מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בית המקדש – המחבר בין מתן התורה ובין החיים המעשיים בארץ ישראל

בית המקדש – המחבר בין מתן התורה ובין החיים המעשיים בארץ ישראל

לימוד לשבועות- לימוד מס 10

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | חבריא ב' | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
שבועות | בית מקדש
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
2 מדריכים אהבו את הפעולה

מהלך הלימוד

 

שלב א – …אפשר לומר כי בחג השבועות אנו מציינים שני אירועים משמעותיים: האחד, חג מתן תורה על קבלת התורה במדבר סיני, והשני הכרת התודה על מתנת הארץ. לכן בעצרת מביאים את פירות הביכורים לבית המקדש, והמביא פירות ביכורים אומר את פרשת “ארמי אבד אבי”, המבטאת את הכרת התודה לקב”ה על כך שהוציאנו מעבדות לחירות ומגלות לגאולה…

 

לכאורה, ציוּן מתנת התורה שניתנה במדבר וציוּן מתנת הארץ ופירותיה בחג השבועות מהווה סתירה, שהרי המדבר וארץ ישראל שני הפכים הם. המדבר מסמל את הדרך, את הגלות, היובש ממים והניתוק מציוויליזציה, ואילו ארץ ישראל ופירותיה מסמלים גאולה, צמיחה, יצירתיות ומקור של שפע. מדוע אם כן מציינים בעצרת גם את חג מתן תורה שניתן במדבר וגם את הבאת הביכורים של פירות ארץ ישראל?

 

 

שלב ב – נראה כי ישנו קשר פנימי בין נתינת התורה במדבר לבין ארץ ישראל ופירותיה. נתינת התורה במדבר מלמדת שכדי לגדול ולהתפתח בתורה יש צורך גם במעט פרישה מן החיים ומן הציוויליזציה. מי שרוצה לגדול בתורה, מי שרוצה להיות תלמיד חכם, הוא מחויב לפרוש מעט מן החיים, לשבת בבית מדרש וללמוד בכל כוחו…

 

 

אולם הפרישה מן החיים היא זמנית ולא אידיאל. המשימה הגדולה של האדם מישראל הוא היכולת להוריד את התורה לתוך חיי המעשה, למקומות הנמוכים של החיים, לתוך מציאות החיים הלאומיים והכלכליים… התורה אמנם ניתנה במקום הפקר, אולם עניינה הוא להפריח את השממה, להפריח את מציאות החיים… זהו גם שורש הרעיון של הבאת הביכורים למקדש בחג השבועות – הוא יום מתן תורה – כדי לחבר את התורה לברכת הארץ.

 

 

שלב ג – לצערנו הרב, יש המעדיפים להידבק לרעיון של נתינת התורה במדבר, והם מבקשים להישאר במדבר ולעסוק שם בתורה שכל כולה שמימית. לעומתם יש הרואים עצמם כחווים רק את מציאות החיים ומנצלים את מתנות העולם הזה לצרכיהם הפרטיים בתחושת “כוחי ועוצם ידי”. היהדות גורסת שאכן ניתנה לעולם תורה שמימית, גבוה מעל גבוה, אולם כל עניינה הוא לא להישאר במרומי עליונים, אלא לרדת למציאות הארצית כדי לרומם את החיים ואת המציאות האנושית הכללית והפרטית ולהביאה למקום בו החיים יונקים ממקור גבוה. אכן “ממדבר מתנה” – אם יש תנועה מהמדבר אל החיים, אזי יש מתנה.

 

(הרב רמי ברכיהו, מתוך עלון “מעט מן האור”)

 

 

  • כיצד בבית המקדש בא לידי ביטוי בצורה שלמה חירות הפרט וחירות הכלל יחדיו?
  • כיצד בבית המקדש בא לידי ביטוי בצורה שלמה ה’עיסוק’ בתורה (ולא רק הלימוד בה), הן ברמת הפרט והן ברמה הציבורית המדינית?

 

שנזכה בע”ה לגאולה שלמה בקרבו ולבניין בית המקדש, ובתוך כך ליצור חיי חירות מתוך תורה גדולה, הבאה לידי ביטוי בכל פרטי העולם המעשי. במהרה בימינו אמן.

 

דעתך חשובה לנו