איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה זו נלמד על המושג ‘עין טובה’, נברר מה החשיבות שלו, נפגוש מצבים יום-יומיים שעין טובה באה בהם לידי ביטוי ונתרגל שימוש בה בין חברי השבט.
חלק א
נתחיל בהתייחסות לצורה שבה אנחנו מפרשים את המציאות ואת מעשיהם של אחרים. נתייחס עם החניכים למצבים מהיום-יום ונפגוש במורכבות של חוסר הוודאות בשיפוט שלנו את האחר.
“מועצת השבט” – ערכו עם החניכים דיון בסגנון בית משפט עם חבר מושבעים. השתמשו באפליקציית mentimeter (הסבר בהמשך). הציגו לפני השבט מצבים חברתיים (נספח 1). לפני כל מצב בחרו שני נציגים: אחד יהיה התובע, והאחר יהיה הסנגור של הנתבע. שאר חברי השבט ישמשו חבר מושבעים. על כל אחד מהנציגים להציג את הצד שלו ולנסות לשכנע את חבר המושבעים למה הוא צודק. לאחר מכן יצביע כל אחד מחברי השבט ביישומון mentimeret איזה צד שכנע אותו.
את המצגת של mentimeter יוצרים באתר https://www.mentimeter.com / .
מצורף סרטון הסבר לשימוש באתר וליצירת המצגות: https://www.youtube.com/watch?v=Sd0fAenuAnw
בחלק א של הפעולה הנוכחית נשתמש בשקופית multiple choice””. באתר יוצמד למצגת שלכם קוד כניסה. כדי להשתתף על החניכים להיכנס לאתר https://www.menti.com/ או ליישומון של mentmeter ולהכניס את הקוד של המצגת.
המצגות של יישומון mentimeter מאפשרות ליצור חוויה אטרקטיבית יותר ממצגות רגילות וכן מאפשרת לחניכים להיות פעילים, אך אם מסיבות טכניות לא מתאפשר להשתמש ביישומון זה, אפשר להציג את המצבים במצגת של powerpoint (נספח 2) ולהצביע: ציינו בעד או נגד, והחניכים יצביעו באמצעות לחיצה על כפתור “הרמת יד” או סימון לייק ביישומון זום כאשר מופיע הצד שבו הם תומכים.
אפשרות לשבטים קטנים – אם מספר החניכים לא גדול מדי, תוכלו לבחור את שמות הנציגים ולצוות אותם למצבים מראש כבר בתוך המצגת. ככה תוסיפו במתודה אלמנט של הפתעה וציפייה שיכול לעזור להתמודד עם האתגר של רתימת החניכים בפעולה וירטואלית.
שימו לב! חשוב לוודא שהחניכים מצליחים להתחבר לאתר או ליישומון של mentimeter לפני שמתחילים את הדיונים, וזכרו לשנות את השמות במצבים בהתאם לשבט, כך שלא יופיע שם שיש בשבט.
טיפ: מומלץ לשלוח לחניכים יום לפני הפעולה הודעת הזמנה או הכנה לפעולה והסבר איך להתחבר ליישומון כדי שיוכלו להתנסות ולוודא שהם מצליחים להשתמש בו לפני הפעולה. ככה תוכלו לצמצם את זמן ההתארגנות הטכנית במהלך הפעולה, ונוסף על כך יתאפשר לכם להתפנות לפני הפעולה לעזור בצורה פרטנית ובלי לחץ לחניכים שמתקשים עם החיבור.
שאלו את החניכים:
חלק ב
נדון ונלמד על ההבדל שבין התעלמות מבעיות לעין טובה ונעמיק במשמעות של עין טובה.
הציגו על המסך את המילים “עין טובה” ובקשו מהחניכים להגדיר מה זה אומר עין טובה.
אפשרות 1 – דיון רגיל: שואלים את השאלה ונותנים את רשות הדיבור לחניכים המעוניינים לענות.
אפשרות 2 – שואלים את השאלה ומבקשים מכל החניכים לכתוב את התשובה שלהם בצ’אט בזום. לאחר מכן אפשר לבקש מחניכים המעוניינים להציג בעל פה את התשובה שלהם. מומלץ לשבטים גדולים.
אפשרות 3 – שואלים את השאלה ומבקשים מהחניכים לכתוב את התשובה שלהם במצגת.
בזום: מבקשים מהחניכים לכתוב באמצעות הכלים של הזום על גבי המסך ששיתפתם מסביב למילים “עין טובה”.
כדי לכתוב על המסך בזום לוחצים על כפתור annotate בסרגל הכלים שמופיע בראש המסך המשותף, עם האייקון של העיפרון. לאחר לחיצה על כפתור זה יופיע סרגל כלים נוסף ובו אפשרויות לכתיבה ולציור על המסך. בחרו באפשרות של Text ולחצו על המקום במסך שבו אתם מעוניינים שיופיע הכיתוב.
mentimeter – שקופית מענה על שאלה “open ended” > “flowing grid“. היישומון מציג לחניכים את השאלה, והתשובות שהם מזינים מופיעות באנונימיות על המסך.
