איתור סניפים וכפרי בוגרים
פעולה זו היא הפותחת בנושא ארץ ישראל ועוסקת בייחודיותה של הארץ ובמתיקותה, ובזכותנו לחיות בדור החווה את התחדשות ארץ ישראל. אנחנו נמצאים בשבוע של תקומה וחיבור למדינה האהובה שלנו. יחד נחווה את יום הזיכרון ויום העצמאות. אנו זוכים לחיות בדור של התחדשות החיים בארץ- זו זכות ושמחה גדולה לחזור לארצנו ולבנות בה מדינה.
בספר ‘דרכה של תנועה’ – הפסקה ‘מתיקות ארץ ישראל’.
דפים וטושים כמספר החניכים, נספח מודפס, טוש עבה, רמקול נייד, סוכריות.
בפעולה הזו תרצו שהחניכים יחושו את אהבתם לארץ ישראל, ולצורך זה תצאו לטבע. לכו לטייל בארץ ישראל! חשוב לתכנן את הפעילות מראש ולהיערך בהתאם.
קודם כול חשבו על האופציות לטיול. צריך להביא בחשבון כמה דברים:
*הביאו בחשבון שנסיעה רחוקה מהסניף דורשת הכנת אישורי טיולים, אוטובוסים והוצאה כספית*
תכננו את הטיול מראש, החליטו מי הולך, לאן, איך מגיעים ואיך חוזרים, באיזו שעה מתאים ללכת, עם מי צריך לתאם ומה תרצו להביא אתכם.
הודיעו מראש לחניכים ולהורים ואספו אישורי הורים (אלא אם כן הטיול ייערך במקום ממש קרוב לסניף). ודאו שיש לכם כל הציוד הנדרש (כולל מים וכובעים. אם יש צורך, גם תיק עזרה ראשונה ונעליים סגורות).
ביום ובשעה היעודה ודאו שכל החניכים הגיעו והביאו את כל הציוד הנדרש, וצאו לטבע!
לאחר שתגיעו ליעדכם, התיישבו במעגל במקום שקט. כעת אפשר להתחיל.
שבטים צעירים: חלקו לחניכים דפים וטושים ובקשו מהם להסתובב (לשבת במעגל כאשר הגב בפנים והפנים החוצה) ולצייר את הנוף. אחרי שיסיימו חלקו להם עוד דף ובקשו מהם לצייר את מה שהם חושבים שילד היה מצייר לו ישב פה לפני 100 שנה.
שבטים בוגרים: אפשרות 1 – שלחו את החניכים לצלם נוף שהם אוהבים, פרח שראו, משהו שתפס את עיניהם. שוחחו עם החניכים – מה אהבתם במקום שבחרתם לצלם? מה לדעתכם היה במקום שצילמתם לפני כן? אפשרות 2 – חלקו לחניכים דף ועט ובקשו מהם לכתוב בראש הדף: “אני רואה…” ושימשיכו לכתוב בעצמם. שוחחו עם החניכים – על מה החלטתם לכתוב? מה תפס את עיניכם? מה לדעתכם היה כאן לפני כן?
חלקו לכל חניך סוכרייה ובקשו מכל חניך לשתף בסבב באחד הדברים ש’מתוקים’ לו בארץ יותר מהסוכרייה!
זו הארץ שלי – בקשו מהחניכים להסתובב ולחפש אבן שהם אוהבים, ומוטב שתהיה מיוחדת ולא רגילה. בקשו מהחניכים לעמוד במעגל ולמשש את האבן שלהם וללמוד אותה היטב – מרקם, גודל, צורה. עברו עם הטוש וכתבו את שם החניך על האבן, ואספו את כל האבנים. בקשו מהחניכים לעצום עיניים והסבירו להם שתעבירו עכשיו את האבנים לראשון במעגל והוא יעביר אותם הלאה. כל חניך צריך למשש את האבן ולהשאיר אצלו את האבן ששייכת לו. מי שמצא את האבן שלו יכול לפקוח את העיניים.
שוחחו עם החניכים. מה מיוחד באבנים? מה גורם לנו לחוש שייכות לאבן? מה יגרום לנו לחוש שייכות לארץ? לבחור בה מחדש ולאהוב אותה?
אפשרות –
בפעולה נפגשנו עם ארץ ישראל; מצאנו דברים טובים ויפים שאנו אוהבים בארץ וחווינו יחד את יופייה של הארץ. הרב קוק כתב בספר אורות ישראל: “מִצְוָה לִטְעם בְּפֶה מָלֵא מִתַּעֲנוּג מְתִיקוּת זִיו הַקְּדֻשָּׁה הָרַעֲנַנָּה שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל” (מתוך הפסקה ‘מתיקות ארץ ישראל’ בספר ‘דרכה של תנועה’. עם השבטים הבוגרים מומלץ להביא את הספר וללמוד את הפסקה; היא קצרה ופשוטה למדי).
זו מצווה של ממש ליהנות מארץ ישראל – מיופייה ומהמתיקות שלה. בימים אלו שאנחנו מציינים את שובנו לארץ מכל קצוות תבל. זה הזמן המדויק להיכרות עם הארץ ועם הדברים הטובים שבהזה מחבר אותנו אליה וגורם לנו להתאהב בה מחדש!
ארץ ישראל יפה
מילים: דודו ברק
לחן: שייקה פייקוב
נערה טובה יפת עיניים
לנו יש בארץ ישראל,
וילד טוב ירושלים
הו מי פילל ומי מילל?
ותורה אורה כזו יש לנו
וגם הגדה ומגילה,
ואלוהים אחד שלנו
וקול חתן וקול כלה.
ארץ ישראל יפה
ארץ ישראל פורחת,
את יושבה בה וצופה
את צופה בה וזורחת.
לנו יש, אחיי, הרים אלפים
בם נאוו רגלי המבשר,
וגם מלאך מן השמים
שאת נפשנו הוא שומר.
וחסיד בעיר הזו יש לנו
וגם חילות וגם פרחים,
והברכות כולן שלנו
והבשורות והשבחים.
ארץ ישראל יפה…
והעמק הוא כפתור ופרח
וההר הוא פרח וכפתור,
והצפון שלגים וקרח
והדרום זהב טהור.
כל הפרדסים נותנים כאן ריח
והשקדיות כולן פורחות,
השמש כאן תמיד זורח
על מי תוגה ומנוחות.
ארץ ישראל יפה…
גם לפרחחים אשר בינינו
יש מקום בארץ ישראל,
מן הצרות שלא עלינו
אתה ורק אתה גואל.
בכחול לבן מונף הדגל
ולירושלים כל שיריי
אנחנו שוב עולים לרגל
הו, שירו: עם ישראל חי!
ארץ ישראל יפה…