקבציו ועיין ביבמות דף ס”ד שאין השכינה שורה פחות משתי רבבות מישראל, ובפרט עתה שראינו התשוקה הגדולה הן באנשים פחותי ערך הן בבינונים הן בישרים בלבותם קרוב לודאי שנתנוצץ רוח הגאולה אשרי חלקו שהוא ממזכה רבים.

 

  • במה תלויה הגאולה?
  • למה לדעתכם מתכוון מחבר הקטע באמרו: “שראינו התשוקה הגדולה הן באנשים פחותי ערך”?
  • מהי רוח הגאולה? האם היא נמצאת גם בלב מי שנולד בארץ ישראל וחי בה?

 

תפילה לשלום המדינה

תפילה זו נתקנה בידי הסופר ש”י עגנון, אך היא מיוחסת בציבור לרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג והרב הספרדי בן ציון חי עוזיאל.

מדינת ישראל מכונה בה ‘ראשית צמיחת גאולתנו’.

 

אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם,

צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ,

בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל,

רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ.

הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ,

וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ,

וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ,

וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ.

חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קׇדְשֵׁנוּ,

וְהַנְחִילֵם אֱלֹקֵינוּ יְשׁוּעָה

וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם,

וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ,

וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ.

 

  • מהו המשפט שהכי התחברתם אליו? מדוע?
  • מה באה התפילה לבטא בעניין קיבוץ הגלויות? מי אחראי למעשה זה?
  • אם היה עליכם לחבר תפילה לפי מצב העולים והעלייה היום, מה הייתם כותבים?

 

משימה –

לאחר שנגעתם קצת במשמעותה של העלייה וקיבוץ הגלויות כאתחלתא דגאולה, חשבו יחד היכן אצלכם בסניף או במחוז רואים את העלייה מהארצות השונות. מפו את המצב ומה נדרש כדי להקל על העולים את קשיי העלייה ולסייע להם בהשתקעותם בארץ. כתבו את הדברים על גיליון והשתמשו בו בהמשך הלימוד.

 

כפי שלמדתם, גדול תלמוד שמביא לידי מעשה. אחרי שהבנתם את הנושא התנועתי והתחלתם לעסוק בנושא המחוזי, התחילו לעבוד כדי שבסוף הלימוד בבית המדרש תצאו לידי מעשה משמעותי.
שלב ראשון בתכנון הוא להבין מה המצב היום בסביבה הקרובה והרחוקה שלכם. מלאו את הטבלה שלהלן, ואם יש צורך חלקו ביניכם תפקידים כדי לברר את הדברים ולהמשיך למלא את הטבלה במשך השבוע.

 

  בקהילה של הסניף באזור הרחב יותר (העיר, המועצה המקומית או האזורית) בעם ישראל
מה סדר הגודל של העולים שנקלטו בעשר השנים האחרונות?      
מאילו מדינות הגיעו העולים?      
האם יש בהם אנשים בודדים? מבוגרים? חיילים? משפחות?      
מהם הקשיים העיקריים שהעולים נתקלים בהם?      
מה מידת המעורבות של העולים בחברה – האם קיימת קהילה לעולים? האם הם חברים בקהילה מגוונת?      
דברים נוספים שחשובים בעינכם      

דעתך חשובה לנו