איתור סניפים וכפרי בוגרים
שלב א – …"אם בחוקותי תלכו – יכול זה קיום המצות? כשהוא אומר 'ואת מצוותי תשמרו' – הרי קיום המצות אמור. הא מה אני מקיים 'אם בחוקותי תלכו'? שתהיו עמלים בתורה" (רש"י).
הברכה אם כן תלויה בעמל תורה. שמירת המצוות לבדן לא מספיקה, אלא יש לצרף להן עמל תורה.
…המילה עמל, יש בה גם צליל מוכר של צער. כמו "וירא ה' את עמלנו", "כי נשני אלקים את עמלי ואת בית אבי". ובאמת, יש בלימוד תורה גם מרכיב של צער.
לא רק הצער הנדרש מהלומד המתמסר, המנדד שינה מעיניו כדי להבין סוגיה עמומה. יש צער אחר, נוקב יותר, והוא צער הפער. היכן אני והיכן הדברים אותם אני לומד. התביעה מלומד התורה היא למדוד תמיד את הפער שקיים בינו לבין הדברים אותם הוא פוגש. כך ציווה הרמב"ן באגרתו: "והוי זהיר לקרות בתורה תמיד אשר תוכל לקימה. וכאשר תקום מן הספר תחפש באשר למדת, אם יש בו דבר אשר תוכל לקיימו". והחיפוש הזה הוא מקור הצער, כאשר מתגלה ההפרש שקיים בין הנכתב בספר למתרחש בחיים. אלא שזהו צער בונה, שידאג שלא נשאר במקום, שבעים ומרוצים, אלא תהיה בנו תמיד בעירה פנימית ורצון להשתנות. "שתהיו עמלים בתורה", משמעותו לפירוש זה, שתהיו מצטערים עליה, 'לוקחים אותה ללב', ומהצער הזה בונים בניין של תורה .
ומעל הכל, על הביטוי "שתהיו עמלים בתורה" מפרש 'האור חיים' הקדוש את אחד משבעים פירושיו על פסוק זה: "וטעם שקרא הכתוב עמל התורה חוקה, לצד שיש בה מצוה אפילו ללמוד דברים שלמדם פעמיים ושלוש והם ידועים אצלו, כי חפץ ה' בעסק התורה חוקה חקק. ותמצא שאמרו ז"ל (קהלת רבא ג', י') כי לטעם שילמוד האדם תורה בחשק תמיד- גזרה חכמתו יתברך שיהיה האדם לומד ושוכח".
שלב ב – במילים פשוטות זהו מה שאנחנו קוראים חזרה. עמל תורה במובן של חזרה על הלימוד. לחזרה יש מספר מטרות. אחת מהן ודאי היא שיפור הלמידה עצמה, אך לא זו היא עיקר מטרת החזרה. החזרה עניינה להפוך את התורה מיֶדע לחוקה, כלומר ממשהו שאנו יודעים אותו למשהו שהוא חקוק בנו. ההבדל בין דבר כתוב לחקוק הוא שמשהו כתוב, עדיין הכתב והנייר הם שני דברים נפרדים, וניתן אפילו להפריד ביניהם באמצעים מסוימים. חקיקה לעומת זאת היא איחוד מושלם של הכתב והמכתב. הכתב הוא עצמו המכתב, זה חקוק, "והלוחות מזה ומזה הם כתובים". חזרה הופכת את התורה לחלק ממני. חלק מהאישיות. מערכת יחסים אישית מתפתחת בין הלומד לבין מה שלמד… לפי פירושו של אור החיים, התורה היא חקוקה בנו, העמל הפך אותה למשהו חקוק בנפש. "שתהיו עמלים בתורה" פירושו: שתהפכו אותה באהבה לבניין אישיותכם ולחוקת חייכם.
(הרב אייל ורד, מתוך עלון "מעט מן האור")
כדי להבין מדוע ניתנה תורה דווקא בחג הקציר (או מדוע נקבע חג הקציר על זמן מתן תורה…) ואיך זה קשור לעמל התורה,