לאחר מכן אפשר לבקש מהחניכים המעוניינים להציג את תשובתם. מומלץ לשבטים גדולים.
אנו רואים כי עין טובה היא צורת הסתכלות על העולם שממקדת את המבט על הטוב המופיע בעולם.
כעת נעמיק במושג עין טובה מתוך המקורות.
מסכת אבות (ה, יט):
“כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע: עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע”.
נשאל את החניכים: העולם היהודי מלמד אותנו לשאוף ולאמץ את ההסתכלות בעין טובה בחיים שלנו. אך איך זה מסתדר עם זה שיש גם רע בעולם ומצבים שטעונים שיפור? האם עין טובה משמעותה להתעלם מהאמת?
נעמיק במושג עין טובה.
שלחו לחניכים קישור לקובץ ובו קטע של הרב קוק ושאלות מנחות לדיון (נספח 3). חלקו את החניכים בזום לחדרים של שלושה-ארבעה ובקשו מהם לדון מה מלמד אותנו הרב קוק על עין טובה.
הרב קוק מלמד אותנו כי טיפוח מבט של עין טובה עוזר לנו לאהוב באמת את האחר ולראות בו את מקור הטוב שבו. קשר אמיתי ואוהב כזה מאפשר לנו לפנות לשיפור החברה ולתיקונה בצורה מדויקת יותר. מי שיודע להבחין גם בנקודות האור והטוב שיש בהווה, יקל עליו לפעול לטיפוחן וחיזוקן עד שהן יהפכו לגורם הדומיננטי באדם ובחברה שרוצים לשפר.
חלק ג
נתרגל עם החניכים עין טובה ונעלה נקודות אור בחיינו ובחיי הסובבים אותנו.
לאחר שלמדנו על עין טובה נבקש להתאמן ולחזק אותה בחיינו.
בקשו מהחניכים להיזכר במקרה מחייהם שבראייה חוזרת יכלו לפרש אחרת וללמד זכות.
בקשו מכל חניך וחניכה להכין פתק וכלי כתיבה והקציבו לחניכים דקה או שתיים לכתוב. בזמן שהם כותבים השמיעו מוזיקה ברקע והציגו את השאלה על המסך בשקופית של power point.
הצעה לשיר רקע: רקפות בין הסלעים (אוריאל הורוביץ).
טיפ: מומלץ להוסיף בשקופית הנפשות למילים של השאלה כדי לעורר עניין וליצור מעין הפרדה בין חלקי הפעולה.
סיכום:
שלחו לחניכים קישור לאתר שבו יוכלו להגיב בלוחות:
לוחות jambord google: https://did.li/LXmCN
דוגמה: https://did.li/uMUYH
יש להכין מראש בקישור לוחות כמספר החניכים, בכל דף מופיע שם אחד של חניך או חניכה. בקשו מהחניכים להוסיף פתק בלוח של חבריהם לשבט ולכתוב נקודה טובה שהם מעריכים בהם. בסוף הפעולה יהיה לכל חניך וחניכה לוח מלא בנקודות טובות שחבריהם לשבט כתבו עליהם.
טיפ: לאחר הפעולה אפשר לצלם צילום מסך של כל לוח ולשלוח בנפרד לכל חניך עם הקדשה: לפלוני, מעריכים ואוהבים, שבט ______!
נספח 1 –
מצבים
נספח 2 –
[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2020/09/עי-טובה-פעולה-וירטואלית.pptx”]
נספח 3 –
קטעי לימוד ושאלות מנחות
“כשמסתכלים באמת בצד הטוב של כל אחד ואחד,
מתאהב האדם על הבריות בחיבה פנימית,
ואיננו צריך להזדקק לשום אבק של חנופה.
כי ההתעניינות בצד הטוב שהוא פוגש תמיד,
מכסה ממנו באמת את כל הצדדים הרעים” (הרב קוק, ערפלי טוהר, עמ’ קז).
הקטע הבא קצת קשה להבנה. הוא מתאים לשבטים בוגרים ודורש הסבר של המדריכים. לעומת הקטע הקודם הוא מחדש ואומר שעין טובה משנה את ההסתכלות על החיים בכללותם ולא רק על אדם מסוים. אם אתם חושבים שהקטע יהיה קשה מדי לחניכים שלכם, אפשר לוותר עליו, אבל כדאי להעלות לפני החניכים את ההשפעה הרחבה של עין טובה מעבר להסתכלות שלנו על אדם מסוים.
הראי”ה קוק (עין איה פב אות צה):
“יסוד הדיעות המוסריות כולן, הן תלויות באיכות ההשקפה על החיים, בעין יפה או רעה. אם החיים ההווים מוצאים חן בעיני המסתכל בגשמותם ורוחניותם – אז ילכו כל הדיעות המוסריות והכלליות בהתאמה ופיוס עם מצב החיים והחברה בהווה, ודרכי ילכו בדרך שקט ושלווה מבלי התגברות לעקר את ההווה, ועל פי זה הדרך יתאימו כל הדיעות העיוניות גם כן”.
שאלות: