מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"כך עליתי, ארצה באתי"

"כך עליתי, ארצה באתי"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים | מעלות | הרא"ה | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | יהדות התפוצות | חברה | קליטת עליה
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

כמעט לכולנו יש סיפור עלייה משפחתי מהדורות האחרונים. מדינת ישראל היא תופעה ייחודית של עם שהתקבץ מהרבה מאוד מקומות בעולם ובנה פה חיים יחד. בפעולה זו נתחבר לסיפור של עם ישראל לאורך ההיסטוריה, נדבר על סיפורי העלייה של המשפחות שלנו ונעמיק במצב יהדות התפוצות והעלייה לארץ כיום ובתפקיד שלנו בהקשרים האלה.

שימו לב, הפעולה קצת ארוכה, בטח כשמדובר בפעולה וירטואלית. עברו על הפעולה מראש, ואם היא נראית לכם ארוכה מדי, בחרו את החלקים המתאימים ביותר לשבט שלכם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יזהו את עצמם כחלק מהסיפור של עם ישראל.
  2. החניכים יבינו כי המושג עם ישראל כולל את כל הגלויות (העדות).
  3. החניכים ישתפו את הסיפור היהודי המשפחתי שלהם.

מהלך הפעולה

 

חלק א

נתחיל בחיבור שלנו עם הסיפור הגדול של עם ישראל. נמקם אותנו ואת ימינו בתוך סיפורו של עם ישראל ונתחיל להיחשף מעט למגוון שבעמנו.

בקשו מהחניכים לציין נקודות בסיפור של עם ישראל מתחילתו. תנו לחניכים להעלות נקודות מההיסטוריה של עם ישראל. לאחר מכן הציגו לחניכים סיכום של הסיפור היהודי עד ימינו על ידי שימוש באתר שמאפשר להציג סיפורים דרך ציר זמן אטרקטיבי.

אפשרות נוספת היא לארגן את נקודות ציר הזמן של הסיפור היהודי בשקופית במצגת (נספח 1).

 

חלק ב

נפגוש ונכיר את הסיפור היהודי של המשפחות של חברי השבט או של העדה שאליה הם שייכים.

חלקו את החניכים לזוגות או לשלישיות בחדרים בזום ובקשו שכל זוג או שלישייה ישתפו זה את זה:

  1. בסיפור ההגעה לארץ המשפחתי שלהם;
  2. בדבר אחד דומה בין כל הסיפורים (מלבד זה שהגיעו לארץ);
  3. בדבר אחד שמייחד כל סיפור;
  4. במשהו שלא ידעו על המנהגים או על סיפור של העלייה של אחד החברים בחדר.

 

לאחר מכן חזרו לפורום הקבוצתי.

אפשרות 1:

שלחו לחניכים לפני הפעולה כמה שאלות שהם מתבקשים לשאול את בני משפחתם שעלו לארץ (נספח 2). את התשובות אספו מהחניכים, סדרו את הנתונים בגרפים, והציגו אותם לחניכים בזמן הפעולה. לפני כל נתון הכינו שאלה על המידע שנאסף ותנו לחניכים לנחש את התשובה. לדוגמה: “מה הגיל הממוצע שבו בני המשפחה של חברי השבט עלו לארץ?”

 

אפשרות 2:
בקשו מהחניכים לפני הפעולה לצלם וידאו או להקליט בקובץ שמע את בני משפחתם עונים על השאלות. אספו מהחניכים את הקבצים וערכו אותם כך שלכל שאלה יהיה סרטון קצר ובו התשובות הרלוונטיות (בקשו תמונה ממי ששולחים רק הקלטות שמע כדי שיהיה ייצוג חזותי לזיהוי). לאחר מכן אפשר להוסיף את התצוגה של הנתונים בגרפים. אפשרות אחרת לבוחרים באפשרות זאת היא לתת לחניכים לענות על השאלות בעצמם בזמן הפעולה, ואחר כך הם יוכלו לראות בסרטון אם הם זכרו את הפרטים נכון או לא.
בשבטים שמתאפשר אספו לפני הפעולה את הסרטונים וההקלטות מההורים של החניכים והפתיעו את החניכים בזמן הפעולה.

 

חלק ג

בחלק האחרון של הפעולה נרחיב את השיח על קיבוץ גלויות. נדגיש כי רק החיבור של כל הגלויות הוא שיוצר את עם ישראל השלם. נדבר מעט על שהתהליך עוד לא הסתיים ועל היהודים שעוד נמצאים בתפוצות.

קראו עם החניכים ציטוטים של הנביא ירמיהו ושל הנביא יחזקאל:

ירמיהו כט, יד: “וְנִמְצֵאתִי לָכֶם נְאֻם ה’ וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּתְכֶם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הַגּוֹיִם וּמִכָּל הַמְּקוֹמוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּי אֶתְכֶם שָׁם נְאֻם ה’ וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם מִשָּׁם.

יחזקאל כ, מא–מב: “בְּרֵיחַ נִיחֹחַ אֶרְצֶה אֶתְכֶם בְּהוֹצִיאִי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפֹצֹתֶם בָּם וְנִקְדַּשְׁתִּי בָכֶם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה’ בַּהֲבִיאִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אוֹתָהּ לַאֲבוֹתֵיכֶם”.

  • שאלו את החניכים: אז איפה עם ישראל היום? האם סיימנו עם שלב קיבוץ הגלויות?

 

צפו עם החניכים בסרטון “אחים רחוקים”: https://www.youtube.com/watch?v=w4TpFBd3dSw

את החניכים הבוגרים אפשר לשאול: מה המסר שהסרטון מנסה להציג לנו? מה אתם חושבים על המצב שמתאר הבחור מארצות הברית?

הראו לחניכים שקופית שבה נתונים עדכניים של מספר היהודים במדינות ברחבי העולם. הדגישו כי רוב העם היהודי עוד לא בישראל וכי יש לנו עוד מה לפעול בתחום קיבוץ הגלויות.

 

  • שאלו את החניכים מהם לדעתם האתגרים שעומדים בפני היהודים בתפוצות.

 

צפו עם החניכים בסרטון מהוועידה הכ”ד של בני עקיבא על יהדות התפוצות: https://www.youtube.com/watch?v=gFmB5hL1N78

חלקו שוב את החניכים לחדרים, הפעם בקבוצות גדולות יותר (עד חמש קבוצות). כל קבוצה תעלה רעיונות מעשיים לחיבור שלנו עם יהדות הפוצות. אפשר לחלק את החשיבה לשני תחומים: קשר עם יהדות התפוצות בחו”ל וקשר עם העולים לארץ. לאחר מכן התכנסו ושתפו את הרעיונות בפורום השבטי הכללי. את הרעיונות כתבו בקובץ word מעוצב שהכנתם מראש (נספח 3) שיהיה בו מקום להוסיף את הרעיונות של כל קבוצה או שתפו מסך לשקופית מעוצבת במצגת שיש בה מקום לרעיונות של הקבוצות וכתבו בעזרת הכלים של זום את הרעיונות במקום המתאים. לאחר מכן בחרו בהצבעה את אחד הרעיונות ליישום שבטי.

שימו לב, אם בחרתם לכתוב את הרעיונות בזום, חשוב לזכור לצלם את מסך המחשב כדי שיישאר לכם תיעוד של הרעיונות.

סכמו את הפעולה בשקופית מסכמת. בשקופית יופיעו בנקודות החלקים של הפעולה, ולבסוף הציגו על המסך את ברכת קיבוץ גלויות מתפילת עמידה וסיימו בתפילה שכל גלויות עם ישראל ישובו לארץ ונזכה לגאולה שלמה:

“תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיוֹתֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ יַחַד מְהֵרָה מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה’, מְקַבֵּץ נִדְחֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל”.

 

נספחים

 

נספח 1

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2020/09/נספח-1-מצגת.pptx”]

 

נספח 2

  1. מאיפה עלית לארץ? / מאיפה המשפחה שלך עלתה לארץ?
  2. בן כמה היית/ה כשעלית לארץ?
  3. לפני כמה זמן עלית לארץ?
  4. איך שמרתם על חיים יהודיים בגלות?
  5. מה אתה זוכר מהחיים בגלות?
  6. איזה מנהגים מיוחדים יש למשפחה שלך?
  7. עם מי עלית לארץ?
  8. מה הדבר הראשון שזכור לך מהארץ?
  9. (למה עלית לארץ?)

 

נספח 3

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2020/09/נספח-3-קובץ-לכתיבת-רעיונות-לעשייה.docx”]

 

 

דעתך חשובה לנו